(16.30 hodin)
(pokračuje Turek)

Navrhovaná právní úprava dostatečně nezohledňuje okolnost, že strážníci obecní policie jsou v pracovněprávním vztahu, a nikoliv ve služebním poměru, jako je tomu u příslušníků Policie České republiky, z čehož vyplývá, že jejich povinnosti nejsou shodné. Navržené rozšíření pravomocí obecní policie není v předloženém návrhu zákona doprovázeno zvýšením požadavků na odbornou a morální způsobilost strážníků.

Z předloženého návrhu zákona vyplývá, že subjektem odpovědným za plnění úkolů obecní policie má být tato policie jako celek, avšak odpovědnost za plnění úkolů obecní policie musí nést jednotliví strážníci. Na obdobných principech je postaven zákon 283/1991 Sb., o Policii České republiky.

Dále má zpravodaj k dispozici rozsáhlou studii, proč bychom skutečně neměli v tuto chvíli dá se říci hazardovat s postavením obecní policie, protože nevím, jestli si dostatečně uvědomujete, kolik, v kolika obcích v České republice vlastně funguje obecní policie a kde se nachází kolik strážníků. Přibližně jedna třetina obecních strážníků nemá víc než tři muže ve sboru. To si myslím, že je velmi důležité číslo, a tudíž od toho se potom může odvíjet i další naše spekulace o tom, jestli navrhovaná úprava vlastně posílí, anebo naopak může vést k rozčarování třeba přímo v obcích, neboť příslušníci obecní policie nebudou schopni plnit to, co se podle nového návrhu zákona od nich bude vyžadovat. Nebudou na to dostatečně vybaveni, nebudou na to dostatečně vycvičeni a samozřejmě budou postrádat odpovídající služební zázemí.

Domnívám se, že sněmovna by skutečně neměla souhlasit s názorem skupiny poslanců Parlamentu České republiky, že navrhovaná novela zákona o obecní policii nezatíží státní rozpočet. V praxi totiž tato skutečnost bude mít značně negativní dopad na v současné době již tolik napjaté rozpočty státu, respektive obcí, což v řadě případů povede nepochybně k zániku malých obecních policií či k adekvátnímu snížení početního stavu strážníků u větších obecních policií. Myslím si, že tento návrh je spíš návrhem, který je aktuální pro velká města, jako je Praha a několik krajských sídel, ale naopak v menších obcích, v městečkách bude tato novela velmi neúčinná, ba naopak kontraproduktivní.

Proto jako zpravodaj si dovoluji navrhnout, abychom tento zákon hned v prvním čtení zamítli. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu zpravodaji Turkovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Václav Frank.

 

Poslanec Václav Frank: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, jsem jedním z předkladatelů návrhu novely tohoto zákona. Jeho smyslem bylo přizpůsobit současné změny získané na základě praxe do stávajícího zákona, který byl tehdy zákonodárcem tvořen za zcela jiných podmínek a bez jakýchkoliv poznatků a zkušeností a který byl - to je potřeba si také otevřeně říci - zcela jistě v mnoha oblastech již překonán.

Mně jsou velmi dobře známa stanoviska vlády, ochránců údajů, tak i těch, kteří se spíše přiklánějí ke sloučení policie státní s policií obecní. Přesto mi ale dovolte několik poznámek. Začal bych tím posledním okruhem problémů.

I já jsem přesvědčen o tom, že to není aktuální téma ani po stránce politické, ani věcné, neboť rozdíl mezi městskými strážníky a státní policií je především v jim přidělených kompetencích, které jsou velmi, velmi rozdílné. Úvahou o případném sloučení by tedy zcela jistě došlo k otevření velkého prostoru, kterým se možná již deset let státní policie vůbec nezabývá. To za prvé.

Za druhé. Takovýto organizační přesun nepůjde v našich podmínkách zřejmě uskutečnit ihned. Dokazují to i zahraniční zkušenosti, kde sice již téměř žádná dvoukolejnost v policejní oblasti neexistuje, ale trvalo to mnoho let, než si obě policejní složky k sobě cestu našly. Jistě, musí to chtít stát, musí to chtít i obce, občané a musí být také vytvořeny podmínky, aby budoucí policejní složka s jedinými kompetencemi byla také dostatečně rozpočtově a dovolím si říci i personálně vykryta. Tato situace v naší republice zatím vytvořena není, a že by obecná, přestupková nebo trestná činnost klesala, se až tak moc říci nedá. Konečně i my máme jako republika jistou zkušenost se sloučením v Plzni z let 1996 až 1997.

Proč jsem o tom hovořil? Především proto, že právě na počátku devadesátých let, kdy obecní policie vznikla, byl takový nárůst kriminality, že ani státní policie nezvládala svou úlohu. Je otázkou, jestli ji zvládá nyní a jestli ji bude zvládat za pět let. To jsou samozřejmě otázky, které i dnes nutí k zamyšlení a byly i tím hlavním impulsem ke vzniku tohoto protipólu v podobě obecní policie. Taková přeci byla skutečnost.

Na druhé straně musím říci, že jsem odpůrcem zvyšování klasických represivních opatření vůči občanům, a mám dokonce obavy, aby nakonec nebyly nebo nemohly být zneužity i jinak. Osobně jsem se vždy přikláněl a dával přednost spíše preventivním opatřením. Nicméně asi se shodneme na tom, že obecní policie tady je, tedy existuje, a za léta svého působení se většinově osvědčila, a musím říci, že žel má své nezastupitelné místo v oblasti veřejného pořádku.

Musím se vám ale také otevřeně přiznat, že si čím dál tím více uvědomuji, že jako předkladatelům se nám podařilo jít asi v některých oblastech, jako je možná kontrola orgánů státní správy, firem, ale i soukromých osob, možná i zjišťování určitých údajů, rodného čísla ale i v případě použití zbraně proti zvířeti, které ohrožuje zvíře jiné, použití donucovacího prostředku koně k vytlačování a některých jiných, že jsem šli možná někdy trošku dál a v návrhu dáváme větší pravomoci policii obecní, než má policie státní, jejíž příslušníci mají navíc vyšší odbornou a morální způsobilost. Myslím, že to není sice úplně v pořádku, ale nechá se tato věc napravit.

Nechci dávat návrh na zamítnutí novely zákona. Bylo by to z mé strany neseriózní a také nelogické. Ale myslím si, že by stálo za to se vrátit k věcné a odborné diskusi k této problematice nejenom v projednávání na výboru, ale i třeba v rámci druhého čtení. Zachytil jsem signalizaci z vlády, že samotná vláda připravuje předložení novely příslušného zákona. Pak bychom měli vědět, kdy jej tedy hodlá předložit, a bylo by jistě možné tyto dvě novely projednávat společně.

Tolik k mým připomínkám k této novele zákona. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Frankovi. Ptám se, zda se dále někdo hlásí do obecné rozpravy. Slovo má pan poslanec Vidím.

 

Poslanec Jan Vidím: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, zde v rozpravě opakovaně zazněla věta o tom, že vláda České republiky má předloženu komplexní novelu zákona o obecní policii, a že buď bychom měli vyčkat, až tato novela bude ležet na půdě sněmovny, případně že máme poslanecký návrh zamítnout a opět vyčkat na vládní návrh.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP