(11.10 hodin)

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Promiňte, pane poslanče, já si dovolím vás přerušit, a to jenom proto, abych poprosila kolegyně a kolegy, aby se ztišili a aby umožnili průběh vašeho vystoupení.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: U výše uvedené dodávky osobních vozů, a to si myslím, že je podstatné, se předpokládá participace českého průmyslu v celkovém objemu 50 %. Jedná se o dodávky skříní vozidel, dvojkolí, sedáků, části vnitřního vybavení, tažného a narážecího ústrojí a celkové montáže, která bude probíhat ve Vítkovicích. Výše této participace českého průmyslu na dodávce bude zapracována do zadání veřejné zakázky. To je k bodu a) usnesení hospodářského výboru.

Pokud se týká bodu b), to znamená ručení ve prospěch společnosti EUROFIMA, je založeno vlastně na dvojím principu, to je v té smlouvě. Do doby zaplacení úvěru ručí ČD, to znamená České dráhy, společnosti EUROFIMA jen formou převodu vlastnického práva k vozidlům jako vlastně určitý způsob leasingu na tato vozidla. A na stát by se společnost EUROFIMA obracela pouze v případě, že by výnos z realizace zástavního práva, pokud by ČD nesplácely úvěr, nepostačil na pokrytí té půjčky. Stát je podle transformačního zákona samozřejmě jediným akcionářem v Českých dráhách, a má tedy dostatek nástrojů, aby si zajistil řádné splácení.

Předpokládám, že při vypsání nového výběrového řízení by určitě došlo ke zdržení dodávek těchto vozů, a není ani stoprocentní jistota, že by vyhrálo toto konsorcium. Celé minulé období vlastně poslanci - a chci říct, že průřezově bez ohledu na stranickou příslušnost - bojovali o záchranu výroby osobních vozů v naší republice, což se nakonec podařilo. ČKD Vítkovice Vagonka dnes je z nejhoršího venku, získala významný kontrakt pro finské železnice. A i určité znejistění nebo odložení doby výroby by jí určitě nepomohlo.

Proto vás chci požádat, abyste pro usnesení, doplňující usnesení v bodech a) a b) rozpočtového výboru, nehlasovali. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Další písemnou přihlášku do obecné rozpravy nemám, ale z místa se přihlásil pan poslanec Karel Vymětal. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, možná že je škoda, že v úvodním slově při prvním čtení tohoto návrhu zákona nebyly vzneseny veškeré argumenty pro jeho podporu, ať už se to týká homologace, ať už se to týká konsorcia Siemens Vagonka ČKD Ostrava dneska, ať už se to týká procentního podílu dodávky českých výrobků a prací, který - zdá se podle smluv, pokud by měly pokračovat - by měl překročit 40 %, možná že dosáhne 50 %, a že tedy vlastně kdybychom začali dělat nějaké nové kroky kolem této dodávky, tak se zastaví výroba i v té Vagonce v Ostravě. A samozřejmě nebude ani možné profinancovat to, co dneska už je třeba na této dodávce předvyrobeno.

Takže si myslím, že na hospodářském výboru byly všechny tyto argumenty sneseny, byly tady dneska řečeny také jako připomínky Ministerstvu dopravy a spojů ještě, aby možná při přípravě těchto materiálů do sněmovny byly argumenty prostě sneseny všechny komplexně, aby poslanci mohli se v nich orientovat.

Pokud jde o usnesení rozpočtového výboru, chtěl bych říct, že podle mého názoru, koneckonců ať to potvrdí i sněmovna, je nemožné, abychom schvalovali zákon podmínečně. To jednací řád nezná. Prostě sněmovna zákon buď schválí, nebo neschválí. Víc variant není možno. Rozpočtový výbor navrhuje, aby sněmovna schválila zákon podmínečně. To podle mého názoru není možné, ale co je možné a co je otázka, aby se to přeformulovalo, že pokud zákon bude schválen, tak budeme projednávat také doprovodné usnesení.

Forma doprovodného usnesení samozřejmě v jednacím řádu je a je možno o ní jednat. Jinak já sám za sebe bych velice varoval proti tomu, aby byl přijat bod aa) toho eventuálního doprovodného usnesení, jak je navrhl rozpočtový výbor. A sice aby bylo vypsáno nebo bylo provedeno nové řádné výběrové řízení na tuto zakázku. Už jsem řekl, že prostě - a tady koneckonců pan poslanec Kapoun o tom hovořil taky, že tady hrozí zcela reálně, že dojde ke zpoždění za prvé, za druhé nikde není žádná jistota, že budou tam zapojeny české podniky, a vlastně potom bychom se tady bavili o státní záruce na dodávku ze zahraničí. A to si myslím, že by bylo špatné řešení pro Českou republiku.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Nevidím nikoho, končím tedy obecnou rozpravu. Protože v obecné rozpravě nepadl žádný návrh, o kterém by se dalo hlasovat - pan zpravodaj hospodářského výboru se hlásí o slovo. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Já se tedy hlásím do podrobné rozpravy.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ještě není. Tu se chystám právě zahájit. Takže zahajuji podrobnou rozpravu, do které se přihlásil zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Miroslav Kapoun.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Děkuji vám, paní předsedající. Já bych chtěl navrhnout to, co jsem avizoval v obecné rozpravě, to znamená, aby se hlasovalo o bodech usnesení rozpočtového výboru, o bodech a) a b), samostatně, a navrhuji, aby byly zamítnuty.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Kdo další se hlásí do podrobné rozpravy? - Nikdo, končím podrobnou rozpravu.

Táži se pana ministra, zda chce vystoupit se svým závěrečným slovem. (Ano.) Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Milan Šimonovský: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, jen bych reagoval na proběhlou rozpravu. Myslím si, že je zřejmé, že tento zákon má určité konsekvence do situace podniků, které vyrábějí železniční vozidla na našem území. A ukazuje se, že skutečně z důvodu proběhlé homologace těch vozidel, která jsou vyráběna na základě původního kontraktu, těch 48 vozidel, která jezdí na prvním koridoru, že je velmi výhodné zvážit pokračování v tomto kontraktu, a také potvrzuji slova poslanců, kteří vystoupili v obecné rozpravě, že je v tomto kontraktu stávajícím zajištěn podíl těchto českých výrobců na konečném výrobku, který je - znovu opakuji - již homologován a nemůže být jaksi ten podíl měněn v této stávající dohodě; je zhruba 45 %. Při novém výběrovém řízení, které je navrženo jako doprovodné usnesení, ke kterému mám velmi neutrální stanovisko, protože není to problém, je to oprávněná výzva, ale opakuji znovu, že v příštím roce velmi pravděpodobně tato vozidla nebudou vyráběna, protože ta homologace má určitý svůj časový průběh a také samozřejmě veřejná soutěž má svá pravidla. Předpokládám, že bychom tímto usnesením asi neumožnili řešení současné problematické situace ve Vagonce. Ale znovu říkám, je to jen doprovodný argument.

Projednáváme zákon o poskytnutí záruky. Věřím, že podobný zákon budeme projednávat v příštím roce, tak abychom v jednoročních cyklech dokázali obnovit vozidlový park Českých drah, který je proti evropským normám velmi zastaralý a neumožňuje kvalitu přepravy tak, jak bychom si představovali. Věřím také, že se dočkáme toho, že České dráhy budou tyto úvěry také splácet.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se pana poslance Kocourka, zda chce vystoupit se svým závěrečným slovem. (Ne.) Končím druhé čtení tohoto návrhu.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, já se domnívám, že v průběhu druhého čtení tohoto návrhu zákona nebyly podány žádné pozměňovací návrhy, a tedy že nic nebrání tomu, abychom pokračovali třetím čtením.

Vidím, že se nikdo tomu nebrání, takže nechám hlasovat, protože musíme formálně provést přeřazení bodu 78 na dobu teď okamžitou.

 

Táži se vás, zda souhlasíte s tím, aby se pokračovalo teď třetím čtením tohoto návrhu zákona.

Kdo souhlasí s tímto návrhem, prosím, zvedněte ruku a stiskněte tlačítko. Zahájila jsem hlasování. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 165 z přítomných 179 poslanců 139 hlasovalo pro, nikdo nebyl proti. Návrh byl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP