(15.20 hodin)
Předseda PSP Václav Klaus: Pan poslanec Skopal za výbor zemědělský. Místo něho pan předseda výboru. (Poslanec Palas: Byl jsem určen zpravodajem.)
Poslanec Jaroslav Palas: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, zemědělský výbor se zabýval na své 58. schůzi dne 20. února 2002 touto problematikou, sněmovním tiskem 1160. Projednal část 80., 82. a 85. s tím, že přijal usnesení a doporučuje Poslanecké sněmovně tisk 1160 přijmout ve znění usnesení zemědělského výboru. Děkuji.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci. Prosím pana poslance Vojtěcha Vymětala - iniciativně to projednal i zahraniční výbor.
Poslanec Vojtěch Vymětal: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, zahraniční výbor projednal zákon 16. ledna letošního roku a svým usnesením doporučuje Poslanecké sněmovně, aby zákon schválila.
Předseda PSP Václav Klaus: Petiční výbor - poslanec Filip. Pan poslanec Vojtěch Filip není přítomen? Táži se znova, jestli se dostaví...
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Pane předsedo, vážená sněmovno, paní a pánové, petiční výbor projednal text tohoto zákona a zabýval se jenom jednou jeho částí. Doporučil na svém zasedání tento návrh zákona podpořit a schválit.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Táži se pana poslance Výborného, zda je připraven vystoupit.
Poslanec Miloslav Výborný: Paní kolegyně a páni kolegové, ústavně právní výbor se zabýval tiskem 1160 při své schůzi dne 9. ledna 2002 a konečné usnesení nepřijal, a to tak, že žádné usnesení, ani doporučující, ani nedoporučující. Proto vám předkládá tisk 1160/1 jako záznam výboru, kde je zachyceno, kterými částmi tisku se výbor zabýval a jaké dílčí pozměňovací návrhy k tomuto tisku výbor doporučil přijmout. My jsme se zabývali částí 2., 8., 11., 37., 38., 39., 40., 41., 43., 44., 50., 51., 52., 53., 56., 61., 67. a 118. Tím vám dávám zprávu o projednání tohoto tisku v ústavně právním výboru.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Táži se, jestli je zde poslanec Hojdar, aby vystoupil za hospodářský výbor.
Poslanec Josef Hojdar: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, hospodářský výbor na svém pravidelném zasedání projednal tento tisk. Jeho usnesení bylo rozdáno, máte ho na lavicích a doporučujeme tento zákon schválit.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám řadu přihlášek, ale zejména mám hromadu přihlášek do rozpravy podrobné. Už jsem dlouho neměl takový počet.
První se hlásí pan poslanec Hofman.
Poslanec Jiří Hofman: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si zdůvodnit pozměňovací návrhy, které přednesu v podrobné rozpravě k sněmovnímu tisku 1160. Tyto pozměňovací návrhy se týkají zákonů, které souvisejí s reformou veřejné správy a sledují záměr stanovit pro některá odvětví trošku jiný režim, než je stanovený v zákoně 1160. Jedná se o státní sociální podporu, sociálně právní ochranu dětí, civilní službu.
Podle předložených pozměňovacích návrhů by výkon státní správy vykonávaly obce v sídlech dosavadních okresních úřadů s tím, že správní obvody obcí budou složeny ze správních obvodů obcí s rozšířenou působností, které se nacházejí ve správním obvodu nynějších okresních úřadů. Důvodem tohoto odlišného řešení jsou specifické podmínky, za nichž lze výkon státní správy v uvedených oblastech realizovat.
Pokud jde o státní sociální podporu, jedná se o sociální systém představující plnou kontrolovatelnost dávek a plnou počítačovou propojenost 3500 počítačových stanic a 250 řídících serverů, speciálně vyškolené pracovníky, telekomunikační sítě propojené na Ministerstvo práce a sociálních věcí. Počítačový systém zabezpečuje rozhodující odvolací i kontrolní mechanismy, vydává pokyny bankám k převodu peněz, k výplatám dávek a v rámci tohoto systému se už uskutečňuje ročně 6,5 mil. správních aktů a počet vyplácených dávek je 45 mil. za rok. Počet transakcí je 100 mil. ročně. Uvedený systém představuje také komplikovaný softwarový program, který zabezpečuje soulad výpisu systému s příslušnými právními normami. V rámci systému státní sociální podpory se vyplácí ročně, jenom tak upozorňuji, 32 mld. korun. Jen přídavek na dítě se v roce 2000 vyplácel 1,9 milionu dětí.
Ministerstvo práce a sociálních věcí vede centrální informační systém o dávkách státní sociální podpory a její výši, o poživatelích těchto dávek a dalších skutečnostech rozhodných pro státní sociální podporu a jeho prostřednictvím také zajišťuje kontrolní činnost v oblasti státní sociální podpory a zprostředkovává komunikaci s externími informačními systémy.
Systém státní sociální podpory pracuje na rozsáhlé datové síti, která jednotlivým pracovištím umožňuje přímý vstup do centrální databáze, která zajišťuje potvrzování příjmů z důchodů, nemocenských dávek, dávek od úřadů práce a celkové příjmy osob samostatně výdělečně činných. Zároveň probíhá kontrola údajů ze žádostí proti údajům evidence obyvatel a kontrola případných duplicit žádostí nebo údajů v žádostech. Tento informační systém nyní slouží okresním úřadům a krajským úřadům a jeho prostřednictvím se zajišťuje provádění státní sociální podpory i jednotlivé posuzování nároků ve všech orgánech rozhodujících o dávkách náležejících z tohoto systému.
Převedení systému státní sociální podpory na obecní úřady s rozšířenou působností, tzn. na větší počet subjektů než dosud, které by působily na území menších správních obvodů, by neznamenalo jen změnu rozhodujících orgánů, ale muselo by také dojít k zásadní a podstatné redukci systému, která by si podle předběžných údajů vyžadovala přibližně 1,44 mld. korun. Tyto náklady by si vyžádalo nutné zvýšení počtu pracovníků o 380 osob a vybavení všech obecních úřadů s rozšířenou působností potřebnou technikou tak, aby jako dosud byla zajištěna plná kompatibilnost dávek a počítačového systému a s tím jednotné využívání softwarového i hardwarového vybavení ve státní sociální podpoře. Jen tak by bylo možné zajistit zásadně bezproblémové fungování státní sociální podpory. Vzhledem k tomu, že náklady na státní sociální podporu hradí stát, bylo by nezbytné zajistit ve státním rozpočtu prostředky ve výši 1,44 mld. korun.
***