Pokračování schůze Poslanecké sněmovny
14. února 2002 v 9.01 hodin

Přítomno: 176 poslanců

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády. Zahajuji jedenáctý jednací den 46. schůze Poslanecké sněmovny. Všechny vás srdečně, upřímně, s úsměvem vítám. Uvidíme, jestli se budeme rozcházet s úsměvem.

Prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami, případně abyste mi sdělili, kdo z vás požádal o vydání náhradní karty a komu případně již náhradní karta byla vydána.

Hned v úvodu našeho jednání vás seznámím s dlouhým seznamem omlouvajících se. Z poslanců jsou to tito: Jiří Brtnický - zdravotní důvody, Eva Fischerová - zdravotní důvody, Václav Grulich - lázeňské léčení, Ivana Hanačíková - hospitalizace, Mihaličková Monika - zdravotní důvody, Veronika Nedvědová - operační zákrok, Zdeňka Stránská - hospitalizace, Václav Klaus - zahraniční cesta, Petr Matějů - účast na salcburském semináři k problematice autonomie evropských univerzit, Němec Pavel, Vojíř Oldřich - zahraniční cesta, kolegové Benda, Exner, Titz, Výborný - z důvodu zahraniční pracovní cesty do Norska.

Z vlády se nám z důvodu rekonvalescence omlouvá i nadále pan ministr Miroslav Grégr. Jednání řídící rady programu OSN pro životní prostředí a globálního fóra ministrů životního prostředí se účastní Miloš Kužvart a mám zde psáno, že nás zakrátko opustí Pavel Rychetský z důvodu jednání Rady pro evropskou integraci a Rady vlády pro lidská práva - bylo zrušeno, takže budeme mít tu čest vidět pana místopředsedu celý dnešní den v jednacím sále.

Pan poslanec Ondruš má náhradní kartu č. 22.

Dnes se nejprve budeme věnovat bodům 184 a 101. Zůstane-li nám nějaký čas, budou pokračovat do zahájení třetích čtení první čtení návrhů zákonů. Avizuji, že jsme od 11 hodin zařadili projednávání návrhů zákonů ve třetím čtení, a to bodů 147, 148, 166 - 169. Otázkou je, jestli na to budeme mít dostatek času. V každém případě ale upozorňuji, že také po polední přestávce je zařazen blok třetích čtení a potom od 17. hodiny, pokud se nepletu, tak první čtení mezinárodních smluv. Toto by měl být zhruba harmonogram našeho dnešního jednání.

Tolik sdělení na úvod.

Já bych chtěl poprosit - měl bych uvítat paní senátorku. Ještě dříve než přistoupíme k jednání, chci vám oznámit, že předseda Senátu požádal o umožnění vystoupení paní senátorky Jitky Seitlové v Poslanecké sněmovně, aby mohla odůvodnit stanovisko Senátu k vrácenému návrhu zákona, který vám byl včera rozdán do lavic. O vystoupení paní senátorky musíme rozhodnout hlasováním. Proto první hlasování dnešního dne zahajuji.

 

Ptám se, kdo je pro. Prosím o hlasování. Kdo je proti?

Z přítomných 81 pro 56, proti 2. Návrh byl přijat (v hlasování číslo 533).

 

Paní senátorka vchází do dveří. Dobrý den.

 

Prvním bodem našeho jednání je

 

184.
Návrh zákona o ochraně ovzduší a o změně některých zákonů (zákon o ovzduší)
/sněmovní tisk 912/5/ - vrácený Senátem

 

Usnesení, jímž Senát návrh zákona vrátil s pozměňovacími návrhy, jsme obdrželi jako sněmovní tisk 912/6. Za navrhovatele by se měl k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit ministr životního prostředí Miloš Kužvart, ale vzhledem k jeho nepřítomnosti ho zastoupí jeho kolega, expert na životní prostředí, místopředseda vlády Pavel Rychetský. Prosím.

 

Místopředseda vlády ČR Pavel Rychetský: Já vám přeji hezké ráno a dovolte mi, abych z pověření vlády skutečně za nepřítomného experta promluvil já, který se nepovažuji za experta v oblasti životního prostředí. Přesto si myslím, že je dobré říci pár slov.

Takže, vážená Poslanecká sněmovno. Zákon o ochraně ovzduší byl schválen v obou komorách, v každé však v jiném znění a my se budeme muset za chvíli rozhodnout, které z těchto dvou znění je více odpovídající našim představám, je kvalitnější, je tedy, abych tak řekl, pro Českou republiku, výhodnější.

Mám-li říci, jaké jsou rozdíly, především musím říci, že když Poslanecká sněmovna projednávala vládní návrh zákona o ochraně ovzduší, přijala k němu komplexní pozměňovací návrh a tento komplexní pozměňovací návrh zkvalitnil původní vládní osnovu až na jednu výjimku. Tou výjimkou je skutečnost, že upravil § 54 odstavec 10 tak, že posunul termíny platnosti emisních limitů do spaloven odpadu proti závazkům České republiky sjednaným při uzavírání kapitoly životního prostředí.

První rozdíl je v tom, že na tuto skutečnost, na kterou upozorňoval Parlamentní institut, upozorňuje tento institut i Senát. A Senát tento nedostatek odstranil.

Trochu spornější je druhý případ. Poslanecká sněmovna do vládního návrhu navíc dala ustanovení, která se týkají ochrany ovzduší před takzvaným světelným znečištěním. Tady je dobré si uvědomit, že takzvané světelné znečištění zatím není upraveno evropským právem, a zatím tedy nejsme povinni v tomto směru přijímat omezení a zákonné limity. Mimochodem přijetí tohoto ustanovení vyvolalo, jak dobře víte, zejména u starostů obcí dost značné výhrady s ohledem na to, že se jim jeví jako zatím nerealistické, aby byli schopni je naplňovat.

Takže druhá změna mezi senátním a poslaneckým návrhem je v tom, že senátní návrh ustanovení týkající se ochrany ovzduší před tzv. světelným znečištěním odstranil.

Třetí změna je nepatrná. Jde o drobná vylepšení formulací a odkazů.

Kdybych měl být zcela upřímný, tak bych chtěl říci, že v každém případě bychom byli raději, kdyby Poslanecká sněmovna schválila verzi přijatou Senátem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP