(9.20 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

A samozřejmě také s realizační dohodou samotnou, jakož i z pohledu, zda navrhované smlouvy neovlivňují možnost projektové společnosti plnit její závazky vůči státu či zda nemohou vést ke zvýšení závazků státu. Obsah smluv o financování je pro stát důležitý především proto, že při předčasném ukončením realizační dohody vzniká státu v řadě případů povinnost zaplatit projektové společnosti částku odpovídající jejím závazkům vůči věřitelům, které se může zprostit pouze převzetím těchto závazků.

Podle realizační dohody je státu poskytnuta lhůta sedm dní na přezkum návrhů smluv o financování. Vzhledem k této nepřiměřeně krátké lhůtě se stát a projektová společnost dohodly, že formálnímu předložení návrhů smluv o financování bude předcházet období jejich neformálního přezkumu, které je v současné době prováděno oběma právními poradci státu.

Projektová společnost od 17. září 2002 postupně předkládá předběžné návrhy smluv o financování a jejich české překlady, které byly následně předmětem analýzy ze strany státu a následného jednání mezi oběma stranami. Dne 11. října t. r. předložila projektová společnost seznam 37 smluvních dokumentů, které mají být považovány za smlouvy o financování a jako takové schváleny státem. Dne 18. října předložila projektová společnost státu upravený seznam návrhů smluv o financování spolu s konečnými návrhy všech těchto smluv a jejich překlady do českého jazyka. Návrhy smluv o financování jsou nadále analyzovány právními a ekonomickými poradci státu. Zprávy právních a ekonomických poradců o výsledcích přezkumů smluv o financování byly 13. listopadu předloženy vládě České republiky tak, jak si to vyhradila svým usnesením ze dne 5. června letošního roku.

Realizační dohoda předpokládá, že projektová společnost uzavře smlouvu o výstavbě s osobou, která bude odpovědná za výstavbu dálnice, a smlouvu o provozu a údržbě s osobou, která bude odpovědná za její následný provoz a údržbu.

Smlouva o výstavbě má být uzavřena podle anglického práva s holandskou společností s organizační jednotkou v České republice, která byla založena pouze pro tento účel a která je kontrolována stejnou skupinou subjektů jako projektová společnost.

Smlouva o provozu a údržbě má být uzavřena podle českého práva s konsorciem společností, které jsou spřízněnými osobami kontrolujícími projektovou společnost.

Stejně jako v případě smluv o financování jsou obecné podmínky těchto dvou smluv obsaženy v realizační dohodě a stát má právo na předložení jejich návrhů a jejich posouzení z hlediska souladu s předem sjednanými podmínkami a s realizační dohodou, jakož i z toho pohledu, zda navrhované smlouvy neovlivňují možnost projektové společnosti plnit její závazky vůči státu, či zda nemohou vést ke zvýšení závazků státu.

Lhůta k posouzení těchto návrhů státem činí opět sedm dní.

Předběžné návrhy obou smluv byly státu předány 11. října. Návrhy jsou v současné době přezkoumávány právním poradcem státu.

Realizační dohoda dále vyžaduje uzavření tzv. přímých dohod. Mezi přímé dohody patří za prvé dohoda o zajištění projektu, to znamená, že stát, projektová společnost a společný zástupce věřitelů projektové společnosti musí uzavřít tzv. přímou realizační dohodu v podobě předpokládané realizační dohodou. Smyslem této smlouvy je umožnit věřitelům projektové společnosti reagovat na případné porušení realizační dohody tak, že ji fakticky či právně nahradí jinou osobou, která bude v projektu pokračovat.

Další přímou smlouvou je smlouva o výstavbě. Ta znamená, že stát, projektová společnost a osoba odpovědná za výstavbu dálnice musí uzavřít přímou dohodu o výstavbě v podobě předpokládané realizační dohodou. Smyslem této smlouvy je umožnit státu pokračování ve výstavbě dálnice přes případné vypovězení realizační dohody.

Poslední přímá dohoda je dohoda o provozu a údržbě. Ta vlastně znamená, že stát, projektová společnost a osoba odpovědná za provoz a údržbu dálnice uzavřou přímou dohodu o provozu a údržbě v podobě, kterou předpokládá realizační dohoda. Smyslem této smlouvy je umožnit státu pokračovat v provozu a údržbě dálnice i při vypovězení realizační dohody.

V současné době se právní poradce státu zabývá první zajišťovací přímou realizační dohodou. Dne 3. října byly projektovou společností státu zaslány návrhy změn této dohody proti znění předpokládanému v dohodě. Předložený návrh byl přezkoumán právním poradcem státu a jeho připomínky byly předány právnímu poradci úvěrujících bank. Zahájení posuzování ostatních přímých dohod lze očekávat v nejbližší době.

Realizační dohoda také předpokládá, že o řadě otázek spojených s jejich plněním bude v případě neshody mezi stranami rozhodovat nezávislý odborník, který bude vybrán postupem podle zákona o zadávání veřejných zakázek na základě kritérií, na nichž se strany dohodnou, s kterým bude uzavřena smlouva, jejíž obecné podmínky jsou již obsaženy v přílohách realizační dohody. Nezávislý odborník má být právnickou osobou, která bude pověřena státem a projektovou společností k výkonu činností specifikovaných v realizační dohodě a poradenské smlouvě. Mezi tyto činnosti patří zejména vydávání rozhodnutí, vyslovení názorů, souhlasu či nesouhlasu nebo schválení ve formě posudku nezávislého odborníka, a to zejména v oblastech navrhovaných úprav finančního modelu a potvrzení, zda nastalé skutečnosti zakládají omluvitelné prodlení nebo události podléhající náhradě. Dále je v kompetenci nezávislého odborníka podle realizační dohody také ověření částky nahraditelných výdajů, dále připomínky k realizační dokumentaci, projektové dokumentaci, návrhu plánu předkládání dokumentace pro územní rozhodnutí, manuálů provozu a údržby, ověřování přímých nákladů splatných státem projektové společnosti apod.

V současné době probíhá proces přípravy dokumentu k vyhlášení obchodní veřejné soutěže na tohoto nezávislého odborníka a textu poradenské smlouvy s nezávislým odborníkem. A to v rámci pracovní skupiny, kterou tvoří zástupci státu, projektové společnosti a právní poradci obou stran.

Dočasný nezávislý odborník, který by měl být vybrán projektovou společností po projednání se státem na dobu, než bude formálně ustaven trvalý nezávislý odborník, bude vybrán jen v případě, pokud to bude situace nezbytně vyžadovat.

Na základě realizační dohody je stát povinen předávat projektové společnosti území potřebné k výstavbě dálnice v souladu s dohodnutým harmonogramem a zajistí jí nerušené užívání takto předaného území. Podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic podrobně analyzujícího stav výkupu jednotlivých dotčených pozemků jde o právně velmi složitou záležitost a stát nemá ve všech případech dostatečné nástroje k získání těchto pozemků. Z tohoto důvodu reálně hrozí nepředání vymezeného území v čase, který realizační dohoda předpokládá.

Podle našeho názoru také nejsou v souladu termíny stanovené realizační dohodou v harmonogramu předání území a v návrhu programu realizace výstavby. Realizační dohoda dále předpokládá zahájení prací na řadě úseků dálnice již v srpnu 2002. První úsek dálnice v délce 2 km v úseku Ostrava - Rudná - Hrušov se staví v současné době společností Dopravní stavby Ostrava.

Další z odkládacích podmínek zahájení výstavby dálnice je nabytí právní moci stavebních povolení pro dočasné práce na určitých částech dálnice vyjmenovaných v realizační dohodě. Podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic byla až na několik výjimek, které byly zohledněny v programu stavebních prací a nemají vliv na termín dokončení stavby, podmínka splněna.

Stát je rovněž povinen předat projektové společnosti veškeré jím dříve provedené geotechnické studie a průzkumy týkající se území, které má být předáno projektové společnosti, jakož i veškeré studie, průzkumy a projekty, které provedl nebo nechal provést v souvislosti s projektem dálnice D 47.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP