(14.20 hodin)
(pokračuje Schling)

Totéž platí pro silnice, jejichž síť je dostatečně hustá, totéž platí pro železnice s výjimkou případné výstavby vysokorychlostních tratí, které, pokud v rámci nejen Evropské unie, ale Evropy dojde k dohodě o určitých projektech, mohou být na našem území realizovány jako zcela nová díla, jako zcela nové železniční tratě. Ale to není záležitost roku 2002, ale let pozdějších.

Dámy a pánové, doufám, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2002 je připraven tak, že snese vaše kritické zraky, a že s ním bude vysloven souhlas. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Předem se šel posadit, aniž vyčkal mého vyzvání, pan poslanec Vnouček jako zpravodaj výboru. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec František Vnouček: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, projednávaný sněmovní tisk 1064 - rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2002 - je výsledkem komplikovaných jednání jak ve státní správě, tak i v regionech. Někteří z vás zřejmě měli i tu možnost se těchto složitých jednání zúčastnit. Předložený návrh navazuje na rozpočet státního fondu na rok 2001, který schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky 8. prosince 2000. Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury tento návrh rozpočtu projednal za účasti zástupců krajů a schválil ho dne 10. 9. 2001 tak, že výdaje odpovídají příjmům. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury byl pro rok 2002 navržen jako vyrovnaný. Celková výše rozpočtu byla původně 41,085 mld. korun.

Podkladem pro sestavení rozpočtu byl korigovaný autonomní odhad příjmů Ministerstva financí ze srpna letošního roku. I pro rok 2002 je v návrhu rozpočtu zapracován finančních prostředků (?) z Fondu národního majetku. Ostatní příjmy fondu jsou z daňových výnosů podle zákona 243/2000 Sb. a z poplatků za použití vybraných druhů dálnic a rychlostních silnic.

Pokud si uvědomíme, že výdajové možnosti předkládaného rozpočtu jsou limitovány předpokládanými příjmy, a rozpočet tedy nepokrývá celou oblast potřeb, představuje předložený návrh značné zlepšení oproti roku 2001. Investiční výdaje pro dráhy vzrůstají téměř o 70 %, výdaje na pozemní komunikace o 20 %. Rovněž prostředky pro opravu a údržbu se zvyšují. V rozpočtu roku 2001 byla pro pozemní komunikace schválena částka 4,6 mld. korun. Protože tato částka byla velice nízká a nedostatečná, musela v měsíci říjnu 2001 sněmovna svým usnesením částku zvýšit o 1,49 mld. korun. V předkládaném návrhu na rok 2002 je pro tyto účely plánovaná částka ve výši 7 mld. korun.

Je třeba pozitivně hodnotit na předloženém návrhu i tu skutečnost, že fond se poučil z problémů letošního roku, z průběžného plnění příjmů v roce a následně své nesolventnosti vůči příjemcům fondů a navrhuje v rozpočtu částku 200 mil. korun na krytí úroků z přijatých překlenovacích úvěrů, které by byly případně využity na průběžné financování závazků v případě nedostatečného plnění příjmů z prostředků Fondu národního majetku v průběhu roku.

Při schvalování rozpočtu je nutné vzít v úvahu, že výdajové možnosti předkládaného rozpočtu jsou limitovány předpokládanými příjmy, a rozpočet tedy nepokrývá celou oblast potřeb. Pro případné dofinancování nejnutnějších potřeb chybí ještě přibližně 6,5 mld. korun, z toho silnice 3 mld., železnice 3 mld., 400 mil. pro investiční potřeby vodních cest a 200 mil. pro další oblasti financované z fondu.

Právě i tyto důvody vedly hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k tomu, že při prvním projednávání návrhu rozpočtu na své 64. schůzi dne 15. 11. 2001 přerušil projednávání předloženého rozpočtu a ustanovil šestičlennou pracovní skupinu, která měla ve spolupráci s předkladatelem rozpočtu znovu přehodnotit předložený návrh se zaměřením na akce, které v navrhovaném rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2002 nejsou zařazeny a jejichž oddálením zahájení realizace by došlo ke zvýšení rizika bezpečnosti silničního provozu nebo i k nárůstu finančních objemů v následujícím období.

Z výše uvedených důvodů proto hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky projednal na své 65. schůzi dne 5. 12. 2001 znovu návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2002 včetně předložených pozměňovacích návrhů a přijal usnesení, ve kterém doporučuje schválit předložený návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2002 ve znění schválených pozměňovacích návrhů, které vám byly předány jako sněmovní tisk 1064/1. Po provedených úpravách vychází rozpočet jako vyrovnaný v celkové výši příjmů a výdajů 40,3 mld. a některá navržená opatření jsou směrována i do oblasti zkvalitňování činnosti fondu v průběhu roku 2002.

Vážené dámy a pánové, protože Státní fond dopravní infrastruktury nemá žádné rozpočtové provizorium a v případě jeho neschválení by nebylo možné financovat opravy a investiční akce ani zajišťovat zimní údržbu, obracím se na vás se žádostí, abyste k projednávání tohoto návrhu přistupovali i s tím, jaké důsledky by nastaly v případě neschválení předloženého návrhu.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Vnoučkovi. Otevírám všeobecnou rozpravu. Nehlásí se nikdo, proto všeobecnou rozpravu končím.

Otevírám rozpravu podrobnou, do které se přihlásil poslanec Šafařík.

 

Poslanec Pavel Šafařík: Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové, dovoluji si podat drobný pozměňovací návrh, který spíše z hlediska technických a termínových problémů se nedostal na jednání hospodářského výboru a který ve svém dopadu nemění strukturu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, spíše ošetřuje některé věci, které pravděpodobně omylem vypadly.

Text mého pozměňovacího návrhu je následující. Navrhuji zařadit tyto čtyři položky:

1. rekonstrukce kolejiště a nástupiště železniční stanice Hostašovice ve výši 15 mil. korun;

2. rekonstrukce koleje 93,3 až 100,7 na trati Ostrava-Kunčice až Frýdlant nad Ostravicí ve výši 15 mil. korun;

3. rekonstrukce výhybek a přejezdů železniční stanice Mořkov ve výši 3 mil. korun;

4. rekonstrukce výhybek železniční stanice Jihlava ve výši 30 mil. korun.

Zároveň jako poslední návrh navrhuji snížení finančního objemu u položky 3273424006 na trati modernizace Studénka-Ostrava o 66 mil. korun na konečnou částku 808,876 tisíc korun českých. To znamená, že výsledek rozpočtu zůstává vyrovnaný s těmito jemnými - dá se říci kosmetickými - změnami.

Vzhledem k provázanosti návrhu si dovoluji požádat o hlasování jako o celku, to znamená jako jedno hlasování. Děkuji za pochopení z vaší strany, samozřejmě i ze strany pana ministra.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Šafaříkovi. Kdo se další hlásí do podrobné rozpravy? Nehlásí-li se nikdo, podrobnou rozpravu končím.

Budeme hlasovat o návrzích. Prosím pana poslance Vnoučka, aby se ujal hlasovací procedury.

 

Poslanec František Vnouček: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, navrhl bych hlasovat nejdříve o usnesení hospodářského výboru jako o celku mimo bod 2 a 18, potom hlasovat o předloženém pozměňovacím návrhu pana poslance Šafaříka, poté o návrhu usnesení sněmovny jako o celku.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Dám hlasovat o souhlasu s procedurou.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 378 z přítomných 120 poslanců bylo 115 pro, jeden proti. Děkuji.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu usnesení hospodářského výboru s výjimkou bodu 2 a 18. Zpravodaj doporučuje, pan ministr rovněž.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 379 z přítomných 120 poslanců pro 93, proti 20. Návrh byl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP