(11.50 hodin)
(pokračuje Ransdorf)

Mohu říci, že se tedy naplnily moje nejčernější obavy, pokud jde o vývoj obranyschopnosti naší země. Když se projednával vstup naší republiky do Severoatlantické aliance, já a mí kolegové jsme byli proti. Mimo jiné proto, že jsme upozorňovali, že za prvé Severoatlantická aliance nebude řešením bezpečnostních rizik na konci 20. a začátku 21. století, že bezpečnostní rizika jsou dnes úplně jiná, nikoliv hrozba klasické války v tomto prostoru, že i podle strategických úvah, které jsou k dispozici, v nejbližších 10 až 15 letech nám nehrozí jakékoliv riziko spojené s válečným konfliktem ve střední Evropě. Upozorňoval jsem na to, že nikdo vlastně ve Spojených státech, které jako jediné udělaly určité kalkulace, kolik budou náklady spojené se vstupem do Severoatlantické aliance, nikdo nebyl schopen dojít k naprosto průkazným a nevyvratitelným výsledkům. Nejblíže pravdě, jak se mi zdálo porovnáním těchto jednotlivých kalkulací, byl Catonův ústav, Caton Institute, kde se uvádělo, že pro Českou republiku by dodatečné náklady při vstupu do Severoatlantické aliance pro nejbližších 10 let měly být 5 mld. 800 mil. amerických dolarů. To byly kalkulace tedy těsně před vstupem naší země do Severoatlantické aliance a tehdy mnozí zástupci koaličních stran tuto záležitost ironizovali a vysmívali se tomu. Pan Žantovský, jak si vzpomínáte, v televizi dokonce hovořil o tom, že pro každou naši domácnost to bude znamenat asi tolik, že by se vzdala jedné večeře v restauraci. Možná, že by to byla večeře srovnatelná s opulentním posezením v jedné z luxusních londýnských restaurací ze strany pana Viktora Koženého, nevím, ale v každém případě tyto výroky padaly a dnes jsou občané konfrontováni s tím, že se předkládá první splátka tohoto účtu.

Také jsem upozorňoval, že žádný z existujících nabízených zbraňových systémů vlastně nesplňuje naprosto nezpochybnitelně požadavky, které tu jsou. Upozorňoval jsem, že například jeden z gripenů při přehlídce padl. Nicméně je třeba říci, že konsorcium SAAB a British Aerospace většinu námitek dokázalo vyvrátit prací na tomto projektu, jak pokud jde o kompatibilitu, tak pokud jde o napojení na existující infrastrukturu. Nicméně faktem je, dodatečné náklady, o kterých byla řeč, jsou před námi.

Dámy a pánové, jaká je současná volba, která před námi stojí? Varianty máme v podstatě tři. Poté, kdy vlastně varianta spojená s bezplatným převzetím modernizovaných migů, které byly ve výzbroji německé armády, padla, tak v podstatě zůstaly tři varianty. Varianta první je nákup F16, to znamená holou platbu bez čehokoliv dalšího, bez efektů pro naši zemi a její zbrojní průmysl. Připomínám, že Československo podle americké statistické ročenky United States Statistical Abstracts bylo v roce 1988 na čtvrtém místě ve vývozu zbraní na světě za Spojenými státy, Sovětským svazem a Francií. Dnes je Česká republika tuším, ať mě někdo z přítomných opraví, na 21. místě. Samozřejmě, že bylo možné vznášet různé morální námitky, jak to učinil moralista na Hradě, nicméně faktem je, že tyto trhy nezůstaly bez zájemců.

Je fakt, že druhou variantou je nákup letadel JAS 39 Gripen s tou doprovodnou námitkou, že offsetové programy, které jsou nabízeny, nejsou v náležité úrovni. A třetí variantou je nekupovat nic a nechat si střežit náš vzdušný prostor patrně ze strany Luftwafe, která v tomto případě si bude vytvářet zázemí, pokud jde o infrastrukturu a výcvik personálu. A toto by byla služba, která by rozhodně nebyla gratis, musela by být velice tvrdě zaplacena a myslím si, že z tohoto pohledu naše země by nic nezískala.

Máme tu i další dědictví minulých let, jako je ona koloniální smlouva v případě Boeing Czech, kde proti investici 10 tisíc dolarů stojí záruka ze strany vlády ve výši 32 mld., a je to věc, ve které se nepohneme kupředu, přestože vlastně tím je blokována významná produkční kapacita a jsou s tím spojeny obavy do budoucna.

Domnívám se, že největší vina současné vlády je v tom, že nás postavila v podstatě před volbu, kdy volíme ze tří špatných řešení. A budeme volit to řešení, které je nejméně špatné. Ale dobrá varianta, dobré řešení v současné době prostě neexistuje. Je to vynucené rozhodnutí a to, že vlastně je ta situace takto vyhrocená, je její špatnou vizitkou. Špatnou vizitkou je i to, že se tento problém dostává k diskusi na samé hraně legislativně možného. Domnívám se, že je prostě naprosto nezbytné, naprosto nezbytné, aby tak důležitá věc nebyla svěřena pouze diskusi uvnitř parlamentu, ale aby byla také předmětem otevřené, dlouhodobé a naprosto svobodné diskuse ve veřejnosti. To je, dámy a pánové, velice politováníhodné a nepochybně to ovlivní celý proces projednávání.

Teď k otázce offsetů. Chtěl bych říci, že z mého pohledu selhala celá vláda a zejména selhalo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Offsety - už tady bylo řečeno, že se jedná o 41 programů, zhruba 80 mld. Kč - nepřinášejí v zásadě programy, kde by bylo dosaženo dostatečně vysoké míry přidané hodnoty. Myslím, že v tomto směru naděje spojované s offsetovými programy byly mnohem vyšší. Bylo tady zmíněno, že přínos pracovních míst se pohybuje mezi 3 až 4 tisíci pracovních míst, což je v současné době, kdy existuje půlmilionová armáda nezaměstnaných, prostě směšně nízká částka. Moje představa byla taková, že offsetové programy budou nápomocny oživení těch odvětví, která by táhla náš průmysl kupředu, a nikoliv že budou zaměřeny do oblastí, kde se mluví o tzv. nízkoziskových komoditách.

Pokud jde o zmiňovaný přístav v Ostravě, to neshledávám zase tak špatnou ideou, protože se přiblížíme projektu Dunaj-Odra-Labe, který, i když mnohokrát byl odtrouben fakticky projekčně, nikdy nebyl opuštěn.

Dámy a pánové, je tedy před touto sněmovnou velice těžký oříšek, volba ze tří špatných možností - a budeme vybírat tu nejméně špatnou. Myslím si, že to nejrozumnější bude dát vládě ještě určitý čas na to, aby napravila svá pochybení, aby dotáhla ty zanedbané věci kupředu a abychom ve třetím čtení se mohli o této záležitosti definitivně a naprosto odpovědně poradit, abychom našli takovou cestu, která co nejméně zatíží náš chatrný a téměř ničeho schopný rozpočet.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP