(18.10 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

U dalších krajů a hl. m. Prahy byly doplněny zvláštní položky na odstranění škod způsobených záplavami. Návrh rozpočtu pro rok 2003 předpokládá investovat zhruba 2 mld. 800 mil. na odstranění povodňových škod na dopravní infrastruktuře. Současně je korektní uvést, že ani takto navržený rozpočet dostatečně nereaguje na oprávněnou potřebu odstraňování řady dopravně nebezpečných míst a havarijních úseků na silnicích a železnicích.

Závěrem bych, vážené poslankyně a vážení poslanci, rád upozornil, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury nemá žádné rozpočtové provizorium a v případě neschválení by nebylo možné financovat jak opravy, tak údržbu, tak investiční akce včetně všech důsledků. Věřím, že Poslanecká sněmovna vezme uvedené skutečnosti v úvahu a předložený návrh rozpočtu schválí.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Návrh projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 94/1. Prosím zpravodaje tohoto výboru pana kolegu Schlinga, aby nás informoval o výsledcích jednání.

 

Poslanec Jaromír Schling: Pane předsedající, dámy a pánové, hospodářský výbor se tímto rozpočetem zabýval ve velmi obsáhlé a podrobné rozpravě. Mohu charakterizovat výsledky této rozpravy tak, že Státní fond dopravní infrastruktury plní účel, pro který byl zřízen. Rozpočet na rok 2003 je výrazem dopravní politiky státu, kterou realizuje koncepčně Ministerstvo dopravy a spojů. Je to rozpočet, který přes veškeré nedostatky v celkovém objemu finančních prostředků zajišťuje realizaci těch nejdůležitějších akcí jak v údržbě a opravách dopravní infrastruktury, tak významné rozvojové záměry.

Jen pro ilustraci uvedu, že tento rozpočet znamená, že v příštím roce bude pokračovat stavba šesti dálnic. Stavíme na šesti dálnicích současně a myslím, že tady takový stav ještě nikdy nebyl. Současně modernizujeme železniční tratě, koridorové tratě především, což je rovněž velmi výrazné pro naše začlenění do evropského dopravního systému.

Rozprava v hospodářském výboru se samozřejmě nevyhnula ani problémům, které vidíme především na straně příjmů, na straně struktury příjmů státního rozpočtu, tak jak o tom už zde hovořil pan ministr Šimonovský. Víme od samého počátku činnosti fondu, že taková závislost fondu na příjmech z privatizace, tedy z Fondu národního majetku, není trvale možná, že je to stav dočasný. Jsme si jisti, že vláda v rámci už zde dnes rovněž zmíněné reformy veřejných financí vyřeší i tento problém a příjmy, které dosud přicházely do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z FNM, budou nahrazeny ať už prostředky z evropských fondů, zvýšením daňových příjmů či z jiných zdrojů tak, aby i v roce 2004 a v dalších letech mohl fond plnit svůj účel a aby celkový objem finančních prostředků, které poplynou do dopravní infrastruktury ať už z jakýchkoliv zdrojů, neklesal, ale aby zůstal přibližně konstantní. Domníváme se, že současný objem finančních prostředků je z hlediska jak potřeb dopravní infrastruktury, tak z hlediska kapacit našeho stavebnictví přiměřený a že by po několik příštích let neměl příliš kolísat, měl by se pohybovat někde v rozmezí 40 - 50 mld. Kč. Jsme si vědomi rovněž toho, že bude docházet ještě k dalším změnám, které budou vyvolány reformou veřejné správy, protože je nepochybné, že s růstem vlastních příjmů krajů dojde k přesunu finančních prostředků, které jsou vynakládány na údržbu a opravu silnic 2. a 3. třídy z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury do rozpočtu krajů obdobně, jako jsou náklady na údržbu místních komunikací součástí rozpočtu měst a obcí, a nikoliv rozpočtu tohoto fondu.

Čili i tento budoucí vývoj byl v hospodářském výboru diskutován a zdůrazňuji, že tím nikterak nezpochybňujeme tu strukturu příjmů, která je navržena pro rok 2003 a která bude nepochybně, tak jako tomu bylo v roce letošním, dodržena. Příjmy budou naplněny tak, aby financování výdajů mohlo probíhat průběžně po celý rok a aby Státní fond dopravní infrastruktury nebyl zdrojem platební nekázně, která by se tak ze sféry veřejných financí šířila do sféry soukromé. Jsem pevně přesvědčen, že schválením tohoto rozpočtu nic takového nehrozí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Zahajuji všeobecnou rozpravu a do všeobecné rozpravy má písemnou přihlášku pana kolegy Římana.

 

Poslanec Martin Říman: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi několika větami připomenout finanční rámec, ve kterém se finanční rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury pohybuje, a jaká jsou rizika tohoto rámce.

Jak už bylo řečeno, navržená bilance příjmů a výdajů je 45,4 mld. Kč. Započítáme-li ovšem úvěry, se kterými výstavba infrastruktury rovněž počítá, dostáváme se k částce, která bude do této části dopravy v příštím roce přesunuta ve výši 62,2 mld. Kč. Z této sumy je však pouze 18,2 mld., tzn. 29 %, kryto z běžných příjmů, tzn. z příjmů, na které si tato ekonomika vydělá. Pro připomenutí, je to silniční daň, je to podíl na spotřební dani z paliv a dálniční známky. Zbytek, tedy více než 70 %, jsou nestandardní zdroje, a to za prvé příjmy z FNM, tedy jednorázové, neopakovatelné příjmy. V návrhu na příští rok je to zmíněných 27,2 mld. Za druhé úvěry, tzn. zdroje, které bude muset tato ekonomika v budoucnu splácet. V návrhu na příští rok je to celkem 16,8 mld.

Rozpočet fondu dopravy v sobě tento rozpor závislosti na nestandardních zdrojích nese prakticky od samého začátku své existence, ovšem v průběhu jednotlivých let se poměr běžných a nestandardních příjmů neustále zhoršuje v tom smyslu, že nestandardní příjmy stále více a více převažují. Fond dopravy přitom nefinancuje záležitosti, které být mohou, ale které být také nemusí. Fond financuje každodenní údržbu silnic, např. při dnešním sněžení, přes částečné krytí mezd železničářů v rámci údržby tratí až po investice. Myslím, že by nikdo nechtěl, abychom se v brzké době setkávali s nedostavěnými torzy.

Na druhé straně nezdařené privatizace letošního roku - pro připomenutí ČEZ, Unipetrol a nyní Telecom - signalizují, že v příštím roce může nastat akutní nedostatek finančních prostředků právě v bilanci Fondu národního majetku. Připomínám, že už v minulosti se Státní fond dopravní infrastruktury potýkal se značnými problémy, co se týče plnění ze strany FNM. Výbor fondu dopravy byl často konfrontován se značnými problémy na straně příjmů, na jejichž řešení neměl žádný vliv, a na druhé straně byl povinen své závazky vůči partnerům státního fondu samozřejmě plnit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP