(17.10 hodin)
(pokračuje Buzková)

Nyní udílím slovo panu poslanci Petru Hortovi k přednesení interpelace na ministra životního prostředí Miloše Kužvarta ve věci skládky nebezpečného odpadu Požďátky, okres Třebíč.

 

Poslanec Petr Hort: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, pan ministr Kužvart ve své odpovědi svazku obcí skládka TKO Třebíč sděluje, že poradní sbor pro podporu akcí zvláštního významu pro životní prostředí zatím nedoporučil udělení výjimky na poskytnutí finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí na sanaci skládky nebezpečných odpadů Požďátky a žádost bude ponechána v evidenci Ministerstva životního prostředí do doby, než bude znám výsledek šetření trestněprávní zodpovědnosti za současný stav skládky.

Samozřejmě souhlasím s tím, že je potřeba odhalit viníky současného stavu a pohnat je k odpovědnosti, ale co je nezbytné, v co nejkratším čase ukončit havarijní stav na skládce v Požďátkách. Tyto dvě věci mohou běžet paralelně, a proto se ptám pana ministra, zda se ztotožňuje s názorem poradního sboru a souhlasí s dalšími průtahy, nebo zda je připraven jednat o urychlení řešení stávající situace a jaké konkrétní kroky chystá učinit ve prospěch odvrácení hrozícího nebezpečí na skládce v Požďátkách.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Pan ministr Kužvart není přítomen ve sněmovně, to znamená, že v souladu s jednacím řádem odpoví na tuto interpelaci písemně.

Nyní udílím slovo panu poslanci Radimu Chytkovi, kterého zde ovšem nevidím, to znamená, že vzhledem k tomu, že není ve sněmovně, jeho interpelace pravděpodobně propadá. Pro jistotu se podívám do jednacího řádu. Je-li pan poslanec Chytka někde nablízku, tak mu doporučuji, ať si pospíší.

Pane poslanče, rychle, myslím, že jsem byla velmi benevolentní. Udílím slovo panu poslanci Chytkovi k přednesení interpelace na pana ministra Schlinga ve věci realizace výstavby dálnice D47.

 

Poslanec Radim Chytka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za vaši toleranci. Netušil jsem, že přijdu tak brzy na řadu.

Chtěl bych panu ministrovi položit následující interpelaci.

Vážený pane ministře, s uspokojením jsem vzal na vědomí usnesení vlády č. 272 ze dne 21. března 2001, z něhož vyplývá, že vám a panu ministru financí bylo uloženo předložit vládě ke schválení návrh smluvních vztahů k realizaci výstavby dálnice D47, a to s termínem do konce roku 2001. Podle mých informací se tak však bohužel nestalo.

Moje otázka je jednoduchá: proč se tak nestalo, popř. kdy očekáváte, že se tak stane. Děkuji za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan ministr Schling.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Paní předsedající, dámy a pánové, moje odpověď na interpelaci panu poslanci Chytkovi by mohla být stručná. Pane poslanče, máte špatné informace. Usnesení vlády bylo splněno a návrh smluvních vztahů byl vládě předložen. Ale protože, jak je mým dobrým zvykem, jsem ke kolegům vstřícný, tak panu poslanci poskytnu ještě celou řadu dalších informací mimo odpověď na jeho otázku, která již byla zodpovězena.

Především je potřeba říci, že i zde ve sněmovně při projednávání jiných bodů zaznělo mnoho dezinformací o tom, že vláda komusi udělila nějakou zakázku bez výběrového řízení apod. Vláda zatím nikomu žádnou zakázku neudělila, vláda pouze v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek se rozhodla oslovit jednoho investora s výzvou, aby podal svoji nabídku na investování. Tedy ne nějakou zakázku, ne že bude něco stavět, ale bude investovat, bude své peníze investovat do dálnice v České republice. Ovšem pokud s ním uzavřeme onu smlouvu, která zatím uzavřena není. A protože jde o případ za několik desítek miliard korun, tak samozřejmě není možné takovouto smlouvu sjednat v nějaké krátké době.

První návrh byl opravdu předložen firmou Housing and Construction, byl podrobně posouzen a informace o tom a návrh těchto smluvních vztahů, tak jak v té době byl připraven, byl také vládě ve stanoveném termínu předložen. Byl projednán a vláda souhlasila s tím, aby se pokračovalo dále na jednání o definitivní podobě smluvních vztahů. Jednání stále probíhá, takže je předčasné v tuto chvíli hovořit o jakékoliv ceně. Novináři uvádějí nejrůznější částky, i někteří politikové ODS uvádějí nejrůznější částky. Nic z toho není pravda. Prostě se jedná.

Na jedné straně stojí představa firmy Housing and Construction, na druhé straně stojí představa firmy Mott MacDonald, která je poradcem Ministerstva dopravy a spojů a byla vybrána v řádném výběrovém řízení, protože umíme vypsat výběrové řízení na poradenskou firmu. Ale potenciální investor byl osloven na základě § 50, tedy výzvou jednomu zájemci, proto, že v tomto státě nikdo neumí vypsat výběrové řízení na takového investora a neumí proto, že předchozí vlády, ve kterých hrála hlavní roli právě strana pana poslance Chytky, nepřipravily takové legislativní návrhy, podle kterých by bylo možno udělovat koncese, které by umožňovaly standardním způsobem vypsat výběrové řízení s uvedením podmínek, kdy součástí výběrového řízení by byla např. i smlouva, ke které by se mohl zájemce nějakým způsobem vyjádřit. Nic takového tady nemáme, a proto nebylo možné vypsat standardním způsobem výběrové řízení.

Ale právě tento pilotní projekt by měl umožnit, aby se ukázalo, co všechno v naší legislativě eventuálně chybí, aby se ukázalo, jak je potřeba příště postupovat. Všechny další podobné akce - a já doufám, že na ně dojde - budou již mnohem snazší a bude možno postupovat naprosto standardním způsobem a všichni ti, co tady tvrdili něco jiného, zřejmě vědomě neříkají pravdu, když tvrdí, že vláda chce to či ono, že chce někoho zvýhodnit a že je něco neprůhledného. Naopak, nic neprůhledného na této věci není. Je přece jasné, koho vláda oslovila, je jasné, proč to učinila, i způsob, jakým to udělala. Skutečně zde není nic neprůhledného.

Neprůhledná bývají některá výběrová řízení, velmi neprůhledná, a také už mnoho výběrových řízení skončilo fiaskem. Tím netvrdím, že nemají být vypisována výběrová řízení. Samozřejmě, že ano. Ale záleží na tom, jakým způsobem je výběrové řízení vypsáno a jak je celý proces řízen, jak je zdokumentován. Pokud je všechno v pořádku, pak je možné očekávat od výběrového řízení dobrý výsledek, to znamená minimalizaci nákladů státu a získání dobré nabídky. V tomto případě zatím - znovu zdůrazňuji - jednání probíhají.

Na závěr mi dovolte, pane poslanče, zdůraznit, že občané severní Moravy, občané Moravskoslezského kraje, občané Ostravy očekávají od vlády především, že tam budou mít dálnici. Nevolají po výběrových řízeních ani po jiných taškařicích úředních, oni volají po dálnici. A vláda nedělá nic jiného, než že se snaží, aby dálnice byla a aby tak, jak jsme to loni slíbili, v prvním pololetí tohoto roku stavba dálnice byla zahájena.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP