(14.10 hodin)
(pokračuje Grégr)

Zde bych rád za svého kolegu poděkoval Poslanecké sněmovně, která doporučila uvolnění již zmiňovaných 70 mil. Kč z účtu státních finančních aktiv a tím umožnila dokončit rozestavěné stavby z roku 2000, které jsou ve zprávě vyjmenovány. Jedná se zejména o stavby v povodí Moravy a Odry.

Dále je ve zprávě rozpracován návrh koncepce k zajištění finančních zdrojů pro zahájení věcného plnění programu prevence před povodněmi. Návrh vychází z principu soustředění finančních prostředků z různých reálně dostupných zdrojů ke kofinancování konkrétních akcí. V tomto střednědobém výhledu v letech 2002 až 2005 je navrženo národní finanční zdroje, to je účet státních finančních aktiv, ve výši 1,15 mld. Kč, státní rozpočet ve výši 0,8 mld. Kč a vlastní zdroje investorů ve výši 0,2 mld. Kč posílit o úvěr z Evropské investiční banky. Předpokládaná celková výše národních zdrojů činí 2,15 mld. Kč a vytváří tím nezbytný podíl pro navrhovanou úroveň úvěru České republiky ve shodné výši, to znamená 60 mil. eur, které se rovnají v tom kursu, který byl, zhruba 2 mld. Kč. Tímto postupem lze soustředit částku 4,15 mld. Kč pro první etapu programu preventivních opatření na léta 2002 až 2005. Konkrétní akce programu jsou vybrány na základě systémového výběru vycházejícího ze studií odtokových poměrů a řady mezinárodních doprovodných projektů. Prostředky budou poskytovány správcům vodních toků jako investorům protipovodňových opatření.

Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jménem vlády České republiky se na vás obracím se žádostí o schválení předloženého materiálu. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu místopředsedovi vlády. Prosím zpravodajku výboru poslankyni Sehnalovou, aby nás informovala o jednání výboru a přednesla návrh usnesení.

 

Poslankyně Olga Sehnalová: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych vás informovala o usnesení zemědělského výboru č. 178 z 53. schůze, která se konala dne 15. listopadu 2001, a to k zabezpečení finančních prostředků v rámci Programu protipovodňové prevence na léta 2002 až 2005 a způsobu využití finančních prostředků k nápravě povodňových škod z účtu státních finančních aktiv, sněmovní tisk 1124.

Zemědělský výbor Poslanecké sněmovny doporučuje Poslanecké sněmovně zabezpečení finančních prostředků v rámci Programu protipovodňové prevence na léta 2002 až 2005 a způsob využití finančních prostředků k nápravě povodňových škod z účtu státních finančních aktiv, sněmovní tisk 1124, schválit. V podrobné rozpravě pak vystoupím s návrhem usnesení pro Poslaneckou sněmovnu.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji pěkně paní poslankyni Sehnalové. Otevírám obecnou rozpravu a táži se, kdo se do ní hlásí. Prosím sněmovnu, aby vážně vnímala tyto body. Nikdo se nepřihlásil, končím obecnou rozpravu.

Přistoupíme k rozpravě podrobné. První se hlásí paní poslankyně Sehnalová.

 

Poslankyně Olga Sehnalová: Návrh na usnesení Poslanecké sněmovny k zabezpečení finančních prostředků v rámci Programu protipovodňové prevence na léta 2002 až 2005 a způsobu využití finančních prostředků k nápravě povodňových škod z účtu státních finančních aktiv, sněmovní tisk 1124: Poslanecká sněmovna schvaluje tento materiál, sněmovní tisk 1124.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji paní poslankyni Sehnalové. Táži se, kdo se další hlásí do podrobné rozpravy. Nehlásí-li se nikdo, podrobnou rozpravu končím a dám hlasovat o tomto návrhu usnesení, které nám právě přednesla paní poslankyně Sehnalová. Vidím tady zase jinou sestavu, odhlásím vás, nezlobte se.

Dáme hlasovat o návrhu usnesení, které doporučuje sněmovně předložený návrh schválit.

 

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 377 z přítomných 109 poslanců 102 hlasovalo pro, jeden proti. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu místopředsedovi vlády, děkuji paní poslankyni Sehnalové. Dobíráme se k bodu

 

121.
Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2002
/sněmovní tisk 1064/

 

Prosím ministra dopravy, aby odůvodnil návrh rozpočtu.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury projednáváme sice už potřetí, poprvé to bylo na rok 2000, ale poprvé je rozpočet roku 2002 projednáván v běžném režimu, tak jak si to poslanci také přáli, to znamená, že byl připravován s dostatečným předstihem. Je konstruován tak, že je z něj zřejmé, které prostředky na kterou akci jsou určeny jak ze státního rozpočtu, tak ze Státního fondu dopravní infrastruktury, tak z jiných zdrojů, např. z fondu ISPA nebo z jiných zdrojů.

Rozpočet byl prodiskutován nejen v hospodářském výboru, ale výbor Státního fondu dopravní infrastruktury si vyžádal při jeho přípravě i stanoviska jednotlivých krajů, která rovněž byla vzata v úvahu. Hospodářský výbor přijal k rozpočtu usnesení s řadou pozměňovacích návrhů, které nenarušují žádným významným způsobem strukturu rozpočtu.

Chtěl bych uvést, že problémy, které Státní fond dopravní infrastruktury měl v letošním roce, nebyly podle mého názoru systémového charakteru, byly to problémy, které vznikly v důsledku toho, že fond vznikl relativně nedávno a všichni se museli naučit s touto novou institucí žít, museli se naučit novým postupům. Problematické je ovšem to, že podstatným zdrojem příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury, a to nejen v roce 2001, ale i podle návrhu rozpočtu 2002, je Fond národního majetku, tedy výnosy z privatizace. Jsme si nepochybně vědomi toho, že tento zdroj je dočasný a bude muset být nahrazen v dohledné době několika málo let zdroji jinými, ať už to budou strukturální fondy EU, nebo zdroje jiné, prostě výnosy z privatizace nebudou moci být trvalým zdrojem. Prostě nebudou. Ale v tuto chvíli mohou být používány a domnívám se, že je to správné, jestliže tyto mimořádné a neopakovatelné výnosy jsou použity k investicím, které míří do budoucna, které jsou rovněž v podstatě neopakovatelné. Jestliže např. naše síť dálnic, která v tuto dobu činí přibližně 500 km, dobudujeme na požadovaných 1000 km, tak to bude konečný stav a další dálnice se budovat nebudou, protože prostě nebudou na tomto území potřeba a dále půjde už jen o jejich údržbu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP