(17.20 hodin)
(pokračuje Janeček)

Přitom způsob, jakým je informace o výrobku nebo službě šířena, musí být zřetelně odlišen od způsobu šíření informace o tabákovém výrobku.

Další odstavec. Zákaz reklamy podle odst. 1 se nevztahuje (na?)

a) oznámení určená výlučně profesionálům v oblasti obchodu s tabákovými výrobky,

b) reklamu na tabákové výrobky ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků nebo ve výloze, na vývěsním štítu těchto prodejen,

c) reklamu na tabákové výrobky v provozovnách, ve kterých se prodává nebo poskytuje široký sortiment zboží nebo služeb, jedná-li se o reklamu umístěnou v této části provozovny, která je určena k prodeji tabákových výrobků,

d) prodej publikací obsahujících reklamu na tabákové výrobky, které jsou publikovány a tištěny ve třetích zemích, pokud nejsou především určeny pro trh Evropských společenství anebo pro trh České republiky,

e) reklama na tabákové výrobky podle odst. 4 písm. a) až c) musí obsahovat zřetelné varování tohoto znění: Ministerstvo zdravotnictví varuje, kouření způsobuje rakovinu, a to v rozsahu nejméně 10 % reklamního sdělení.

U písemné reklamy musí být text varování uveden na bílém podkladu uspořádaném podle spodního okraje reklamní plochy v rozsahu nejméně 10 % této plochy, a to výrazným černým písmem o velikosti nejméně 30 % výšky bílého podkladu.

Reklama šířená audiovizuálním způsobem musí obsahovat titulky s varováním podle věty první a druhé.

Reklama podle odstavce 4 písm. a) nesmí být šířena prostřednictvím rozhlasového a televizního vysílání. Reklama na tabákové výrobky podle odst. 4 písm. a) až c)

a) nesmí být zaměřena na osoby mladší 18 let, zejména zobrazením těchto osob nebo užitím prvků, prostředků nebo akcií (?), které takové osoby převážně oslovují a

b) nesmí nabádat ke kouření, zejména zobrazením kouřících osob.

8. V reklamě podle odstavce 4 se zakazuje bezplatné dodávání vzorku tabákových výrobků široké veřejnosti mající za cíl propagaci tabákových výrobků.

9. Televizní pořady nesmějí být sponzorovány právnickými nebo fyzickými osobami, jejichž hlavním předmětem podnikání je výroba nebo prodej tabákových výrobků.

Vážení kolegové, děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má paní poslankyně Emmerová, připraví se pan poslanec Teplík.

 

Poslankyně Milada Emmerová: Vážená paní místopředsedkyně, vážení přítomní, uvedu jenom drobný doplněk k § 5e odst. 3, závěr tohoto odstavce: "Žádné zařízení v systému zdravotnické péče by nemělo být využíváno za účelem propagace vymezených výrobků kojenecké výživy a k distribuci propagačních materiálů."

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Teplík, připraví se pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Tomáš Teplík: Paní předsedající, dámy a pánové, moje avizované pozměňovací návrhy. Nebudu tak patetický jako můj předpředřečník, abych se správně vyjádřil, nicméně přece jen musím uvést některé skutečnosti na úvod, aby nedošlo k nějakým zbytečným nedorozuměním či případně k podezřením ze střetu zájmů. Tedy jsem zapřísáhlý nekuřák, žádné léky neužívám a pivo nepiji. A nyní k pozměňovacím návrhům.

V § 3 odst. 1 písm. a), b) a c) slova "nezletilé" nebo "nezletilé osoby" nahradit slovním spojením "osoby mladší 18 let", pochopitelně v příslušných pádech tak, jak vyplývá z kontextu jednotlivých ustanovení.

V § 4 vypustit písm. d). Pokud projde, ostatní písmena přeznačit.

V § 4 písm. e) za slovo "alkohol" doplnit slovo "v nápoji".

V § 5 a) odst. 5 písm. b) vypustit druhou větu.

V § 5 c) odst. 8 písm. c) slovo "děti" nahradit slovním spojením "osoby mladší 15 let".

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dovolte mi, abych i já se připojil do podrobné debaty a přednesl tady pozměňovací návrhy, které těsně neprošly v hospodářském výboru a myslím, že jsou rozumné. Možná že bych reagoval i na kolegu Janečka, ale teď ho tady nevidím. Asi své vystoupení považoval za dostatečné pro přítomnost u tohoto zákona. Ale já si na rozdíl od něho nemyslím, že 10 % plochy na varování Ministerstva zdravotnictví, že kouření způsobuje rakovinu, je dost malé. Já si myslím, a jsem kuřák, že to je malé. Že je třeba to zvednout na 20 %. Mám tady polské cigarety, tam mají zákon zřejmě přísnější, tady plocha na varování na všech stranách tabákového výrobku mi připadá 30% a lze to.

K tomu mám pozměňovací návrh. V § 3 odst. 2 se hodnota 10 % nahrazuje hodnotou 20 %. To je můj první pozměňovací návrh.

Druhé pozměňovací návrhy mám sice na dvě části, ale týká se to jednoho a téhož, takže bych poprosil potom pana zpravodaje, při hlasování bude třeba tyto dva pozměňovací návrhy spojit do jednoho hlasování, jinak jeden sám o sobě nemá žádný smysl.

Dámy a pánové, týká se to toho, že se domnívám, že mezi dozorové orgány je zařazeno mimo všechny ostatní orgány, mediální atd., v ostatních případech jsou okresní živnostenské úřady. Vedli jsme o tom velkou debatu, samozřejmě, že má svá úskalí a pozitiva i negativa, i když budou dělat tuto kontrolní činnost živnostenské úřady, ale stejně tak je dobrý návrh podle mého názoru, aby tímto orgánem místo živnostenských úřadů byla Česká obchodní inspekce, která zase na některé druhy porušování zákona o regulaci reklamy má mnohem lepší vybavení, mnohem vyšší profesionální odbornou způsobilost, a jsem přesvědčen o tom, že tak jak jsme kdysi v zákoně o technických požadavcích na výrobky jako dozorový orgán dali Českou obchodní inspekci a musela se přetransformovat pro tuto významnou činnost, tak je schopna se přetransformovat jako profesní odborný orgán i pro dozor nad dodržováním zákona o regulaci reklamy.

V tomto směru mi dovolte, abych přednesl pozměňovací návrh nebo dva návrhy, a sice v § 7 písm. d) nově zní: d) Česká obchodní inspekce - odkaz - za dodržování tohoto zákona v ostatních případech, a odkaz zní: Zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů.

Poslední pozměňovací návrh, který na toto váže, zní: Za část druhou se vkládá nová část třetí a ostatní se přečíslují.

Část třetí: Změna zákona o České obchodní inspekci. Zákon č. 64/19986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:

Za prvé. V § 2 odst. 2 se přidává nové písm. i), které zní: i) dodržování povinností týkajících se regulace reklamy podle zvláštního zákona. Odkaz. Odkaz zní: Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP