Pokračování schůze Poslanecké sněmovny
27. listopadu 2002 v 9.02 hodin
Přítomno: 190 poslanců
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zahajuji pokračování 8. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám. Prosím, abyste použili své nikoliv platební, ale identifikační karty a jejich prostřednictvím se přihlásili, případně mi sdělili, kdo žádá o vydání náhradní karty.
Sděluji, že o omluvení své neúčasti na dnešním jednání požádali tito poslanci a poslankyně: paní kolegyně Jarmila Boháčková po celou dobu schůze z důvodu hospitalizace, paní Jitka Kupčová z důvodu účasti jednání u Ústavního soudu, z vlády se omlouvá ve dnech 26. 11. až 5. 12. pan Jan Kavan.
Pro vaši informaci sděluji, že se dnes budeme věnovat pevně zařazeným bodům, tedy bodům 13, 14, 15, 51 a 11, a teprve poté začneme projednávání dalších bodů - č. 12, 16 a dalších.
Pan kolega Tlustý má náhradní kartu č. 9, pan kolega Vojíř náhradní kartu č. 3. Pan kolega Zajíček má náhradní kartu č. 16.
Prvním avizovaným bodem je bod číslo
13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu
a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 320/2002 Sb.,
/sněmovní tisk 134/ - první čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji a o to důrazněji, podíváme-li se do jednacího sálu, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvním čtení.
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Stanislav Gross.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych uvedl návrh zákona o matrikách, respektive změnu tohoto zákona. V souladu s § 90 odst. 1 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny se pokusím stručně odůvodnit tento návrh včetně toho, proč vláda žádá, aby byl vysloven souhlas s tímto návrhem zákona již v prvním čtení.
Jde o to, že dnem 1. ledna 2003 nabývá účinnosti zákon č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů. Tento zákon po projednání v Poslanecké sněmovně stanoví v části 43 změnu, respektive obsahuje novelu zákona 94/1963 Sb., o rodině, která pro snoubence podstatně zjednodušuje rozhodnutí o místu uzavření manželství. Víte o tom, že dodnes je tento proces ne tak složitý, ale přece jen neumožňuje jednoduché rozhodnutí snoubenců, kde uzavřou manželství. Musí být vedeno správní řízení, pokud se rozhodnou vykonat sňatek u jiného úřadu nežli u toho, do jehož správního obvodu spadají. Tato změna zákona o rodině výrazně zjednodušuje pozici snoubenců a od 1. ledna 2003 již snoubenci nebudou muset uzavírat manželství před matričním úřadem, v jehož obvodu má jeden z nich trvalý pobyt, popřípadě, pokud bych chtěli uzavřít manželství před jiným matričním úřadem, nebudou již muset žádat o povolení, které je příslušným matričním úřadem vydáváno formou správního rozhodnutí. Od uvedeného data, tedy od 1. 1. 2003, budou moci uzavřít manželství před kterýmkoliv matričním úřadem na území ČR bez předchozího správního řízení a následného povolení. Myslím, že tento princip jde v duchu reformy a tolik proklamované snahy odbřemenit občany od nadbytečné byrokracie. Myslím, že forma povolení k tomu, aby někdo mohl uzavřít manželství někde jinde než ve svém správním matričním obvodu, je správný trend.
Uvedené ustanovení však dosud není promítnuto do zákona o matrikách, a proto předkládaná novela zákona o matrikách tuto věc řeší a také z tohoto důvodu doporučuji, aby Poslanecká sněmovna schválila tento návrh zákona v prvním čtení podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, protože pokud již Poslanecká sněmovna projevila při projednávání zmiňovaného návrhu zákona, kde se měnil i zákon o rodině, vůli, aby se takovýmto způsobem vyšlo vstříc snoubencům, aby se odbřemenili od zbytečné byrokracie, tak by asi nebylo dobré, abychom přes projevení této vůle nedokázali toto dotáhnout do konce a neproběhla příslušná změna v zákoně o matrikách.
Vedle uvedené nezbytné novelizace, jak jsem ji v tuto chvíli popisoval, stanoví návrh ještě některé technické změny, např. rozšiřuje okruh osob oprávněných k tomu, aby jim byl vydán matriční doklad nebo povoleno nahlédnutí do matriční knihy, popřípadě do sbírky listin. Dále v zájmu přiblížení státní správy občanům a zjednodušení administrativní náročnosti při prokazování skutečností v úředním styku reaguje novela na předpokládané postupné připojení matričních úřadů na informační systém evidence obyvatel, takže jak budou postupně matriční úřady na tento systém napojovány, nebude muset fyzická osoba prokazovat údaje, které si může matriční úřad ověřit sám v evidenci obyvatel.
***