(14.50 hodin)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Pan ministr Tvrdík… V tuto chvíli tedy musím vyčkat, abych se dověděla, jak mohu dále pokračovat v řízení tohoto bodu. prosím o krátké strpení. (Krátká pauza.) Děkuji. Prosím o ztišení v sále.
Slovo má předseda vlády Miloš Zeman.
Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, vláda se mými ústy zavázala k tomu, že před druhým, resp. třetím čtením, což je záležitost jednoho týdne, nebo v rámci jednoho týdne považujeme za svoji samozřejmou povinnost dodat této Poslanecké sněmovně text návrhu smlouvy s British Aerospace a současně informovat sněmovnu o výsledcích jednání o privatizaci Telecomu, případně - i když to pokládám za velmi málo pravděpodobné - o privatizaci elektroenergetiky, což by umožnilo tento úvěr vůbec nepoužít a krýt tyto náklady, pokud s tím sněmovna vysloví souhlas, z nových privatizačních výnosů.
Problém, o kterém tady diskutujeme, je nová bezpečnostní strategie České republiky. Prosím, a to po poradě s ministrem zahraničí a s ministrem obrany, aby zejména ti, kdo se vydávají, byť neoprávněně, za odborníky v oblasti bezpečnostní strategie, zauvažovali o tom, zda je rozumné, abychom definitivní materiál týkající se bezpečnostní strategie předkládali této sněmovně před summitem Severoatlantické aliance. I veleduch ducha pan poslanec Payne nás upozornil, že například závisí na tom, zda bude, nebo nebude do Severoatlantické aliance přijato Slovensko. A to a mnoho dalších věcí bude rozhodnuto v listopadu t. r.
Kolegyně a kolegové, opravdu chcete, abychom zpracovávali dva dokumenty - před summitem a po summitu? Já si myslím, že je to naprosto neracionální, protože snad nikdo, kdo alespoň trochu rozumí této věci, nepochybuje o tom, že výsledky summitu - a to nebude jenom rozhodnutí o rozšíření, to bude i nová bezpečnostní strategie Aliance, jejímž jsme členem - tedy že výsledky tohoto summitu naprosto nepochybně ovlivní bezpečnostní strategii České republiky.
Končím závěrem, že pouze v případě, kdy jsou někteří naši opoziční kolegové přesvědčeni o tom, že Česká republika je schopna vnutit svoji vlastní bezpečnostní strategii zbývajícím 18 členům, je tento návrh rozumný.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan zpravodaj Nečas.
Poslanec Petr Nečas: Nevím v tuto chvíli, nakolik je tento projev pana předsedy uspokojující pro návrhy předkladatelů, v každém případě si dovolím jen jednu malou opravu, byť možná za kolegu Kühnla, že on nežádal bezpečnostní strategii, ale analýzu bezpečnostní situace, což je trochu něco jiného než bezpečnostní strategie. Bylo by dobré, aby si to pan ministerský předseda ujasnil.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Já tedy prosím pana poslance Kühnla, aby se vyjádřil, zda respektuje stanovisko předsedající, anebo vznáší námitku.
Poslanec Karel Kühnl: Vážená paní předsedající, vítám obnovené zdůraznění ze strany pana premiéra, že text smlouvy, který samozřejmě bude zahrnovat systém financování, bude před vlastním podpisem předložen Poslanecké sněmovně. Tím bych řekl, že jeden z mých požadavků je vyřešen.
Ale argumentaci o tom, že bezpečnostní strategie, resp. přepracování této bezpečnostní strategie pod prizmatem nebo v důsledku změny rizik, které vyplývají z událostí z 11. září loňského roku, není možné před summitem NATO, neboť tento summit ovlivní tuto strategii, to je pro mě trochu nedůsledná argumentace, protože samozřejmě je možné přijmout hypotézu, že summit NATO ovlivní naši bezpečnostní strategii, ale naše bezpečnostní strategie ovlivňuje rozhodnutí o nákupu letadel. Jinými slovy při důsledném uvažování by bylo nutné říci, že před summitem nemůžeme nakupovat letadla, a já se nedomnívám, že nemůže padnout toto rozhodnutí před summitem. Proto se také logicky nedomnívám, že by nemohlo padnout rozhodnutí o přepracování bezpečnostní strategie právě pod pohledem změny rizik.
Vyrozuměl jsem, že tři z mých čtyř bodů vláda není připravena nebo nemůže - to nechci hodnotit - prostě je není možné připravit na příští schůzi tak, aby bylo možné včas, ještě před volbami, projednat ve druhém a třetím čtení navržený zákon. Je-li tomu tak, nechci vést spor o jednací řád, v takovém případě tedy budu muset navrhnout zařazení nového bodu na pořad sněmovny, kterým by bylo doprovodné usnesení k vládnímu návrhu zákona o financování atd. Jako samostatný bod to jistě možné je. Předtím než tak učiním, bych uvítal vyjádření kolegů z ČSSD, zda budou postupovat stejně, jak oznámil předseda klubu KDU-ČSL, to je, že nebudou vetovat takový návrh.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má ministr obrany Jaroslav Tvrdík.
Ministr obrany ČR Jaroslav Tvrdík: Jestli mohu pro pana poslance Kühnla, my jsme hovořili o jednom z těch čtyř bodů. Pane poslanče - pan poslanec Kühnl! Mohu ho upozornit?
Nemám problém s těmi čtyřmi požadavky s výjimkou bezpečnostní strategie. Co se týká celkového projektu financování nákupu zpracovaného podle zákona 218, to je tzv. programové financování, už ve svém úvodním slově jsem jednoznačně řekl, že si neumím představit, že bych Poslanecké sněmovně tento dokument nepředložil. Co se týká tohoto požadavku, považuji ho za plně oprávněný a samozřejmý.
Co se týká vojenské strategie, tento dokument je zpracován ze strany Ministerstva obrany, je hotov a je k dispozici. Problémem je, že má standardní procedury projednávání, to znamená musí být projednán ve výboru pro obranné plánování, v Bezpečnostní radě státu, ve vládě České republiky, a potom teprve může jít do parlamentu. Vojenská strategie je k dispozici, jsem připraven ji poskytnout, ale schválenou všemi kompetentními orgány České republiky. Prostě nedokážu to v těch časových termínech asi zajistit. Můžeme se poradit o tom, že by to v případě určitých zkrácených lhůt bylo možné předložit. Není to o tom, že nemám vůli, a není to o tom, že není hotová. Je hotová, je k dispozici, ale procedury výbor - Bezpečnostní rada státu - vláda - to jsou jakési termíny. Zkusím o tom přemýšlet a říkám znovu, hotová a připravená k předložení je.
Co se týká koncepce profesionalizace, opět bude hotova do konce března, v dubnu se jí bude zabývat Bezpečnostní rada státu a v květnu ji předloží vládě. Zase je to o termínech a procedurálních lhůtách, které nedokážu zkrátit. Ne že bych nechtěl, ale prostě je nedokážu zkrátit.
***