(18.30 hodin)
(pokračuje Rusnok)

To je třeba si skutečně vyjednat s odborníky nějakou konzultaci. Ty podrobnosti nakonec i tady upravuje vyhláška nebo návrh vyhlášky, který je přiložen k tomuto návrhu v souladu s legislativními pravidly.

Pokud jde o to, proč se zavádějí i jiné subjekty, než jsou jenom podnikatelské subjekty, do možnosti vlastnit nebo chránit ochrannou známku. Prostě ukázala praxe, že je dobré, aby i jiné subjekty, například nadace, měly přístup k ochraně známky, k ochranné známce.

Takže já si myslím, že celá řada těch věcí zaslouží debatu a že prostor pro takovou debatu poskytuje druhé čtení. Poskytuje možnost změny těch věcí, které se ukáží být vyargumentované a potřebné být ke změně. Nedomnívám se, že by bylo potřeba, aby výbor opravoval celý ten zákon, a proto znovu apeluji, abychom v zájmu ochrany oprávněných nároků a zájmů českých právních subjektů v této oblasti podpořili předlohu, nechali si zatím ujít snahu o to, podrobit vládní administrativu dalším cvičením, a propustili návrh do druhého čtení.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane ministře. Nyní poprosím pana zpravodaje, aby se ujal své role a zrekapituloval průběh obecné rozpravy a návrhy, které v ní padly a o kterých budeme hlasovat.

 

Poslanec Tomáš Teplík: Paní místopředsedkyně, já děkuji za slovo. V průběhu rozpravy padly dva návrhy, oba dva jsou z úst pana kolegy Vymětala. Prvním návrhem mě maličko předešel. První návrh byl na vrácení předkladateli k přepracování. Ten druhý návrh byl podmíněný, a sice v případě, že neprojde návrh - a teď bych prosil pana kolegu Vymětala, aby mě sledoval - neprojde-li návrh na vrácení k přepracování, prodloužit lhůtu k projednávání ve výborech o 20 dnů. O 60 dnů, nebo na 60 dnů? (Reakce mimo mikrofon.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Pane zpravodaji, je to tak, že se souhlasem pana ministra o 60 dnů, bez souhlasu na 20 dnů. A teď nevím, jestli pan ministr se hlásil s faktickou poznámkou.

 

Poslanec Tomáš Teplík: Pan ministr souhlasí s prodloužením lhůty o 60 dnů.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Přistoupíme tedy k hlasování. Nejdříve budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Všechny si vás dovolím odhlásit a poprosím vás, abyste se všichni znovu zaregistrovali svými identifikačními kartami.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s návrhem na vrácení k dopracování, prosím, zvedněte ruku, stiskněte tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 35 ze 139 poslanců 74 hlasovalo pro návrh, 55 bylo proti návrhu. Návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování byl přijat.

 

Končím tento bod.

 

Dalším bodem, který podle schváleného pořadu jednání schůze budeme projednávat, je

 

10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 539/1992 Sb., o puncovnictví
a zkoušení drahých kovů (puncovní zákon), ve znění zákona č. 19/1993 Sb.,
/sněmovní tisk 133/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu pan Jiří Rusnok. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jiří Rusnok: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona o puncovnictví a zkoušení drahých kovů, tzv. puncovní zákon.

Přestože puncovní zákon se za deset let svého fungování v praxi vcelku osvědčil a přispěl tak značnou měrou k navození relativního pořádku v této oblasti, to znamená v oblasti výroby a obchodu zbožím z drahých kovů, je potřeba reagovat na hospodářský, právní, politický a technický vývoj v této oblasti. V předložené normě jsou promítnuty poznatky z praxe puncovnictví a zkoušení drahých kovů.

Především se upřesňuje povinnost prodejců obchodujících se zbožím z drahých kovů, aby měli k dispozici předepsané váhy. Dosavadní právní úprava umožňuje tuto povinnost bohužel obejít.

Vymezuje se dále a zpřesňuje oznamovací povinnost pro výrobce a obchodníky s drahými kovy ve vztahu k Puncovnímu úřadu. Z praxe totiž vyplynulo, že dosavadní oznamovací povinnost není postačující.

Za podstatnou povinnost považuji rovněž povinnost prodejců oznámit do tří dnů Puncovnímu úřadu zřízení takzvané krátkodobé prodejny, to znamená například stánek v obchodním domě. Tím bude umožněna kontrola takto prodávaného zboží z drahých kovů inspektorům Puncovního úřadu.

Novela zavádí také registr výrobců a obchodníků, který povede Puncovní úřad. Ten bude přístupný jak v úřadě, tak na internetových stránkách. Samozřejmě s omezením údajů, které podléhají zákonu o ochraně osobních údajů.

V předloženém návrhu je definována takzvaná odpovědnostní značka. Jedná se o běžný nástroj v Evropě, který pomáhá identifikovat původ dovezeného zboží.

V souladu s evropskou praxí je v návrhu rovněž obsaženo zavedení ryzosti 999 pro zboží z ryzího kovu. Jde o to, aby nemusely být měněny dosavadní puncovní značky, a stanovuje se také nulová negativní tolerance při chemických zkouškách, zrušení takzvaného remedia, což je toleranční rozpětí pro definování ryzosti.

Navrhovaná právní úprava si nevyžádá nároky na státní rozpočet ani ostatní veřejné rozpočty. Nebude mít sociální dopady ani dopady na životní prostředí.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, žádám vás o propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miloš Melčák. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, vážené dámy, vážení pánové, moje úloha je velmi jednoduchá. Pan ministr velmi podrobně popsal podstatu této de facto technické novely zákona, který spatřil světlo světa ještě v době federace, takže vlastně platil ještě v době Československé republiky.

Domnívám se, že i když tady zazněl jakýsi náznak kritiky tohoto zákona v předchozím bodě, že ty drobnosti, které zazněly v tom příspěvku, jsou natolik malé, že můžeme s klidem doporučit, aby zákon byl postoupen do druhého čtení a tak, jak se předpokládá, předložen k projednání hospodářskému výboru.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Petr Bratský.

 

Poslanec Petr Bratský: Dobrý podvečer, paní předsedající, i vám, i panu ministrovi. Těm pozorným se omlouvám, že vystupuji podruhé v téže věci, protože předtím jsem vlastně vystupoval k tomuto problému. Jenom velice krátce tedy zopakuji, že živnostníci, kteří vlastní své DIČ, vlastně používají svoje rodné číslo, pokud by nechtěli, aby při kontrolách Puncovního úřadu posléze finanční úřad mohl vyměřit pokuty, je třeba, aby mohl Puncovní úřad předat toto rodné číslo finančním úřadům. Je to možná malý souboj, který je třeba být sveden ministrem financí s panem ministrem vnitra, který zřejmě právě protestoval. Ale myslím si, že v tomto případě se nám jedná o zavedení řádu a pořádku a že to bychom měli zapracovat.

A další věc, ta se týká případných možností provádění kontrolních nákupů jak pro Puncovní úřad, tak říkám třeba i pro "Čoiku", je to složitější možná problematika, ale v každém případě i zde bychom měli zvážit umožnění těchto kontrolních nákupů, jsou běžné v zemích Evropské unie, a případně ve druhém čtení potom v podrobné rozpravě dáme přesné návrhy znění úprav.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP