(17.10 hodin)
(pokračuje Buzková)

Kolegyně a kolegové, já upozorňuji na to, že v této atmosféře v jednacím sále se nedá jednat, a pakliže ve velice krátké době nedojde ke zklidnění, budu nucena vyhlásit přestávku pro zklidnění Poslanecké sněmovny. Vzhledem k tomu, v jaké fázi je projednávaný pořad této schůze, činila bych to obzvlášť nerada, ale pakliže mě k tomu přinutíte, tak mi opravdu nic jiného nezbude.

(Hluk trvá.)

Já vidím, že některé kolegy ještě stále vyrušuji. Dobře, nedá se nic dělat, pokračujeme v 17.15 hodin.

 

(Přestávka v jednání od 17.11 do 17.15 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Kolegyně a kolegové, není nás zde sice v tuto chvíli mnoho, nicméně vedlo to alespoň ke značnému ztišení atmosféry v sále, za což děkuji. Prosím tedy pana poslance Vojtěcha Filipa za navrhovatele a zpravodaje výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí pana poslance Tomíčka, aby se usadili u stolku zpravodajů.

Tento návrh zákona jsme projednávali ve druhém čtení dne 31. ledna t. r., kdy jsme návrh vrátili výborům k novému projednání. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí návrh zákona znovu projednal a jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1030/5. Výbor pro obranu a bezpečnost projednávání přerušil.

Táži se tedy za navrhovatele pana poslance Vojtěcha Filipa, zda si přeje v úvodu tohoto druhého čtení vystoupit. Hovoří tedy pan poslanec Vojtěch Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, paní a pánové, dovolím si vás seznámit s tím, co se odehrálo od posledního druhého čtení v návrhu zákona o Horské službě ČR. Při opakovaném druhém čtení byl předložen výboru nový text, který proti tisku 1030 obsahoval ty výhrady, které byly řečeny ve sněmovně, a vrátil se do podoby, kdy principiálně přímo ze zákona je Horská služba nadána plněním určitých úkolů v rámci její činnosti mimo její působení jako sdružení občanů. Týká se financování, povinností návštěvníků horských oblastí, provozovatelů služeb, organizátorů sportovních a turistických akcí v horských oblastech.

Horská služba je koncipována jako samostatná právnická osoba, která vykonává záchranářskou činnost, poskytuje první pomoc a plní další úkoly podle zákona. Došlo tedy k vypuštění oněch pasáží, které se týkaly výkonu přednemocniční neodkladné péče. Zůstalo její zakotvení v rámci integrovaného záchranného systému podle zákona 239/2000 Sb. a plnění úkolů v rámci mimořádných událostí, které ohrožují životy, zdraví, značné majetkové hodnoty nebo životní prostředí.

Při rozhodování o právech a povinnostech fyzických a právnických osob podle tohoto návrhu měla Horská služba jako právnická osoba postavení správního orgánu. Až potud byl změněn původní text. Při projednávání ve výborech, tak jak jsem slíbil, došlo k jednání s legislativním odborem Ministerstva vnitra a legislativním odborem Ministerstva zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví proti tomuto pojetí zákona nevyslovilo žádnou výhradu a souhlasilo s touto koncepcí. Ministerstvo vnitra proti této koncepci vystoupilo a požadovalo, aby Horská služba, pokud má mít svěřena některá oprávnění, která zasahují do práv a povinností fyzických nebo právnických osob, musí být nadána touto pravomocí nikoli přímo ze zákona, ale správním rozhodnutím. Já to považuji za možnou alternativu, ale přitom vycházím ze zcela jednoznačného ustanovení českého ústavního systému, že práva a povinnosti lze přímo svěřit i zákonem, že na to nemusí být žádné správní rozhodnutí s kulatým razítkem určitého úřadu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP