(Jednání pokračovalo v 16.00 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dalším bodem našeho pořadu jsou
76.
Ústní interpelace
určené předsedovi vlády České republiky a ostatním členům vlády.
Ve čtvrtek 10. října proběhla první část ústních interpelací podle vylosovaného pořadí, nyní budeme pokračovat v ústních interpelacích na předsedu vlády České republiky, eventuálně na vládu České republiky od 16 do 17 hodin, od 17 do 18.30 hodin pak budou pokračovat interpelace na ministry, a to poslankyněmi a poslanci, kteří se umístili na dalších místech.
Poněvadž pan poslanec Jaromír Kohlíček se své interpelace vzdal, dávám nyní slovo poslankyni Aleně Páralové, která byla vylosována na 9. místě, aby přednesla ústní interpelaci na předsedu vlády Vladimíra Špidlu. Připraví se pan poslanec Martin Říman.
Poslankyně Alena Páralová: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane premiére, na základě nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu bylo na Ministerstvu práce a sociálních věcí zjištěno porušování zákona o zaměstnanosti. Zákon o zaměstnanosti byl na Ministerstvu práce a sociálních věcí soustavně porušován externím zajišťováním činností souvisejících s plněním jeho běžných úkolů. Ministerstvo práce a sociálních věcí má odbor pro evropskou integraci a mezinárodní vztahy, a přesto zadalo zakázku za 41 mil. korun ve věci týkající se EU. Celková suma zakázek mimo MPSV v roce 2001 činila celkem 71 mil. Kč.
Již několikrát jsem se pokoušela paragraf, který toto nařizuje, ze zákona odstranit. Nikdy se mi to nepodařilo právě proto, že vy, pane premiére, jste tento paragraf chránil a hájil. Týká se to konkrétně paragrafu 1 odst. 6. Zatímco zaměstnavatelé jsou za porušování tohoto paragrafu postihováni a sankcionováni, MPSV jej klidně porušuje, a přitom na něm trvá.
Ptám se, pane premiére, jestli budete vstřícnější, když navrhnu zrušení tohoto odstavce paragrafu 1.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, slovo má pan předseda vlády Vladimír Špidla.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, není pochyb o tom, že zákon o zaměstnanosti č. 1/1991 Sb. ve svém paragrafu 1 odst. 6 upravuje otázky tzv. "schwarzsystému", což ve své podstatě znamená, že zaměstnavatel je povinen k plnění běžných úkolů v rámci předmětu své činnosti používat svých zaměstnanců a jimi je zajišťovat.
V kontrolních závěrech MPSV je vytknuto, že externě zajišťovalo některé činnosti jinými subjekty než svými zaměstnanci. Jestliže se ovšem podíváme na ustanovení zmíněného paragrafu dále, říká se v něm: "Běžnými úkoly vyplývajícími z předmětu činnosti se rozumějí zejména úkoly přímo související se zajištěním výroby nebo s poskytováním služeb a obdobná činnost při podnikání podle zvláštních předpisů, a to pod vlastním jménem a na vlastní odpovědnost." Konstatuji a zdůrazňuji, že tam jde o obdobnou činnost podle zvláštních předpisů.
Ustanovení zákona samo je pak ustanovením, které má zabezpečit přednostní uplatňování přímých pracovních vztahů před zadáváním zakázek zejména osobám samostatně výdělečně činným, které jsou donuceny v podstatě v takovém případě prodávat pouze svou pracovní sílu, a tento vztah je vlastně zastřeným pracovním poměrem.
S přihlédnutím k činnostem MPSV z kompetenčního zákona vyplývá, že toto ministerstvo je ústředním orgánem státní správy pro pracovněprávní vztahy, zaměstnanost, civilní službu, mzdy, nemocenské a důchodové zabezpečení atd. Ze zákona o zaměstnanosti dále např. vyplývá, že MPSV řídí a kontroluje výkon státní správy, což činí i na jiných úsecích jemu svěřených.
Při výkladu těchto činností by ve vztahu k paragrafu 1 odst. 6 zákona o zaměstnanosti bylo chybou, kdyby například svěřilo výkon řídicích činností MPSV jiným právnickým osobám nebo fyzickým osobám, například konkrétně vypracování systému důchodového pojištění nějaké soukromé firmě.
Z uvedeného však vyplývá, že MPSV není zaměstnavatel, který by měl vlastním jménem a na vlastní odpovědnost v předmětu své činnosti např. provoz výpočetní techniky nebo poradenskou a konzultační či servisní činnost v oblasti informatiky, právní a poradenskou činnost při přípravě obchodních smluv, přípravu a realizaci veřejných zakázek včetně celého procesu s tím spojeného a podobně. Jedná se o poměrně úzce specializované činnosti nepravidelného charakteru, které MPSV nemá možnost zabezpečovat svými zaměstnanci, a není to možná ani ekonomický výhodné zaměstnávat ve státní správě tolik specializovaných odborníků v pracovním poměru na pouze dílčí úkoly.
Vážená paní poslankyně, z tohoto rozboru vyplývá, že interpretace postupu MPSV jakožto porušení paragrafu č. 1 zákona z roku 1991 je sporná.
A pokud jde o váš doplňující dotaz, tj. jaký vztah je k případnému návrhu na vypuštění tohoto paragrafu, musím sdělit, že jsem nedospěl k názoru, že by bylo správné tento paragraf vypustit, protože, jak už jsem řekl, představuje určitou pracovněprávní ochranu lidí, kteří by bez existence tohoto paragrafu byli nuceni, aby pracovněprávní vztah deklarovali jako vztah obchodní, a v takovém případě by se na ně nevztahovala celá řada ochranných prvků zákoníku práce. Myslím si, že právě snaha uvolnit resp. zrušit ochranné prvky zákoníku práce je podnětem k podání této novely, a já nesoudím a nemám výhrady proti tomu, že máte takový názor, pouze sděluji, že já takový názor nemám a váš postup nepodpořím.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji předsedovi vlády a táži se paní poslankyně Páralové, zda chce položit doplňující otázku. Ano, je tomu tak. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážený pane premiére, je vidět, že Nejvyšší kontrolní úřad má jiný výklad paragrafu 1 odst. 6 zákona o zaměstnanosti než MPSV. Zřejmě vám nezbývá nic jiného, než to takto účelově vyložit.
Přesto bych se ale chtěla zeptat, zda si uvědomujete, že právě paragraf 1 odst. 6 brání rozvoji menších firem, brání tomu, aby se z menších firem staly větší.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan předseda vlády bude reagovat. Pane předsedo, máte slovo.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, musím konstatovat, že mi není známa žádná věrohodná studie, která by doložila hypotézu, kterou předkládá paní poslankyně Páralová, ale znovu říkám, že jádrem tohoto paragrafu je ochrana pracovníka v pracovněprávních vztazích. Jde o zamezení toho, aby pracovněprávní vztahy byly nepoctivě deklarovány jako vztah obchodní.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Jako další, na desátém místě, byl vylosován se svou interpelací pan poslanec Martin Říman. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Jako další se připraví pan místopředseda Langer.
Poslanec Martin Říman: Vážený pane předsedo vlády, v roce 1997 byla mezi Svazkem obcí údolí Desné a Českými dráhami uzavřena smlouva o pronájmu železniční tratě č. 293 Šumperk - Kouty nad Desnou s odbočkou do Sobotína. Na základě této smlouvy zabezpečoval svazek obcí práce na obnově tratě a poté prostřednictvím firmy SOŽ samotný provoz. O péči a entuziasmu, se kterým přistupovali k tomuto dílu, svědčí i fakt, že současně s obnovou tratě bylo zprovozněno nových pět železničních zastávek, což České dráhy předtím odmítaly.
***