(15.40 hodin)
(pokračuje Černý)

Podle stávajícího znění právní úpravy jsou těmto občanům okresními úřady poskytovány peněžité a věcné dávky, bezúročné půjčky, výchovná, poradenská a psychoterapeutická péče, ubytování, popř. další péče v zařízeních sociální péče, která okresní úřad spravuje. Podle statistické ročenky Ministerstva práce a sociálních věcí za rok 2000 prošlo odděleními sociálních prevencí okresních úřadů více než 29 000 občanů společensky nepřizpůsobených, z toho 16 000 propuštěných z výkonu trestu nebo z vazby.

Vzhledem k tomu, že tento návrh zákona převádí v oblasti týkající se péče o společensky nepřizpůsobivé občany kompetence na obce v samostatné působnosti, hrozí rozpad fungující struktury prevence kriminality, kde zejména sociální prevence plní svou nezastupitelnou roli. Je třeba si položit otázku, jaké možnosti asi budou mít v obcích s počtem obyvatel nižším než 300, kterých je v republice celkem 2554. Z toho dokonce 547 obcí má 100 a méně obyvatel. Jsou kraje jako Jihočeský a Vysočina, kde tyto obce jednoznačně převažují. V praxi to znamená, že odborná práce s těmito lidmi na okraji společnosti by v mnohých regionech zanikla. Vzhledem ke složení této cílové skupiny, kde převládají osoby s kriminální zkušeností, by tak rovněž došlo k významnému potlačení prevence kriminality a následnému zvýšení ohrožení ostatní populace při rezignaci státu na poskytování této specifické činnosti.

Domnívám se, že stát by si měl v tomto případě zachovat svou nezastupitelnou roli, jako tak nadále činí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí, dávek státní sociální podpory a dávek pro zdravotně postižené občany. Fungující systém provázaný s Vězeňskou službou, soudy, diagnostickými a léčebnými ústavy, Policií ČR, Probační a mediační službou a specializovanými pracovišti je zárukou, že vzrůstající nezanedbatelná skupina osob většinou s kriminální činností je současným systémem eliminována a podle možností resocializována. Proto v podrobné rozpravě přednesu pozměňovací návrhy, které tuto oblast upravují.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Nyní pan poslanec Miroslav Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Vážený pane předsedo, páni ministři, dámy a pánové, novela, kterou v tuto chvíli projednáváme, je onou novelou, u které by měli být asi všichni starostové, kteří se připravují na to, že budou obcí s rozšířenou působností, nebo kteří žádají o to, aby byli obcí s rozšířenou působností. U projednávání by měli být také ti, kteří hovoří o tom, že se jedná o přiblížení výkonu státní správy občanovi.

Nyní tedy, pane předsedo, dovolte, abych sdělil ne vaším prostřednictvím, ale prostřednictvím televizních kamer našim spoluobčanům, v jakých konkrétních případech naopak dojde k oddálení výkonu státní správy. Představte si, že paní Nováková žádá o domov důchodců. Dnes, nemá-li obec vlastní domov důchodců, dojde na okresní řad. Po přijetí tohoto návrhu zákona by dávala žádost na úřad krajský. Tedy zcela evidentně funkce, kterou občan minimálně jednou v životě potřebuje, navíc občan, který samozřejmě není zběhlým mobilním běhatelem po úřadech.

Za druhé, o státní sociální podpoře zde hovořil pan poslanec Hofman a já jsem si při jeho projevu dělal poznámky, byť samozřejmě vím, že to jsou materiály z Ministerstva práce a sociálních věcí, neboť na pana ministra Špidlu jsem se obrátil s tím, jaké že budou dopady navrhované vládní reformy veřejné správy na veřejné rozpočty, a čísla, která zde citoval pan poslanec Hofman, jsou identická s těmi čísly, čili já se pod ně podepisuji a sděluji, že potvrdil oprávněnost odhadů, neboť my jsme samozřejmě nemohli vědět, že Ministerstvo práce a sociálních věcí předstoupí prostřednictvím poslance před sněmovnu s pozměňovacím návrhem. Je to legitimní, já proti tomu nic nenamítám a jsem docela rád, že k tomu takto dochází, jen upozorňuji, že naše odhady pracovaly samozřejmě s těmito čísly.

Pan poslanec Hofman hovořil o potřebě zabezpečovat z jednoho centra, přičemž když jsme zde hovořili o síti oněch budoucích pověřených obcí s rozšířenou působností, tak ti, kteří hovořili o okresních městech, byli označováni za centralizátory. Opět s tím nepolemizuji. Myslím, že to řešení, které navrhuje, je rozhodně řešení ekonomicky, ale i manažersky lepší, neboť je prostě reálné, zatímco to navrhované ve vládním návrhu nepovažuji za reálné. Současně pan poslanec hovořil o tom, že návrh, který předkládá, má za cíl zabránit nepříznivým vlivům reformy, a já mu mnohokrát děkuji, neboť koneckonců na toto zde upozorňovali moji kolegové mnohokrát předtím.

Vážené dámy, vážení pánové, kontaktní místa, která mají dnes zřízena okresní úřady a která jsou obvykle na dvou až třech místech ještě dalších v okrese, tak by měla být převedena na obecní úřady s rozšířenou působností. Upozorňuji, že v některých okresech těchto obecních úřadů bude výrazně méně, a předpokládám, že pan poslanec Hrnčíř bude mluvit o konkrétním příkladu z konkrétního okresu.

Nevím, vážené dámy a vážení pánové, jestli víte, že lékařům budete sdělovat, že lékař, který žádá o registraci a dnes žádá o tuto registraci u okresního úřadu, tak bude žádat o registraci na úřadu krajském. Nevím, jestli jste podnikatelům sdělili, že živnostenské úřady, které byly na pověřených obecních úřadech, budou nyní jenom na obecních úřadech s rozšířenou působností. Nevím, jestli víte, že struktura okresních hygienických stanic se ruší a budou vznikat pouze krajské hygieny. Bude jedna velká národní hygienická stanice. Předpokládám, že institut hlavního hygienika zůstane zachován, neboť v tomto návrhu zákona se o něm nehovoří.

O péči o dítě zde bylo hovořeno. Jen si pamatuji na jednu z nejnepříjemnějších funkcí, se kterou jsem se setkal v čele orgánu státní správy, kterým úřad města České Budějovice byl a v jehož čele jsem stál, a to je návrh na předběžné opatření v případě, že je dítě týráno a kdy je zapotřebí učinit urychleně rozhodnutí o odnětí dítěte do ochranné péče. Zatímco dnes tento návrh dává okresní úřad nebo město, do budoucna by to měly být krajské úřady. Jistě si dovedete představit, že ti, kteří potřebují minutovou pomoc, tak nemohou čekat na hodinovou nebo možná denní pomoc.

O tom, že některé věci jsou více mýty než pravda, jsme se přesvědčili již při projednávání mnohokrát. Dovolte, abych si vzal jeden konkrétní příklad, a to příklad, který mění 117 zákonů a kterým vlastně návrh začíná: je to zákon o loteriích. Chci upozornit všechny myslivce v této republice, že v případě, že budou pořádat po novém roce ples a jejich tombola bude větší než 50 000 jistiny - a upozorňuji ty z vás, kteří jste někdy byli na plese s bohatou tombolou, že takové situace nastávají nezřídka - že už to nebude okresní úřad, kdo bude dávat povolení, ale samozřejmě bude to úřad krajský.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP