(15.30 hodin)
(pokračuje Hofman)
Z toho uvedeného vyplývá, že systém státní sociální podpory představuje vysoce odbornou a technicky náročnou záležitost. Proto je třeba zdůraznit, že jakékoliv problémy tohoto systému by se nepříznivě projevily v poskytování dávek státní sociální podpory. Tato oblast je tady velmi citlivá - jak lidsky, tak politicky.
Předseda PSP Václav Klaus: Pane poslanče, mohu vás poprosit, kdybyste zkusil nějak výrazněji mluvit nebo více nahlas mluvit. Myslím, že vás nikdo neslyší, a proto vás také nikdo neposlouchá.
Poslanec Jiří Hofman: Při převedení agendy státní sociální podpory na obecní úřady s rozšířenou působností v sociálních věcech tak, jak se v pozměňovacích návrzích uvádí, to je zásadně její ponechání v dosavadních okresních městech, se výrazně sníží převod této agendy a současně se sníží rizika s převodem všech těchto součástí složité agendy z nynějších 76 subjektů na asi 192 subjektů. Zachování výkonu státní správy nebo státní sociální podpory v místě dosavadního působiště umožní, aby se beze zbytku a bez prodlení využily dosavadní personální, odborné a technické kapacity okresních úřadů. Za předpokladu využití výše uvedených dosavadních kapacit lze odhadnout snížení nákladů z 1,44 mld. korun na asi 0,52 mld. korun.
Specifičnost výkonu státní správy v oblasti sociálně-právní ochrany dětí vyplývá z její obsahové náplně. Základním úkolem tohoto systému je zakotvení povinnosti státu chránit děti v nejrůznějších životních situacích, které děti ohrožují, pomoc dětem v situacích, ve kterých se nemůžou z různých důvodů postarat o sebe samy, anebo rodiče, anebo osoby odpovědné za jejich výchovu. Součástí sociálně-právní ochrany dětí je taky pomoc rodičům a jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte. Je to tedy oblast, která zasahuje do soukromého a rodinného života v zákonem stanovených situacích. A řeší velice citlivé problémy dětí a rodičů. Proto nejvýraznější úkoly v této oblasti nyní plní okresní úřady a řadu dalších úkolů plní obce a kraje v úzké součinnosti a také v součinnosti s dalšími orgány a subjekty.
Skutečnost, že v zásadě postavení nejvýznamnějšího orgánu v sociálně-právní ochraně dětí přísluší okresnímu úřadu, vychází z obsahu sociálně-právní ochrany dětí.
Je zřejmé, že řadu problémů není vhodné řešit na úrovni obcí z důvodu zachování anonymity, mlčenlivosti, oproštění od subjektivních názorů a ohledů na sousedské vztahy v určování rodičovství, osvojení, návrhy na ústavní výchovu, rozvod a další. Na druhé straně není vhodné řešit některé problémy na úrovni krajů pro velkou vzdálenost od potřebných dětí a jejich rodičů anebo pro obtížnost poznání terénu. Výkon těchto nejzásadnějších činností v oblasti sociálně-právní výchovy je optimální zabezpečovat z jednoho centra na úrovni okresu, a to jak z věcného, tak z ekonomického hlediska.
Mimo výše uvedené důvody jsou taktéž závažné důvody časové a důvody ekonomického charakteru. Okresní úřady zastupují jako opatrovníci děti ve 130 tisících případů ročně, vedle toho se účastní všech trestních řízení vedených proti mladistvým, v řadě případů jsou určovány jako poručníci. To vše se děje převážně u okresních soudů, státních zastupitelství, na Policii České republiky, na úrovni okresů. Přitom u okresních soudů zasedají například v jeden den dva až tři senáty, a to při časovém rozpětí osm až patnáct hodině denně. Z toho plyne, že přenesení stávající působnosti okresních úřadů v sociálně-právní ochraně dětí na všechny pověřené obce s rozšířenou působností by způsobilo značnou nepružnost až ohrožení výkonu sociálně-právní ochrany dětí a též zbytečný nárůst pracovníků, kteří by se o to museli starat.
Bez povšimnutí by neměla zůstat ani skutečnost, že na okresních úřadech vykonává sociálně-právní ochranu dětí přibližně dva tisíce pracovníků, kteří jsou specializováni na tuto agendu a prošli systematickým výcvikem v této oblasti. Tito pracovníci představují určitý tým s diferencovanou specializací a vytvoření těchto týmů a nabytí současné odbornosti je výsledkem mnoha let. Lze vyslovit soud, že vytvoření takových týmů na více než dvojnásobném počtu pověřených obecních úřadů s rozšířenou působností by trvalo řadu let.
V této souvislosti je třeba zmínit ještě jednu věc, která se této problematiky týká. Okresní úřady evidují 650 tis. případů sociálně-právní ochrany dětí a z toho přibližně s 300 tis. průběžně ročně pracují. Spisy k těmto případům by se musely převést na 193 míst, kde by měly práci s rodinou a dítětem a spisem určovat osoby, které v mnoha případech by nebyly obeznámeny s předchozí situací klienta.
Zamezit nepříznivým důsledkům reformy veřejné správy v oblasti sociálně-právní ochrany dětí lze tím, že by státní správu na tomto úseku vykonávaly obecní úřady s rozšířenou působností v sociálních věcech. Navrhuji tedy v podrobné rozpravě přenést tuto působnost na obecní úřady v sídlech nynějších okresních úřadů.
Obdobné problémy, jaké uvádím u státní sociální podpory, sociálně-právní ochrany dětí, jsou i v oblasti civilní služby. Přenesení státní správy v civilní službě z okresních úřadů na přibližně 192 až 193 obecních úřadů s rozšířenou působností by představovalo velmi značné ekonomické dopady související s nárůstem pracovníků zajišťujících tuto agendu a potřebou zabezpečit tyto orgány výpočetní technikou. Zmenšení správních obvodů obcí s rozšířenou působností ve srovnání se správními obvody dnešních okresních úřadů by také značně ztížilo a v některých případech téměř znemožnilo realizaci zákona o civilní službě. Došlo by v některých místech ke zmenšení počtu organizací vhodných pro výkon civilní služby. Jedná se o zdravotnická zařízení, sociální zařízení, nestátní organizace a další. Totéž se týká počtu občanů povinných výkonem civilní služby. Řešení takovéto situace by vyvolalo potřebu rozšíření působnosti krajských úřadů a z toho potřebu zvýšení nákladů. Právě proto budu v podrobné rozpravě navrhovat podobný postup, jako budu navrhovat v rámci státní sociální podpory a sociálně-právní ochrany dětí.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Hofmanovi. Jako druhý je přihlášen pan poslanec Černý.
Ale já bych velmi prosil, aby se poslanci pokusili vypointovat svůj argument, protože mi není jasné, jestli tato argumentace byla přehledná, srozumitelná a slyšitelná.
Poslanec Karel Černý: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, v souvislosti s navrhovaným ukončením povinnosti okresních úřadů a s tím spojenými změnami celé řady zákonů, mezi nimi také změnami kompetenčního zákona č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, má zásadní význam pro praktickou realizaci trestní politiky v příštích letech vládní návrh v oblasti sociální péče o osoby společensky nepřizpůsobivé.
***