(10.30 hodin)
(pokračuje Grebeníček)
To je logické, ale dále je stanoveno, že použití síly je možné pouze na žádost či se souhlasem ministra obrany České republiky nebo vládou pověřeného zástupce. Hezké, ale komplikované, pro praxi okamžitého rozhodování takřka nereálné. V případě skutečného teroristického útoku budou rozhodovat a velet vojenští velitelé Spojených států amerických. Zkušenost z 11. září loňského roku to potvrzuje. Toto ustanovení má alibistický charakter a je pokusem dosáhnout alespoň zdání jisté suverenity. Nic jiného.
Obecná část důvodové zprávy přiznává, že vláda České republiky se obrací na Spojené státy americké jako na individuálního člena Severoatlantické aliance, protože systém protivzdušné obrany Severoatlantické aliance nelze využít k efektivní obraně proti ohrožení vojenskými prostředky, např. civilním letounem atd. To znamená, že samotné Spojené státy americké ochranu vzdušného prostoru, tj. tento úkol, mohou zabezpečit svými letouny F 15 nebo F 16 a evropský systém protivzdušné obrany tohoto není schopen.
Napadá mě okamžitá otázka: Jak je mimo summit Severoatlantické aliance zabezpečen náš vzdušný prostor, když systém protivzdušné obrany Severoatlantické aliance podle vyjádření naší vlády proti terorismu je tak málo účinný? Má to vůbec smysl, být členy takového paktu?
Ještě jedna poznámka. Důvodová zpráva konstatuje, že náklady americké strany ponesou Spojené státy americké bez nároku na refundaci ze strany České republiky, ale s výjimkou stravování, ubytování a doplňování pohonných hmot. Nevím, jak vy, ale já se musím usmát. On to je opravdu výsměch, protože zejména pohonné hmoty představují nejvyšší položky na zabezpečení činnosti jakékoliv vojenské součásti. A to budeme platit my. Tedy budou to platit zase daňoví poplatníci.
Kdybych měl skutečně velmi koncentrovaně vyjádřit svůj přístup k vládnímu návrhu, parlamentní tisk č. 105, musel bych konstatovat, že vládní návrh zákona o pobytu ozbrojených sil Spojených států amerických na území České republiky předkládaný v souvislosti s přípravou a organizací summitu NATO a v něm začleněná navrhovaná úprava trestního zákona jsou nepřijatelné. A v druhém případě i hrubě odporující Ústavě České republiky a mezinárodnímu právu z těchto důvodů:
1. Česká republika v souvislosti s konáním summitu NATO není vojensky ohrožena žádným z evropských států. Současní sousedé jsou buď členské země NATO, nebo účastnické země tzv. Partnerství pro mír. Neexistuje tedy žádné přímé nebezpečí nekontrolovaného průniku nepřátelských ozbrojených vzdušných sil a zbraňových systémů na území a do vzdušného prostoru českého státu zvenčí.
2. Česká republika je při neexistenci vojenské hrozby zvenčí schopna za výše uvedených okolností zajistit přiměřenou bezpečnost vlastního vzdušného prostoru pozemními prostředky i leteckými silami, kterými sama disponuje. Zájem ministra obrany a vlády přesunout odpovědnost za ochranu vzdušného prostoru v době konání summitu Severoatlantického paktu na cizí letecké síly je tak možné považovat buď za silný projev alibismu a malé kompetentnosti, nebo za pokus o navykání občanů České republiky na přítomnost vojsk Spojených států amerických na území českého státu.
3. Platný právní řád a zákony řeší zcela dostatečně všechny relevantní okolnosti užití síly, tedy i vojenských prostředků, k zajištění bezpečnosti státu a obyvatel.
4. Vládou navrhovaná úprava § 20a trestního zákona je v rozporu s Ústavou České republiky. Fakticky by znamenala, že na základě blíže nespecifikovaných mezinárodních smluv nebo dokonce na základě zvláštního zákona by bylo do budoucna možné nezahajovat nebo mařit trestní stíhání pachatelů trestných činů rozvracení republiky, teroru, ale také vyzvědačství, a dokonce genocidy, používání zakázaného bojového prostředku a nedovoleného vedení boje, válečné krutosti, perzekuce obyvatelstva i trestného činu proti míru.
U snahy vlády upravit navrhovaným způsobem trestní zákon se nelze zbavit dvou mimořádně závažných podezření:
1. Je podezření, že vláda úpravou trestního zákona připravuje půdu pro nasazení příslušníků Armády České republiky v zahraničních vojenských akcích iniciovaných Spojenými státy a Severoatlantickou aliancí, při kterých, jak je všeobecně známo, dochází běžně ze strany vojsk Spojených států amerických a členských států Severoatlantické aliance k trestným činům proti míru, používání zakázaných bojových prostředků a k nedovoleným způsobům vedení boje.
2. Je zcela na místě podezření, že protiústavní úprava trestního zákona má zajistit, aby řada účastníků summitu Severoatlantické aliance podezřelých ze zločinů proti míru, z nasazení zakázaných zbraní a nedovolených způsobů vedení boje, z porušování mezinárodního práva válečného a Ženevských konvencí ve válce Severoatlantické aliance proti Jugoslávii nebyla po příjezdu do České republiky zadržena a trestně stíhána. Trestní zákon v platném znění totiž vyžaduje v § 20 - a budu citovat: podle zákona České republiky se posuzovala trestnost činu spáchaného v cizině cizím státním příslušníkem nebo osobou bez státní příslušnosti, která nemá na území České republiky povolen trvalý pobyt, též tehdy, a) je-li čin trestný i podle zákona účinného na území, kde byl spáchán, b) jestliže pachatel byl dopaden na území republiky a nebyl vydán k trestnímu stíhání cizímu státu.
Mám-li nyní už opravdu koncentrovaně vyjádřit stanovisko k vládou předkládanému zákonu, pak navrhuji, aby jej Poslanecká sněmovna jako odporující Ústavě České republiky i mezinárodním úmluvám o lidských právech a dalším jednoznačně a důrazně odmítla. Současně jsem přesvědčen, že v právním státě musí platit jedna ústava a jedny zákony pro každého stejně. Vyzývám proto vládu, aby se stejným nasazením, s jakým kabinet a především Ministerstvo vnitra připravuje a provádí administrativní i silové zásahy proti odpůrcům Severoatlantické aliance, byly zangažovány orgány právní ochrany splnit své zákonné povinnosti při vyhledávání a stíhání pachatelů trestných činů podle § 17 - 20 trestního zákona mezi účastníky summitu Severoatlantického paktu a v jejich doprovodech.
Vážení přátelé, dámy a pánové, to bylo vše. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk ze strany poslanců KSČM.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Stále probíhá sloučená obecná rozprava k oběma prvním bodům našeho pořadu. Hlásí se do ní ještě pan poslanec Vymětal.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, bylo tady sneseno dostatek argumentů k tomu, aby bylo jasně vysloveno, že navržený zákon by neměl být přijat touto Poslaneckou sněmovnou. Aby nebylo pochyb, proto zcela jednoznačně navrhuji v souladu s jednacím řádem, aby návrh zákona byl po obecné rozpravě zamítnut. U návrhu usnesení to není dost dobře možné. Tam je možno hlasovat proti navrženému usnesení.
Pokud zákon by byl i po podrobné rozpravě schválen, myslím si, že by bylo na místě přijmout ještě doprovodné usnesení, možná formou výzvy, která by zhruba zněla takto: Pane Kocábe, vraťte se, na území České republiky jsou opět cizí vojska.
Děkuji za pozornost.
***