(11.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Předpokládá se proto, že plný text smlouvy bude před podpisem předložen vládě ke schválení.
Úvěrové smlouvy s Evropskou investiční bankou jsou soukromoprávní smlouvy a tradičně se řídí právem lucemburským.
Tolik na úvod ke sněmovnímu tisku 101. Dovoluji si požádat Poslaneckou sněmovnu o podporu přijetí tohoto návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Slovo má zpravodaj, předseda rozpočtového výboru Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, zákon č. 218 o rozpočtových pravidlech limituje vládu v tom smyslu, že smí přijmout jakýkoliv úvěr pouze za předpokladu, má-li oporu v příslušném zákoně. Z toho důvodu je předložen tento návrh zákona o přijetí úvěru od Evropské investiční banky. Byl avizován již při projednávání návrhu státního rozpočtu.
Je korektní zdůraznit § 2 předloženého návrhu zákona. O předpokládané čerpání v roce 2003 bude zvýšen deficit státního rozpočtu pro rok 2003. Návrh státního rozpočtu tuto částku nemohl mít zahrnutou ve svém saldu, protože se může opírat pouze o platnou legislativu. Tento návrh zákona v té době ještě nebyl schválen.
Jedná se o mimořádně výhodný úvěr, a to jak ve zvýhodněné úrokové míře, tak v tom, že Evropská investiční banka upouští od své obvyklé podmínky - kofinancování ze strany příjemce úvěru. Vzhledem k tomu, že se jedná o odstraňování popovodňových škod, Evropská investiční banka je připravena hradit příslušné projekty programů, které máte uvedeny v důvodové návrhu zákona, a to až do 100 % nákladů.
Vzhledem k časové naléhavosti a vzhledem k tomu, že lze těžko ke smlouvě jednostranně přijímat pozměňující návrhy, si dovoluji sněmovně doporučit, aby projednala návrh tohoto zákona podle § 90 jednacího řádu Poslanecké sněmovny a aby tento návrh zákona schválila.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. O slovo se v obecné rozpravě, kterou otevírám, přihlásil pan kolega Kocourek.
Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych i já vyslovil názor na tento návrh zákona, který nám bezesporu nabízí velmi výhodné úvěrové podmínky pro financování popovodňové obnovy. Nicméně vidím dva problémy, o kterých se zde musím zmínit.
První problém je koncepční. Mám pocit, že úhradu povodňových škod, případné programy obnovy a rozvoje, bychom se měli v prvé řadě pokusit financovat z vlastních národních zdrojů, protože ty jsou určitě bezesporu nejlevnějším zdrojem financování, a teprve pak, když zjistíme, že se nám díky tomu, že financujeme povodňovou obnovu, nedostává zdrojů na další investiční nebo rozvojové aktivity v jiných oblastech, bychom měli uvažovat o tom, že je budeme financovat nějakou formou úvěru ze zahraničí.
Navíc stále postrádám nějakou koncepci nebo strategii vlády k řešení popovodňové situace, jak byla avizována na předminulé schůzi. Nicméně tato informace - ani rámcová - pro Poslaneckou sněmovnu zatím nebyla dána k dispozici, a proto považuji i tento úvěr za jakýsi bianco šek, který vystavujeme vládě.
To je první okruh konceptu, který si představujeme pro řešení popovodňové situace trochu jinak.
Druhá věc. Sněmovna bude díky tomu, že tento návrh je navržen do zrychleného projednávání, při závěrečném jednání o státním rozpočtu postavena do schizofrenní situace, kdy bude projednávat deficit ve výši 111,3 mld. Kč, ačkoliv je jasné, že v roce 2003 tento deficit, i díky tomuto zákonu, bude 119 mld. Kč.
Z těchto dvou důvodů bych chtěl říci, že tento zákon nepodpořím, nicméně ne jako výraz toho, že bych pochyboval o výhodnosti tohoto úvěru nebo o jeho účelu, ale z toho důvodu, že tímto způsobem chci dát najevo nesouhlas s konceptem řešení a zároveň se schizofrenní situací, která kolem projednávání státního rozpočtu nastane.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Vzhledem k tomu, že nikdo, rozpravu končím.
Pokud se nemýlím, nebyla podána námitka podle zákona o jednacím řádu proti projednávání tohoto návrhu ve zrychleném řízení. Měli bychom rozhodnout podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 101 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvním čtení."
Zahajuji hlasování pořadové číslo 53 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Z přítomných 168 pro návrh 113, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Zahajuji podrobnou rozpravu. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Nikdo. Podrobnou rozpravu končím. Můžeme přikročit k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o přijetí rámcového úvěru Českou republikou od Evropské investiční banky na financování odstraňování povodňových škod z roku 2002 podle sněmovního tisku 101."
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 54 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Z přítomných 171 pro návrh 115, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, budeme pokračovat bodem
17.
Vládní návrh zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu
schodku státního rozpočtu České republiky za rok 2001 a na úhradu
neuhrazené části schodku státního rozpočtu České republiky za rok 2000
/sněmovní tisk 135/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Připomínám, že je navrhováno, aby se tento návrh projednával podle § 90 odst. 2. Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvním čtení.
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí pan Bohuslav Sobotka, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych nyní Poslaneckou sněmovnu stručně seznámil s návrhem zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu schodku státního rozpočtu České republiky za rok 2001 a na úhradu neuhrazené části schodku státního rozpočtu za rok 2000.
Schodek za rok 2001 vyplývá ze státního závěrečného účtu za rok 2001. V usnesení ke státnímu závěrečnému účtu se navrhuje úhrada schodku za rok 2001 částečně vydáním státních dluhopisů a zbývající část úhradou ze státních finančních aktiv.
Při projednávání státního závěrečného účtu za rok 2000 Poslanecká sněmovna schválila schodek hospodaření státního rozpočtu pouze do výše schváleného státního rozpočtu na rok 2000.
***