(9.20 hodin)
(pokračuje Langer)
Návrh byl přikázán k projednání petičnímu výboru a lhůta k jeho projednání byla zkrácena na 5 dnů.
Dalším bodem je
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 338/1992 Sb.,
o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 118/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
I v tomto případě upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvním čtení.
Z pověření vlády tento návrh uvede ministr financí Bohuslav Sobotka.
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pane místopředsedo, dámy a pánové, dnešnímu jednání Poslanecké sněmovny předkládám vládní návrh zákona, kterým se doplňuje zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 118. Navrhovaná úprava zákona o dani z nemovitostí reaguje na dosavadní poznatky a zkušenosti a zároveň na změny v uplatňování souvisejících předpisů. Jedná se převážně o legislativně technickou úpravu zákona.
Zdůrazňuji, že návrhem této novely se nezvyšují sazby daně z nemovitosti. Jejím hlavním důvodem je zjednodušení postupu v daňovém řízení ve prospěch poplatníka. Jedná se především o snížení administrativní náročnosti správy daně a její racionalizaci. To spočívá zejména ve zrušení povinnosti podávat daňové přiznání k dani z nemovitostí v případech, kdy uplynula zákonná lhůta přiznaného osvobození od daně a předmět daně není ani částečně osvobozen z jiného důvodu.
Současně dochází ke zpřesnění pojmu stavebního pozemku, jež odstraní negativa při výkladu stavebního pozemku, a dojde k právní jistotě u poplatníka i správce této daně.
Velmi důležité je, že tato novela řeší důsledky živelních pohrom, a to možností částečného nebo plného osvobození od daně z nemovitostí tak, že o poskytnutí osvobození a jeho rozsahu a délce rozhoduje obec, na jejímž území k události došlo, neboť daň z nemovitostí plyne plně do rozpočtu obcí. Umožňuje se takto řešit i daňová povinnost za období letošního roku v povodněmi postižených oblastech.
Předložený návrh zákona nepředpokládá ve srovnání s dosavadní úpravou daně z nemovitostí zásadní změnu jejího výnosu ani nezakládá zvýšení počtu pracovníků správce daně. Navrhovaná možnost zrušit daňové zatížení v oblastech postižených letošními povodněmi může mít dopad do rozpočtu obcí snížením výnosu o cca 200 mil. Kč za jedno zdaňovací období. Realizace zbývající navrhované právní úpravy daně z nemovitostí nebude mít dopad na veřejné rozpočty.
Pokud jde o právo Evropských společenství, toto neupravuje otázky, které jsou předmětem předloženého návrhu. Tento návrh není v rozporu s Evropskou dohodou ani s obecnými zásadami práva Evropského společenství.
Aby bylo možno realizovat předloženou novelu zákona o dani z nemovitostí, zejména její části, která se týká možnosti odpustit daň z nemovitostí osobám, které byly postiženy živelní katastrofou, je nutná její účinnost od 1. ledna 2003. Rovněž tato účinnost od 1. ledna 2003 je důležitá z toho důvodu, že dnem 31. 12. 2002 končí osvobození u bytů převedených do vlastnictví fyzických osob z vlastnictví státu, obce nebo družstev, což se týká několika set tisíc poplatníků, kteří by mohli být zbaveni povinnosti znovu podávat daňová přiznání k dani z nemovitostí.
V tuto chvíli vám děkuji za pozornost a dovoluji si požádat Poslaneckou sněmovnu o podporu projednání tohoto návrhu zákona ve zrychleném režimu. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan kolega Ladislav Šustr.
Poslanec Ladislav Šustr: Pane předsedající, dámy a pánové, pan ministr velmi přesně tento zákon představil. Myslím, že je třeba pouze dodat, že existuje ještě jeden návrh, a to je poslanecký, sněmovní tisk č. 96. Protože je podobný a je možné je projednávat dohromady, asi bylo podáno veto, pokud vím, na devadesátku. Pokud bylo podáno veto na devadesátku, tak bych doporučoval, abychom potom zkrátili lhůtu na 5 dnů, abychom mohli zařadit eventuální pozměňující návrhy z tisku 96 do tohoto projednávání, a tím by šlo stihnout na této schůzi schválení zákona.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu a v jejím úvodu sděluji, že jsem obdržel veto 50 kolegyň a kolegů na návrh na zkrácené projednávání podle § 90 odst. 3 u tohoto sněmovního tisku. Rozprava je otevřena. Hlásí se pan kolega Fajmon.
Poslanec Hynek Fajmon: Pane místopředsedo, dámy a pánové, chtěl bych říci několik slov k tomuto vládnímu návrhu. V září, jak známo, tato sněmovna projednávala ve stavu legislativní nouze vládní návrhy zákonů reagující na letošní povodně. Mezi těmito návrhy, které vláda předložila, žádný takovýto návrh předložen nebyl. Mám za to, že dnes je předkládán pouze jako reakce na poslanecký návrh, který předložila skupina poslanců Občanské demokratické strany a který má číslo tisku 96. Tento tisk je číslo 118, a tedy byl předložen do sněmovny mnohem později.
Podstatou návrhu, který Občanská demokratická strana předkládá a který dosud nebyl na pořad schůze zařazen, je osvobození těch, kteří byli postiženi letošními povodněmi, na dobu pěti let od placení daně z nemovitostí, a to osvobození ze zákona, nikoliv to, co navrhuje vláda, tedy pouze zmocnit obce k tomu, aby mohly osvobodit.
Občanská demokratická strana nicméně souhlasí s tím, že tento krok je potřebný k tomu, aby bylo možno postiženým tuto daňovou povinnost odpustit, a proto nebudeme dělat problémy v tom, aby se tento návrh mohl projednat ve zrychleném čtení. Nicméně chci konstatovat, že iniciativa byla na straně našeho klubu a vláda teprve reagovala na iniciativu, která vznikla.
Pokud by vláda chtěla tuto věc zařídit sama, mohla tak učinit již v září, ale to bohužel neučinila. Šla naopak opačným směrem a chtěla postiženým ještě daně zvyšovat. Teď můžeme s potěšením konstatovat, že byl udělán krok správným směrem, tedy ke snížení daňové povinnosti, a že se snad dočkáme toho, že od 1. ledna taková varianta pro ty, kteří byli letošními povodněmi postiženi, nastane.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má pan kolega Doležal.
Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, vážená vládo, dovolte mi, abych navázal na svého předřečníka. Já jsem si shodou okolností nalezl ve Zpravodajích Parlamentu, kdy byly podány jednotlivé návrhy. Zjistil jsem, že poslanecký návrh skupiny poslanců ODS byl předložen Poslanecké sněmovně 22. 10. 2002 a vládě byl zaslán 24. 10. 2002. Bohužel stanovisko vlády přišlo až 18. 11. 2002, což znamenalo znemožnění předložení tohoto návrhu na této schůzi Poslanecké sněmovny.
***