(12.40 hodin)

Poslanec Miroslav Beneš: Děkuji za slovo, paní předsedající. Páni ministři, dámy a pánové, jistě jste zaregistrovali názorovou pluralitu uvnitř poslaneckého klubu ODS nad tímto tématem. Abych k této pluralitě ještě přispěl, dovolte mi, abych optimistům, kteří jsou přesvědčeni, že dnes nemohou fungovat zoologické zahrady a že po přijetí nového zákona budou fungovat lépe a radostněji, připomněl zákon, který možná dnes studujeme, když se zabýváme Osou a dopady autorského zákona a využitím autorského zákona právě touto institucí.

Já mám obavy, že ono zakázání používání přívlastků zoo, zakázání používání názvu zoologická zahrada a další a další věci povedou k paradoxům, se kterými jsme se prostě v životě setkali v jiných případech. Proto prosím, abychom všichni zvážili, zda opravdu bez tohoto zákona nebudeme moci žít dále, zda opravdu platí, že podmínky evropských směrnic nejsou u nás naplněny již stávajícími normami a předpisy. Já si nemyslím, že tomu tak je, a proto se přidám k návrhu na zamítnutí. To je ale moje stanovisko a já apeluji na své kolegyně a kolegy.

Chtěl bych poděkovat panu poslanci Kvapilovi, že upozornil na usnesení výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Na závěr mi dovolte, abych požádal pana ministra financí o stanovisko k tomuto návrhu, zřejmě před třetím čtením. Jistě víte, že každý vládní návrh má být také doplněn odhadem dopadů návrhu na ekonomiku, na snížení příjmů. To není nic proti tomu, že bych přál zoologickým zahradám, aby byly osvobozeny od daně z příjmů ať už z těch, nebo oněch důvodů. Je to prostě proto, že se tady "handrkujeme" o veřejné finance a je zapotřebí, abychom věděli, co kolik bude stát. Nebude-li návrh na zamítnutí přijat, tak prosím pana ministra financí o sdělení, jaký bude dopad přijatého návrhu na příjmy státního rozpočtu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se, zda se v tuto chvíli do obecné rozpravy hlásí někdo další. Žádnou přihlášku nevidím, a proto obecnou rozpravu končím.

V obecné rozpravě zazněly dva návrhy, o nichž budeme hlasovat. Jedním z těchto návrhů byl návrh na zamítnutí, druhým byl návrh na vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání. Dívám se na pana zpravodaje, zda souhlasí s tímto výčtem návrhů, o nichž můžeme hlasovat.

Na žádost z pléna vás odhlašuji a prosím o novou registraci.

Domnívám se, že v tuto chvíli již můžeme přistoupit k hlasování, a to nejprve k hlasování o zamítnutí tohoto návrhu zákona.

 

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 39 a táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 39 z přítomných 144 pro se vyslovilo 40, proti 101. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme hlasovat o návrhu na vrácení zákona výboru k novému projednání. Toto hlasování ponese číslo 40. Zahajuji je a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 40 skončilo. Z přítomných 146 pro bylo 40, proti 100. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme pokračovat podrobnou rozpravou, kterou právě zahajuji. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku a táži se, zda se hlásí někdo z místa. Není tomu tak, proto podrobnou rozpravu končím.

Ptám se na případná závěrečná slova pana ministra a pana zpravodaje. Nechtějí využít této možnosti, a proto končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Budeme pokračovat dalším bodem, kterým je

 

20.
Vládní návrh zákona o minimálních požadavcích na bezpečnost
a ochranu zdraví při práci na staveništích, o koordinátorovi bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci na staveništích a o změně zákona č. 174/1968 Sb.,
o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 72/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, protože jsem již dvakrát uváděl první čtení tohoto vládního návrhu zákona, kde jsem poměrně podrobně odůvodnil, proč vláda přistoupila k jeho předložení, myslím, že by bylo nadbytečné, abych tyto argumenty opakoval.

Rád bych vám však připomněl konstatování pravidelné zprávy Evropské komise o České republice, ve které uvádí, že přestože celkové přibližování legislativy značně pokročilo, je třeba posílit legislativu v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Vládní návrh zákona o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, o koordinátorovi bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništích a o změně zákona č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění pozdějších předpisů, je naplněním tohoto požadavku.

Návrh zákona projednal výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, který nevznesl pozměňovací návrhy a doporučil sněmovně vyslovit s tímto vládním návrhem souhlas.

V rámci projednávání tohoto návrhu zákona byla vznesena řada otázek, které provázely uvedený vládní návrh zákona po celou dobu jeho přípravy a jsou obdobné s připomínkami, které provázely transpozici směrnice Rady 92/57/EEC o minimálních bezpečnostních a zdravotních požadavcích na dočasných nebo přechodných staveništích i v ostatních zemích Evropy. Přes tyto připomínky byla tato právní úprava v zemích Evropské unie přijata a počet úrazů na staveništích se snížil.

Tyto dotazy a připomínky velmi často vyjadřují obavy některých odborníků a neváhám říci i lobbistických skupin z toho, že by stavebník měl poradce nezávislého na zhotoviteli, který by ho upozornil na nedodržování předpisů pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, který by měl přehled, kolik osob pracuje na staveništi nelegálně, mimo evidenci, a tuto skutečnost by bylo možno prokazatelně zdokumentovat, stejně jako to, že na staveništi pracují osoby bez potřebné dovednosti a znalostí a i těch nejnutnějších osobních ochranných pracovních prostředků.

Mnoho našich stavebníků nemá možnost být na stavbě tak často, jak by si přáli, a mnozí mají také zkušenosti, že funkci koordinátora uvítají. Vždyť řada zahraničních investorů si ji bez ohledu na existenci národní právní úpravy při podnikání v České republice stejně ustavuje.

Co je zásadní a důležité a také praxe v zahraničí to dokazuje, je to, že zavedení koordinátora jednoznačně vede ke snižování úrazovosti v oblasti stavebnictví a k záchraně ohrožených lidských životů. Nejsou ojedinělé případy, kdy neexistence tohoto dozoru je právě důvodem mnohých úrazů, a to i smrtelných.

Děkuji vám za pozornost. Věřím, vážené kolegyně a kolegové, že tento návrh zákona necháte projít do třetího čtení a nakonec i ke schválení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP