(17.40 hodin)
(pokračuje Páralová)

V souladu s těmito cíli stanovenými již v roce 1989 byl Poslaneckou sněmovnou schválen dne 26. května 1995 i zákon o státní sociální podpoře. Od té doby má zákon za sebou 14 novel. Žádná z těchto novel však nezměnila nic zásadního. Chcete-li, žádná z nich nezměnila ducha zákona. Novelami docházelo pouze ke zpřesňování formulací na základě zkušeností z praxe a ke změnám v souvislosti s reformou veřejné správy. K pokusu o zásadní změnu základních principů zákona došlo pouze jednou v minulém volebním období, když vláda předložila návrh na plošné vyplácení přídavků na dítě. Tento pokus však zatím nebyl úspěšný.

Ale vraťme se k právě projednávanému návrhu novely zákona. Z odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy se dozvídáme, že si klade za cíl zkrácením lhůty pro výplatu dávek řešit problémy s jejich zneužíváním. Původně v roce 1995 byla zákonem určena lhůta tři roky. Od 1. 10. 2000 se dle návrhu minulé vlády zkrátila z těchto tří let na jeden rok a dnes máme před sebou návrh na zkrácení lhůty na pouhé tři měsíce. Možnost jednorázového čerpání dávek za poměrně dlouhou dobu může vést dle názoru ministerstva ke spekulativnímu chování poživatelů těchto dávek a využívání dávek k jinému účelu, než ke kterému jsou konstruovány. Velmi typickým příkladem takového jednání v poslední době jsou dlouhodobé pobyty v cizině, často v případech občanů žádajících neúspěšně v zahraničí o azyl. Tito občané po návratu ze zahraničí žádají zpětně o dávky státní sociální podpory, které jim jsou v rámci jednoleté prekluzivní lhůty propláceny. Tolik důvodová zpráva.

Vysvětlení v důvodové zprávě pokládáme za dostatečné a jsme připraveni tyto případy zkrácení lhůty z jednoho roku na tři měsíce podpořit. Ale - ano, má to své ale - nevylévejme s vaničkou i dítě. Jsme připraveni podpořit zkrácení lhůty, v níž lze o dávky zpětně požádat, na tři měsíce v případech přídavků na dítě, sociálního přídavku, příspěvku na bydlení či dopravu i v případech rodičovského a zaopatřovacího příspěvku. V žádném případě však zkrácení lhůty nepodpoříme v případě jednorázových sociálních dávek - (Místopředseda Jan Kasal: Prosím o klid, dámy a pánové. Děkuji.) - jako je porodné nebo pohřebné. Vysvětlení, proč se i u jednorázových dávek, jako je porodné, pohřebné nebo příspěvek při převzetí dítěte do pěstounské péče, zkracuje lhůta z jednoho roku na tři měsíce, jsme v důvodové zprávě nenašli. Přitom na zkrácení lhůty by mohly doplatit maminky, které bezprostředně po porodu nejsou schopny požádat o dávku např. z důvodů zdravotních komplikací, a také žádost o vyplacení pohřebného nemusí být oprávněná osoba schopna podat do tří měsíců od úmrtí blízkého člověka.

Proto uplatníme v podrobné rozpravě pozměňovací návrh, který návrh na zkrácení lhůty pro žádost o pohřebné, porodné a příspěvek při převzetí dítěte do pěstounské péče z jednoho roku na tři měsíce zruší. Tento pozměňovací návrh je pro Občanskou demokratickou stranu zásadní. Často jsme dotazováni, co uděláme pro rodinu, pro postavení rodiny, pro podporu rodiny, pro upevnění rodiny apod. Odpověď je nasnadě: vždy když se novely zákonů budou pokoušet postavení rodiny zhoršit, budeme proti. A právě zde je jeden z typických případů, kdy by se mohla ve snaze zabránit spekulativnímu čerpání státních prostředků zhoršit podpora rodiny v mezních situacích.

Občanská demokratická strana vždy stála a i v budoucnosti bude dále stát na straně rodiny a na straně těch, kdo pomoc opravdu potřebují. Proto v případě, že náš pozměňovací návrh týkající se lhůty pro jednorázové dávky nebude přijat, nebudeme moci podpořit návrh zákona ve třetím čtení.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni paní Aleně Páralové. Hovořit bude paní poslankyně Jarmila Boháčková. Další přihlášku do obecné rozpravy nemám.

 

Poslankyně Jarmila Boháčková: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych k předložené změně zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, uvedla několik slov.

Dávkami státní sociální podpory se stát podílí na krytí nákladů na výživu a na ostatní základní osobní potřeby zejména rodin s dětmi. Aby byl splněn účel těchto dávek, musí sloužit k průběžnému krytí nákladů na potřeby rodin, případně jsou určeny na krytí jednorázových zvýšených nákladů. Kumulace jednotlivých splátek dávek státní sociální podpory způsobená možností doplácet tyto dávky zpětně za delší období je nežádoucí a je v rozporu s obecnými principy platnými v sociálních systémech.

Jako už v minulosti, v roce 2001, byla u dávek státní sociální podpory zkrácena lhůta, ve které bylo možné žádat o doplacení dávek za minulou dobu ze tří na jeden rok. V posledním období dochází ke stále častějším případům, kdy je o dávky státní sociální podpory žádáno zpětně za delší období, a mnohdy je tato opožděná žádost zcela neodůvodněná. Sociální dávka by měla působit ve chvíli, kdy ji člověk potřebuje, a nikoliv např. s ročním zpožděním. Při takovém jednání může vznikat pocit, že tyto prostředky uvedená rodina ani nepotřebuje, a když už na ně má nárok, tak že si je jednou za rok vybere. Zmírnit negativní dopady uvedeného jednání lze tím, že dojde ke zkrácení doby, za kterou je možno dávky státní sociální podpory doplatit. Zkrácení této doby z jednoho roku na tři měsíce, tak jak se v návrhu novely zákona uvádí, zamezí zbytečnému zneužívání dávek ze systému státní sociální podpory. Při tom navrhovaná doba tří měsíců zajišťuje potřebnou dobu pro včasné uplatnění nároku na dávky.

Uvedený postup neohrozí ani realizaci nároků na dávky státní sociální podpory v případech, kdy si zjišťování potřebných skutečností, zejména posouzení zdravotního stavu, vyžádá delší dobu. Na tyto případy pamatuje správní řád. Bude-li žádost o dávku podána ve lhůtě navrhovaných tří měsíců, je délka dalšího řízení pro přiznání nároku nerozhodná. Rovněž zákonem dané různé možnosti podání žádosti o dávky státní sociální podpory např. poštou, počítačovou sestavou, v elektronické podobě umožňuje dodržet lhůtu pro podání žádosti, aniž by žadatel musel být osobně bezpodmínečně přítomen na příslušném úřadě.

Navrhované řešení tedy respektuje jak základní princip uvedeného sociálního systému, tak i právo občana na státní sociální podporu. Jedná se o poměrně jednoduchou úpravu, která by měla vést k zefektivnění systému, a proto věřím, že ji tato sněmovna doporučí k přijetí.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Jarmile Boháčkové a obecnou rozpravu končím, protože se do ní nikdo nehlásí, a otevírám rozpravu podrobnou. Mám jednu písemnou přihlášku. Hlásí se pan poslanec Josef Janeček. Dále je avizováno, že vystoupí pravděpodobně paní poslankyně Páralová, takže se připraví.

 

Poslanec Josef Janeček: Děkuji za vystoupení kolegyně Páralové v obecné rozpravě. Jsem rád, že ODS bude podporovat rodiny, takže se na tom shodneme. Proto navrhuji, aby v této novele, to je novele zákona č. 117/1995 Sb., § 54 odst. 2 bod 1 byla vypuštěna tečka na konci textu a doplněn následující text: "a na konci odstavce se doplňuje tato věta: Lhůta podle předchozí věty neplyne po dobu řízení o dávce". Ten smysl je v podstatě ten, aby v okamžiku, kdy ten žadatel požádá, se jakoby zastavila prekluzivní doba a on mohl počkat do vyřízení nové žádosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP