(11.10 hodin)
(pokračuje Tvrdík)
Co se týká změn, které udělaly oba dva výbory ve vztahu k přenesení odpovědnosti, hovořil jsem o nich ve svém úvodním slovu.
Co se týká otázky spolupráce a možnosti zajištění ochrany vzdušného prostoru naší partnerskou Armádou Slovenské republiky, opět jenom několik teoretických úvah. Připravili jsme společně se slovenským ministrem obrany - ještě bývalým ministrem obrany Staňkem - řadu projektů, které předpokládají užší spolupráci mezi vzdušnými silami obou dvou armád. Počítáme s tím, že bude docházet k postupnému sbližování. Počítáme s tím, že se budeme dělit o výcvik, přípravu či ochranu vzdušného prostoru tak, aby vynakládané prostředky pro budoucnost u poplatníků obou dvou zemí byly co nejefektivnější. Má to však jedno "ale". To "ale" znamená společné členství v Severoatlantické alianci, společný přístup ke společným prostředkům radarové či jiné ostrahy, ke společným informacím zpravidla utajovaného charakteru. Nevím, jestli kolegům neuniklo, že součástí celého toho projektu, který vůbec není jednoduchý, je potřeba společného radarového obrazu Severoatlantické aliance. Je potřeba přístupu k prostředku včasné výstrahy AWACS. Je potřeba celé řady dalších opatření synchronizačního charakteru, ke kterým v tuto chvíli chtě nechtě slovenské letectvo nemá přístup, čili to není technicky možné.
Nechci zpochybňovat kvality slovenského letectva, nemám na to právo, jsem český ministr obrany. Je mi líto, že včera zrovna dva migy 29 slovenského letectva měly vážné problémy. Ale přes to všechno si stojím za tím, že úroveň vzdušných sil České republiky je minimálně srovnatelná se vzdušnými silami Slovenské republiky, a že i kdybych se na svého kolegu obrátil, tak by tento úkol jenom těžko splnil s větší precizností.
Ke slovům pana místopředsedy Filipa o tom, že by to bylo lacinější. Nevím, z čeho tak soudí. My použijeme letouny F16, F15. Je potřeba říci, že náklady na letovou hodinu tohoto letounu se pohybují těsně nad 300 tisíc Kč, kdežto náklady na MiG 21 jsou těsně nad půl milionu, a absolutně nejdražším letounem, který v historii české armády létal, byl právě MiG 29, a proto byl mimo jiné z provozu české armády vyřazen. Nevím, proč si myslí, že by to bylo jednodušší. Myslí si snad, že by jakýkoli jiný ministr obrany či velitel ozbrojených sil souhlasil, aby tyto srovnatelné podmínky, které požadují Spojené státy pro své příslušníky, nebyly žádány? Já vás ujišťuji o tom, že kdybych chtěl nasazovat příslušníky českých ozbrojených sil, tak bych si kladl absolutně stejné podmínky, jako si dnes kladou Spojené státy americké. To znamená - jestliže o nich má rozhodovat jiný než národní velitel, žádal bych absolutně stejný zákon, absolutně stejnou kompetenci či odpovědnost, jako to dělají Spojené státy v tomto případě.
O tom, že by to bylo méně nebezpečné, mám také vážné pochybnosti. Spojenečtí piloti, kteří budou působit nad územím České republiky, mají nalétáno v kalendářním roce 800 a více hodin na špičkové letecké technice. S úrovní vzdušných sil Armády ČR, jejíž piloti mají 180 letových hodin v kalendářním roce, máme bohužel - a říkám to skutečně s velkou lítostí - do aliančních standardů ještě hodně daleko. A o tom, že slovenští kolegové jsou ještě daleko, daleko za námi, také není nejmenších pochyb. Skutečně se smiřme s tím, že kdybych byl hodně předvídavý, hodně schopný, a i kdyby se mi to dokonce líbilo, tak se slovenskou armádou společnou ochranu vzdušného prostoru bych na vyšší úrovni v tuto chvíli dokázal zabezpečit pouze těžko.
Co se týká pana poslance Černého - co se týká stavu vzdušných sil a vzdušného prostoru České republiky, já jsem pro tuto Poslaneckou sněmovnu zpracoval v minulém funkčním období zprávu o zabezpečení vzdušného prostoru. Je utajovaného charakteru. Je k dispozici podle mého názoru u bezpečnostního ředitele Poslanecké sněmovny. Pokud má pan poslanec Černý o tuto problematiku zájem, samozřejmě si ji může kdykoli vyzvednout. V případě, že by s tím měl sebemenší problém, velice rád mu ji poskytnu v rámci Ministerstva obrany.
O tom, jaké jsou režimy v jednotlivých dnech, to znamená, zda je rozdílný režim od 15., resp. od 10. do 30., tak samozřejmě ano. Opět jsme o tom hovořili, jak v Čáslavi, tak ve Staré Boleslavi i v Poslanecké sněmovně na příslušném výboru. Vlastní ostré nasazení a činnost ozbrojených sil Spojených států amerických podle tohoto zákona bude v podstatě tři dny, vlastní tři dny summitu Severoatlantické aliance. Pokud se nepletu - a dovolte mi říci malou drobnost, protože operační režimy byly upřesněny ještě včera odpoledne v informační zprávě, kterou jsem schvaloval, ale přiznám se, že jsem si je v tuto chvíli ještě přesně neopsal do svého diáře - měly by začínat 20. 11. v 18.00 hodin a končit 23. 11. ve 24.00 hodin.
Český vzdušný prostor budou doplňovat tyto letouny, čili nebude střežen výhradně těmito letouny. Budou je doplňovat letouny USA. Budou jej chránit tzv. trvalým střehem a fakticky to znamená, že v českém vzdušném prostoru bude v denních hodinách ve vzduchu čtyři až šest letounů F15 či F16 a v nočních hodinách to budou dva až čtyři letouny F15 či F16.
Co se týká použití bitevníku L-159, bitevník L-159 je nově zaváděný prostředek do výzbroje letectva Armády ČR. Tento prostředek logicky ještě nemá odpovídající výzbroj. Byl zaveden teprve nedávno. Navíc to není prostředek určený pro boj se vzdušnými cíli. Je to prostředek pro podporu pozemního vojska a jako takový logicky není schopen za standardní a normální situace reagovat na rychle letící cíl. O tom jsme tady již také mnohokrát hovořili. Letouny jsou vyzbrojeny pouze raketami Sidewinder, a jako takový prostředek budou logicky použity právě až na posledním místě v tom celém řetězci vojenských prostředků, které budu mít k dispozici. A protože tento prostředek není mimo jiné k dispozici, žádáme USA o posílení naší ochrany.
Jinak k této fázi mohu říci, že kolegům z komunistické strany upřímně závidím jejich opoziční-poziční charakter, bohužel nikoli státotvorný, ale výrazně destruktivní. Já s obdivem a pravidelně sleduji jejich vyjadřování v této Poslanecké sněmovně a závidím jim odvahu, s kterou každou chvíli hlásají jiný názor. Oni na jednu stranu říkají "snižme náklady na armádu" a současně "mějme ji kvalitnější". Na jednu stranu hlasovali proti nákupu nových nadzvukových stíhacích letounů - a odmítají vyčlenit finanční prostředky na vlastní letecké prostředky, protože v tuto chvíli tato země má jiné priority. Současně ale také říkají "ne" aliančnímu konceptu. To znamená "není pro nás přijatelné členství v Severoatlantické alianci". Současně také říkají "ne" bilaterální spolupráci se Spojenými státy americkými či jinou národní zemí.
Já proto své kolegy komunistické poslance vyzývám k tomu, aby předložili před obyvatele této země svůj vlastní koncept ochrany vzdušného prostoru. A aby tak učinili neprodleně, protože jsme ty diskuse vedli celý kalendářní rok. Takže předložte tento koncept a předložte svou vlastní představu ozbrojených sil a jejich zajištění vlastními finančními zdroji! Všichni obyvatelé této země potom musejí zjistit, že váš koncept je naprosto nereálný nebo žádný.
Co se týká použití ozbrojených sil a mezinárodních úmluv, tak jenom velmi krátce k paní poslankyni Konečné. Mrzí mě, že jsem ji včera neuspokojil - ani já, ani moji kolegové právníci. Pevně věřím tomu, že ona se svým vzděláním je kvalifikovanější než ředitel odboru mezinárodního práva, ředitel odboru legislativní a právní služby či další experti, kteří tam včera byli k dispozici pro její odpovědi. Určitě při svém věku k tomu má mnoho důvodů.
Takže každý stát se musí zdržet použití zbraní proti civilnímu letadlu za letu a v případě zadržování letadla nesmí být ohrožen život osob na palubě. Dosud veškeré mezinárodní smlouvy i vnitrostátní normy chrání civilní letadla. Od 11. září se zde však objevil nový prvek - zneužití civilního letadla, které bylo uneseno k teroristickému útoku, s čímž zatím žádná mezinárodní smlouva ani zákon nepočítaly.
Opět dávám na zvážení kolegům komunistickým poslancům, kteří všechno vědí lépe - kolega Filip je přece skvělý právník - předložte vlastní návrh zákona a vlastní představu o tom, jak tuto situaci řešit. Předstupte před českou veřejnost či mezinárodní veřejnost a poraďte nám. My si s tím skutečně nevíme rady.
Já zatím neumím řešit situaci, o které již dnes tady bylo živě hovořeno, a já věřím tomu, že nenastane, to znamená civilní letoun unesený teroristou nad jadernou elektrárnou, nad hlavním městem a jinak.
***