(9.10 hodin)
(pokračuje Rusnok)

Naopak největší snížení výdajů se projeví v kapitole Státní dluh - minus 1,3 mld. a v kapitole Operace státních finančních aktiv minus 800 mil. Jmenovitě bych ještě zmínil dopady na kapitolu Ministerstva práce a sociálních věcí, ve které se oproti vládní předloze snižují výdaje na důchody, aktivní i pasivní politiku zaměstnanosti a dávky nemocenského pojištění celkově o 500 mil. Kč.

Pro váš rychlý přehled, jak dopadly jednotlivé kapitoly: Kancelář prezidenta republiky plus 72, Senát minus 10 - hovořím o milionech -, Úřad vlády ČR minus 20, Kancelář veřejného ochránce práv minus 10, Ministerstvo práce a sociálních věcí minus 9, Ministerstvo vnitra plus 31, Ministerstvo životního prostředí plus 3, Ministerstvo pro místní rozvoj plus 162,5, Ministerstvo průmyslu plus 65, Ministerstvo dopravy a spojů minus 69,5, Ministerstvo zemědělství plus 214,5, školství plus 317, kultura 336, zdravotnictví 759,5, okresní úřady minus 1,1, státní dluh minus 1,3 mld. Kč - to už jsem říkal, státní finanční aktiva minus 800.

Pokud jde o funkci, kam směřují posílené výdaje, tzn. druhy položek, které byly posíleny v průřezu kapitol, tak dochází k následujícím změnám:

Navýšení - výstavba a technická obnova škol 115 změn, celkově 904 mil. Kč, to jsou školy a zařízení v působnosti okresních úřadů a obcí, výstavba a obnova budov a staveb středních škol 18 změn, plus 137 mil. Kč, výstavba a technická obnova nemocnic a léčebných zařízení v působnosti Ministerstva zdravotnictví 3 změny, plus 74 mil., podpora reprodukce majetku regionálních zdravotnických zařízení 30 změn, 429 mil., pořízení a obnova ústavů sociální péče a domovů důchodců 17 změn, plus 275 mil., výstavba a technická obnova kanalizací a čistíren odpadních vod 3 změny, plus 109,5, výstavba a obnova sportovních zařízení 52 změn, plus 534,5 mil., podpora reprodukce majetku ve vlastnictví církví 10 změn, plus 76,3 mil., reprodukce investičního majetku v působnosti Ministerstva kultury 9 změn, plus 54 mil. Celkově tedy téměř 2,6 mld. Kč plus na tyto akce investičního charakteru.

V rámci souhrnných rozpočtových změn jsou zahrnuty pozměňovací návrhy na zvýšení objemu výdajů určených na financování programů, které představují částku cca 3,5 mld., tj. 7,6 % výdajů na programy uvedené ve vládním návrhu. Výbory PSP navrhují zahájit 376 nových staveb s celkovým objemem výdajů státního rozpočtu ve výši 3,2 mld. Kč v roce 2002. Pokud budou tyto pozměňovací návrhy přijaty, pak dojde k výraznému zvýšení rozestavěnosti. To je třeba si uvědomit. A lze očekávat, že v roce 2002 a v pozdějších letech bude třeba tyto stavby dofinancovat ze státního rozpočtu.

Vzhledem k tomu, že žádná z těchto staveb dosud nebyla registrována postupem podle zákona o rozpočtových pravidlech, podle § 12, nejsou známy další podstatné údaje, lze pouze odhadnout dopady do následujících let v objemu 4 až 5 mld. Kč. Protože u těchto staveb doposud nebyl předložen investiční záměr, není možné posoudit, zda se jedná o efektivní alokaci prostředků státního rozpočtu. Toto je bezesporu třeba mít na paměti jako jistý negativní dopad navrhovaných změn v návrhu rozpočtu, který původně předložila vláda. Navíc upozorňuji, že usnesení rozpočtového výboru, které říká, že pokud se u verifikace těchto návrhů prokáže, že by tyto návrhy prolongovaly značné nároky do příštích rozpočtů, není nikde zaručeno, nikde garantováno, že rozpočet bude schopen krýt tyto nároky v dalších letech.

Další charakteristika navrhovaných rozpočtových změn je rovněž negativní. Jde o to, že se zahajuje velké množství staveb s celkově velkým množstvím objemů, ale s malým objemem na jednotlivé akce, čili bude se rozdrobovat a bude se snižovat efektivnost investiční výstavby financované z veřejných prostředků. Pro vaši orientaci: počet akcí do 1 mil. je 20, do 3 mil. 75, do 5 mil. 54, čili od tří do pěti 54, a od pěti do deseti milionů 104.

Chtěl bych vyjádřit přesvědčení, že i při dnešním druhém čtení budou případné další pozměňovací návrhy orientovány tak, aby byly pozitivním prvkem dané etapy rozpočtového procesu a byly vedeny snahou hledat a najít racionální a efektivní financování společenských potřeb. Věřím, že konsensuální postup při projednávání rozpočtu v jeho druhém čtení a při přípravě třetího čtení bude úspěšně završen konečným přijetím vládního návrhu.

Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře, za vystoupení.

Tento návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1060/4. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru a jeho předseda Vlastimil Tlustý.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi v mé zpravodajské zprávě se soustředit na věci převážně procedurální, věcné charakteristiky byly obsaženy v projevu pana ministra.

Za prvé mi dovolte ocitovat z § 105 našeho jednacího řádu, který upravuje druhé čtení návrhu zákona o státním rozpočtu, a v tomto paragrafu v odstavci 2 je věta, kterou si dovolím uvést: "O návrhu zákona o státním rozpočtu a usnesení rozpočtového výboru k němu se koná podrobná rozprava, v níž se předkládají pozměňovací, případně jiné návrhy."

Tento odstavec cituji proto, abych vás zřetelně upozornil na to, že předmětem projednávání je nejenom původní vládní předloha obsažená v tisku 1060/3, ale i usnesení rozpočtového výboru obsažené v tisku 1060/4. Tyto dva tisky jsou tedy z titulu citovaného paragrafu jednacího řádu základem našeho dnešního jednání a všechny pozměňovací návrhy, jejichž cílem je cokoli v těchto tiscích změnit, tzn. vyměnit text za jiný, vypustit určitou položku, musí zaznít dnes během druhého čtení.

Abych to zopakoval a nebylo ve třetím čtení pochyb. Ve třetím čtení už nebude možné přednášet návrhy na tzv. individuální hlasování o jakýchkoli částech těchto předloh, pokud dnes nezazní návrh na jejich vypuštění. Prosím, abyste toto zaznamenali. Není to žádná novinka, bylo to tak vždycky, ale protože vždycky se našel přinejmenším jeden poslanec, který o tom rozvedl procedurální diskusi, dovoluji si na tuto okolnost upozornit, že není o tom pochyb a že dnes musí padnout návrhy na vypuštění jednotlivých částí jak vládního návrhu, tak usnesení rozpočtového výboru, pokud to někdo samozřejmě považuje za správné.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP