(15.20 hodin)
(pokračuje Stodůlka)

To jsou dvě teze, na nichž je založena novelizace jednacího řádu Senátu, která má ryze prováděcí charakter. Vychází z autonomní vazby obou komor přímo na předkladatele, jímž teoreticky vzato může být prezident republiky nebo vláda. Komory mohou souhlas k ratifikaci buď dát, nebo odepřít, nemohou však do textu smluv zasahovat.

Kromě několika změn terminologických jsme v jednacím řádu koncipovali novou část desátou, nazvanou "Jednání o mezinárodních smlouvách", která reflektuje dosavadní úpravy jednacích řádů obou komor a parlamentní praxi. Zde stanovíme, kdy Senát o mezinárodní smlouvě jedná, způsob jejího přikázání výborům, šedesátidenní pořádkovou lhůtu pro jednání včetně obvyklé možnosti zkrácení či prodloužení lhůty, typy usnesení výborů i Senátu o mezinárodní smlouvě a konečně i zkrácené jednání ve výjimečných případech obdobných stavu legislativní nouze v Poslanecké sněmovně.

Celkem jde vlastně pouze o sedm ustanovení bez politických konotací, ustanovení, jež mají umožnit Senátu v této věci efektivní jednání. Všechna jsou poměrně podrobně odůvodněna v důvodové zprávě.

Nabytí účinnosti navrhujeme na 1. červen tohoto roku, to je na den nabytí účinnosti euronovely ústavy.

Vláda vyjádřila s návrhem zákona souhlas, sice se dvěma technickými připomínkami, které však nepovažujeme za relevantní. Domníváme se totiž, že Parlament nejedná o žádosti vlády o vyslovení souhlasu k ratifikaci mezinárodní smlouvy, nýbrž jedná o vyslovení souhlasu k ratifikaci mezinárodní smlouvy. Chce-li tedy vláda jednání příslušné komory předčasně ukončit, vezme zpět smlouvu, a nikoliv žádost. Druhá připomínka je zcela formální a týká se doplnění nadpisu námi ovšem nenovelizovaného ustanovení.

To, že jde o návrh zákona výlučně technické povahy, dosvědčuje i jeho zcela neproblematické projednání v Senátu, kde byl ke schválení doporučen všemi výbory a skutečně také bez jediného pozměňovacího návrhu schválen. Jelikož se současně blíží datum nabytí účinnosti euronovely ústavy, s níž by bez této novelizace nebyl náš jednací řád v souladu, rozhodli jsme se požádat Poslaneckou sněmovnu o projednání v režimu podle § 90 odst. 2 vašeho jednacího řádu, to znamená v jediném čtení.

Žádám vás proto o schválení návrhu zákona v předloženém znění. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Nyní vystoupí zpravodaj pro první čtení pan poslanec Jičínský.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, já se připojuji k návrhu, který tu byl vznesen, aby sněmovna projednala tuto změnu jednacího řádu Senátu, která je důsledkem změny ústavy, kterou obě komory svého času schválily. Na rozdíl od zástupce Senátu si ale myslím, že můžeme projednat tento návrh změny jednacího řádu Senátu v normálním řízení s tím, že bych navrhl zkrácení lhůty o 20 dní. Myslím, že nebezpečí nějaké časové krize, že bychom to nestihli v tomto volebním období, tu nehrozí, a nemyslím si, že je nutně důvod k tomu, abychom to projednali ve zkráceném řízení. To je moje stanovisko zpravodaje.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se nikdo nepřihlásil.

Pane zpravodaji, mohu brát váš návrh tak, jako že jste ho vyslovil v rozpravě? Nehlásí se nikdo?

Já si ovšem nejsem, pane zpravodaji, jist, jestli to je postačující pro to, abychom nepostupovali způsobem, aby bylo možné vyslovit souhlas již v prvním čtení. To nám jednací řád neumožňuje. Jednací řád nám umožňuje jednat o tom normálně, jestli námitku vznesou nejméně dva poslanecké kluby nebo 50 poslanců, nikoli jednotlivec poslanec. Hlásí se pan poslanec Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedo. Já doufám, že se k našemu klubu připojí jiný poslanecký klub, protože klub KSČM navrhuje, aby se to neprojednávalo ve zkráceném pořadu, tak jak navrhuje pan zpravodaj. Myslím si, že není žádný problém zkrátit lhůtu k projednání tohoto senátního návrhu a minimálně diskutovat onen neprojednaný návrh o styku obou komor, alespoň minimální principy, které by odešly ze sněmovny do Senátu, abychom to mohli do jednacího řádu Senátu zahrnout.

Pokud se ke mně nepřipojí jiný poslanecký klub, požádám o přerušení tohoto bodu, abychom získali potřebných 40 podpisů. Jestli se připojí jiný předseda klubu, byl bych velmi rád.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Hlásí se pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Pane předsedo, dámy a pánové, připojuji se k tomuto návrhu tak, aby tento návrh nebyl projednáván podle § 90, tak aby bylo možné zkrátit následně lhůty pro jeho projednávání a uplatnit pozměňovací návrhy.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Pak tedy nezbývá, než abychom postupovali normálním způsobem. Hlásí se ještě někdo další do rozpravy? Nehlásí.

Obecnou rozpravu končím a budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně právnímu výboru. Má ještě někdo nějaký jiný návrh?

 

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 429 ze 165 přítomných 148 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.

 

Chce někdo ještě jiné přikázání? Nechce.

 

Byl zde návrh na zkrácení lhůty k projednání o 20 dní.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 430 ze 165 přítomných 134 pro, 4 proti. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu navrhovateli i panu zpravodaji.

 

Přecházíme k bodu

 

93.
Návrh poslanců Milana Urbana, Ladislava Šustra, Radko Martínka a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojišťovnictví),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1193/ - prvé čtení

 

Prosím pana poslance Urbana.

 

Poslanec Milan Urban: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych uvedl poslanecký návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 363/1999 Sb., o pojišťovnictví a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojišťovnictví), ve znění pozdějších předpisů.

Já se pokusím velmi stručně vystihnout podstatu této novely, kterou je zákonná povinnost pojišťoven odvádět finanční příspěvek na tzv. Fond zábran škod pro Hasičský záchranný sbor České republiky a pro jednotky sboru dobrovolných hasičů obcí.

Tento příspěvek je v návrhu novely zákona stanoven ve výši 3 % z předepsaného druhu pojištění. Tímto pojištěním je havarijní pojištění motorových vozidel, živelní pojištění majetku a pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, resp. dříve povinného ručení. Tento příspěvek je v návrhu zákona hrazen na zvláštní účet Ministerstva vnitra, kterému přísluší řízení těchto hasičských sborů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP