(17.10 hodin)
(pokračuje Palas)

Současně nedojde ani k vytvoření seznamu čekatelů. Na seznam technických auditorů bude zapsán každý žadatel splňující podmínky stanovené vyhláškou. Dnes již mohu upřesnit, že proces projednávání žádostí komisí ustanovenou Ministerstvem zemědělství bude prakticky ukončen v měsíci září.

Vážený pane poslanče, dovoluji si znovu připomenout, že jednáme o zcela nových právních normách v oblasti vodovodů a kanalizací a u tohoto zákona jde dokonce o historicky první právní normu. Jsem si vědom toho, že zavádění nových právních předpisů do praxe mnohdy vyvolává potřebu jejich úprav z hlediska cílů stanovených zákonem. I používání vyhlášky č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274//2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů, si vyžádá její novelu, kterou předpokládáme zpracovat v prvém pololetí roku 2003. Proto tedy i já vítám váš podnět, kterým se právě nyní vážně zabýváme. Mohu přislíbit, že v rámci této novelizace již nebude omezení počtu auditorů uplatňováno.

V této souvislosti bych uvítal vaši možnou spolupráci při přípravě novely té části zde citovaného zákona a jeho prováděcího předpisu, která je předmětem vaší interpelace.

Vážený pane poslanče, věřím, že toto podrobné vysvětlení k problematice vyhlášky č. 428/2001 je dostatečné. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Jaroslavu Palasovi. Ptám se pana poslance Hrnčíře, zda chce vystoupit. Má příležitost, byť jeho čas je omezen.

 

Poslanec Pavel Hrnčíř: Vážený pane ministře, vážený pane místopředsedo, s touto odpovědí vskutku nejsem spokojen, neboť já jsem neinterpeloval ustanovení zákona, ten je zcela určitě v pořádku, ale interpeloval jsem vyhlášku, která je podle mého názoru v nepořádku, a měla by být novelizována právě ta vyhláška, která v rozporu se zákonem zavádí jakési omezení, a je to jen iniciativou pana ministra, zda se rozhodne tuto prováděcí vyhlášku změnit.

Ptám se tedy ještě jednou pana ministra, zda takovýto způsob omezování považuje za správný, když nová vláda, která má jakousi mediální nálepku proevropské vlády, by šla v tomto případě v rozporu s tradicí nebo s jakýmisi směrnicemi EU v tom smyslu, že se budou rušit koncesované živnosti a jakékoli omezování v počtu žádostí nebo v počtu přidělovaných živností.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hrnčířovi. Chce-li pan ministr Palas odpovědět, má k tomu samozřejmě příležitost, jinak se připraví ke své druhé interpelaci pan poslanec Kohlíček.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jsem se ve svém vystoupení přece dotkl ustanovení vyhlášky. Já jem zde konstatoval, že nedojde k vytvoření seznamu čekatelů, jak zde bylo řečeno. Řekl jsem, že na seznam technických auditorů bude zapsán každý žadatel splňující podmínky stanovené vyhláškou. Mohu tady říci, že v tomto případě nevidím to, že by zde docházelo k jakékoli diskriminaci. A také jsem řekl, že dnes již mohu upřesnit, že proces projednávání žádostí touto komisí ustavenou Ministerstvem zemědělství bude prakticky ukončen v měsíci září. Vyzval jsem pana poslance, aby s pracovníky našeho ministerstva v tomto procesu spolupracoval. Mám tedy na mysli, abychom upravili celý proces tak, aby pan poslanec neměl ani sebemenší pocit v tom, že by docházelo k jakékoli diskriminaci.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi a prosím, aby se slova ujal opět pan poslanec Jaromír Kohlíček ve věci věku kandidátů a pokynu Ministerstva vnitra, takže jsme určitě všichni zvědavi, co se pod tímto košatým názvem skrývá.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji za slovo, pane předsedající, já to hned objasním.

Vážený pane ministře, problém podávání kandidátních listin je jistě velmi citlivou záležitostí, a to u všech voleb v České republice. Jestliže v případě voleb do Poslanecké sněmovny byla jedním z reklamovaných údajů neexistence koordinát, zmocněnce strany, navíc - a to je asi stejně závažné - setkali jsme se s problémem věku kandidáta. V pokynu civilně správního úseku Ministerstva vnitra je i u obecních voleb znovu v rozporu se zákonem požadován věk ke dni předání kandidátky. Na volebním lístku bude ale věk ke dni voleb, zřejmě k prvnímu dni voleb, nebo ke druhému, prostě je to k tomu rozhodnému dni, jak je to přesně v zákoně.

Pane ministře, za prvé, proč je v pokynu Ministerstva vnitra tato nelogičnost obsažena? Existuje k tomu nějaký racionální důvod? Za druhé, jak budou pověřené obecní úřady zajišťovat spojení se zmocněnci jednotlivých volebních stran?

Vážený pane ministře, uvědomuji si, že zákon byl tvořen touto sněmovnou v době, kdy jsme oba dva zde jako poslanci pracovali. Uvědomuji si, že to není záležitost pouze ministerstva, ale domnívám se, že podzákonný předpis, pokyn Ministerstva vnitra, mohl tuto nelogičnost nebo toto omezení, vynechání v zákoně, opravit. Chápu, že není jednoduché vydat komplexní pokyn pro provádění voleb, přesto se domnívám, že Ministerstvo vnitra má takové kapacity, aby to vyřešilo.

Věřím, že tato interpelace přispěje k vyjasnění alespoň některých stránek přípravy voleb do obecních zastupitelstev tak, aby na konci srpna mohly být listiny bez problémů převzaty. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kohlíčkovi a prosím, aby se slova ujal místopředseda vlády a ministr vnitra pan Stanislav Gross.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, k té první otázce, jestli je nějaký důvod pro ten postup, pro toto opatření, tak ten důvod existuje. Upozornil bych na to, že volební zákon zná dvě rozdílné záležitosti. Kandidátní listina podle § 22 zákona o volbách do zastupitelstev obcí a potom podle § 25 hlasovací lístek. To jsou dvě rozličné záležitosti.

Jestliže je uvedeno v zákoně, konkrétně v § 22 odst. 1 písm. d), že kandidátní listina, tedy listina, která se podle jiného paragrafu tohoto zákona podává 66 dnů přede dnem voleb, tak jestliže je uvedeno, že na této kandidátní listině má být uveden věk kandidáta, a zároveň stejný zákon ukládá povinnost, že obsah v této kandidátní listině podávané 66 dnů přede dnem voleb musí být pravdivý pod sankcí, která je stanovena zase § 23 odst. 1, podle které v případě, že by tam byl nepravdivý údaj, vyzve registrační úřad volebního zmocněnce k opravení údajů, tak je jasné, že ke dni podání voleb, tzn. 66 dnů přede dnem voleb, musí být uváděn v ten okamžik pravdivý, aktuální údaj.

Jiná část zákona ale už hovoří právě o tom hlasovacím lístku a podle § 25 volebního zákona už se zase hovoří o tom, že věk kandidáta je mj. také uveden na hlasovacím lístku. V § 25 je uvedeno toto: u každého kandidáta se uvede jeho jméno, příjmení, věk - a to je to klíčové. A samozřejmě že hlasovací lístek jakožto už něco jiného, než je kandidátní listina, musí zase termínově odpovídat pravdivosti údajů uvedených na tomto hlasovacím lístku.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP