(Jednání pokračovalo v 11.54 hodin.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Vážení kolegové a kolegyně, prosím vás, abyste se utišili, a můžeme pokračovat. Já bych v této chvíli zahájil třetí čtení návrhu tohoto zákona a otvírám rozpravu. Do té se mi písemně nikdo nepřihlásil. Hlásí se pan poslanec Hynek Fajmon a pan poslanec Mencl. První slovo bude mít pan poslanec Fajmon.
Poslanec Hynek Fajmon: Pane předsedo, já bych chtěl pouze upřesnit ten svůj druhý pozměňovací návrh, který by změnil takto: "Náklady spojené s pořízením změny územně plánovací dokumentace ponese ten orgán, který o jejím zrušení nebo pozastavení rozhodl." Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já také. Pan poslanec Mencl se hlásil jako druhý.
Poslanec Václav Mencl: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové. Byla zde v rozpravě započata diskuse o návrhu pod bodem 4, který zde předložil náš výbor, jehož jsem členem, a dovolte mi přece jen ještě několik slov. Chtěl bych říci, že po povodni v roce 1997 všichni planuli velkým odhodláním, jakým způsobem budou škody z těchto povodní a zaplavená území -
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane poslanče, já se obávám, že teď nerespektujete jednací řád, protože ve třetím čtení nevedeme rozpravu tohoto typu. Já bohužel musím -
Poslanec Václav Mencl: Já musím říci, že zde byl zpochybněn tento návrh až v podrobné rozpravě, takže cítím povinnost se k tomuto návrhu vyjádřit.
Chtěl bych vás požádat, abyste tento bod, který se týká jednoznačného časového vymezení, kdy vodohospodářské orgány musí poskytnout podklady orgánům územního plánování - tedy teď to říkám kostrbatě. Kdybych to měl říci česky - aby obce a kraje dostaly jasně vymezená záplavová území v reálném čase tak, aby v reálném čase mohly na ně reagovat. To není nijak revoluční návrh, protože ve skutečnosti v současném zákoně takovéto povinnosti stanoveny jsou, nicméně vzhledem k tomu, že záplavová území nejsou vodohospodářskými orgány na velké části území vymezena, nemohou obce a kraje konat tak, jak jsou ze zákona v zásadě povinny. Jediná revolučnost, jak zde bylo řečeno, a náprava sta let spočívá v tom, že skutečně vodohospodářský orgán je povinen na žádost obce do půl roku tyto návrhy poskytnout.
Já chci říci, že - a nechtěl jsem to původně dělat - že zde minulá vláda velmi zaspala, protože takovéto úvahy měla ve svém programovém prohlášení a také se o tom často ministři vyjadřovali, nicméně v této chvíli, protože vidím, že tento návrh je skutečně na vážkách, bych chtěl velmi požádat vládu, zvláště pana ministra zemědělství, pod kterého tento úsek spadá, aby skutečně tomu věnovali pozornost, pokud tento návrh neprojde. Nicméně vás žádám, abyste znovu zvážili, zda obcím a občanům poskytneme skutečně relevantní ochranu jejich majetku a životů.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Je ještě nějaký návrh v rámci třetího čtení? Hlásí se někdo? Já nevidím žádnou ruku, takže rozpravu končím a v tuto chvíli bych se obrátil na navrhovatele a zpravodaje, jestli se chtějí ujmout slova. Prosím, pane ministře, můžete jako první.
Ministr pro místní rozvoj ČR Pavel Němec: Vážený pane předsedo, dámy a pánové. Vzhledem k tomu, že jsem se vyjádřil na závěr druhého čtení k jednotlivým příspěvkům kolegů, kteří vystoupili v rozpravě, pouze zrekapituluji.
Doporučuji, podpořit pozměňovací návrhy, které usnesl výbor pod č. 1 a 3, přičemž k bodům 2 a 4 je moje stanovisko negativní. Rovněž tak si myslím, že pozměňovací návrhy, které byly předneseny v plénu ve třetím čtení projednávání tohoto - pardon, ve druhém čtení tohoto návrhu zákona, nejsou potřebné.
Já jsem se již vyjadřoval k návrhu pana poslance Fajmona a zde bych chtěl ještě jednou zopakovat, že v případě, že bychom přijali princip, že orgán, který rozhodne a vlastně uloží obci změnit územní plán, tak ponese náklady, že by to mělo za následek pouze to, že žádná obec by k tomu nepřistupovala sama o své vůli, protože by čekala, až takové rozhodnutí přijde a takový orgán - takový orgán ty náklady zaplatí. K tomu bych chtěl ještě uvést pro vaše rozhodování, že Ministerstvo pro místní rozvoj vypsalo program, který bude hradit 70 % nákladů na změny územních plánů v důsledku záplav. Já si myslím, že podíl financování - 70 % stát, 30 % obec - je skutečně přiměřený, a skutečně jsme připraveni k tomu, aby prostředky ke změně územních plánů byly k dispozici, ale myslím si, že legislativní změna, kterou navrhuje pan poslanec Fajmon, by vedla ke zcela jinému cíli, a to k tomu, že by skutečně obce k této věci nepřistupovaly tak, jak předpokládáme, z vlastní iniciativy a na základě potřeby, ale čekaly by, až někdo rozhodne.
Děkuji.
***