(18.00 hodin)
(pokračuje Gross)
Zase - když to některá obec není schopna vykonávat, může to za ni vykonávat jiná obec s tím, že to musí být řešeno mezi obcemi v rámci jednoho správního obvodu kraje, to znamená, že není možno jít přes hranice kraje, ale v rámci kraje k takové dohodě může dojít.
A zase je tu odpověď na konkrétní otázku, co poradím obci, která není schopna zabezpečit tuto věc. Tak i tady zákon zná řešení. Rozhoduje v tomto případě Ministerstvo vnitra o tom, kdo to za ně bude vykonávat. Čili ta řešení tady jsou.
Souhlasím s tím, že určitá otázka finanční náročnosti tady je, ale to je obecný problém příspěvků na výkon státní správy, jak už jsem o tom mluvil, který se týká všech přenesených agend, které obce s rozšířenou působností nebo obce, které vykonávají přenesené působnosti státní správy, dělají.
Pak tady byla otázka, jaké stanovisko k těmto zmiňovaným změnám zaujímám. Toto stanovisko vyplývá z toho, co jsem říkal. Myslím, že současný zákon nebo současná platná právní úprava to řeší.
V souvislosti s tím je zapotřebí ještě upozornit na jednu věc, že pokud někde obce - a teď nechci říci, že něco neudělaly - jsou v situaci, že mají problémy, pak platí obecné pravidlo, že by neměly vykonávat z hlediska příslušných orgánů přestupkové řízení u obecních úřadů komise pro projednání přestupků zřízené jako zvláštní orgány radou. V tuto chvíli by to měly být již orgány, které jsou zřízeny starostou, a samozřejmě by to neměly vykonávat orgány, které to vykonávaly podle dříve platných právních předpisů, to je například na základě určení bývalým okresním úřadem. Je zapotřebí, aby proběhly nové akty podle stávající právní úpravy. Zatím ale nemám informaci o tom, že by v tom byl nějaký zásadní nepořádek.
Odpověď na ty dvě otázky - jaké stanovisko k této změně zaujímám. Stanovisko zaujímám takové, že to platná právní úprava řeší, řeší to § 63, popř. § 65 zákona o obcích, což je to nové znění.
A druhá otázka - co bych poradil obcím, které nenajdou partnera, se kterým se dohodnou. Odpověď zní tak, že stávající zákon zná řešení. V případě přestupkových agend, které řeší všechny obce, o tom rozhoduje krajský úřad, v případě těch přestupkových agend, kde by to měly řešit nebo řeší obecní úřady s rozšířenou působností, tam rozhoduje Ministerstvo vnitra.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Paní kolegyně Němcová využije možnosti položit doplňující dotaz.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Nemám doplňující dotaz, chci pouze panu ministrovi poděkovat za odpovědi na dvě otázky, které jsem položila. Přestože se domnívám, že neuspokojil svou odpovědí ty starosty, kteří se na mne obrátili, a to ani starosty malých obcí, pro něž je to zátěž, ale ani starosty obcí třetího stupně, pro něž je to také zátěž, myslím, že nám interpelace neumožňuje se tímto problémem zabývat více. Obrátím se na pana ministra proto písemně a domluvíme se na nějaké jiné formě spolupráce na tomto problému.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Pan ministr bude ještě reagovat. Výjimečně můžete, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Je úžasná, ta vaše shovívavost, pane místopředsedo.
Jen chci říci, že paní místopředsedkyni Němcové poskytnu celý rozsáhlejší text, který možná obcím, které se na ni obrátily, by umožnil trochu větší právní jistotu a informaci o tom, kam se případně obrátit, protože věřím tomu, že v některých případech mohou vzniknout určité nejistoty, a je dobré, abychom se všichni společně snažili těmto nejistotám předcházet. Tento text tedy předám, možná že také trochu pomůže v poslanecké práci.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře.
S pátou interpelací přichází místopředseda sněmovny Ivan Langer ve věci cvičení psů na hledání drog ve školách. Interpeluje nepřítomnou ministryni Petru Buzkovou, která se omlouvala z dnešního odpoledního jednání. Prosím, pane místopředsedo.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové. Rád bych interpeloval paní ministryni, která o mé interpelaci je informována a přislíbila na ni odpovědět tak, jak to předpokládá zákon o jednacím řádu, písemnou formou.
Moje interpelace se týká problematiky zneužívání drog a omamných látek zejména u mládeže. Jistě se shodneme na tom, že to je velmi znepokojivý jev v naší společnosti. Současně věřím, že se shodneme na tom, že je třeba ocenit jakoukoli snahu, která povede k lepší prevenci, ke snížení výskytu tohoto patologického jevu v naší společnosti.
Já sám se již celou řadu let této problematice věnuji, a především tomu, jaká snaha má vést k žádoucímu cíli. Na to existuje celá řada názorů. Jsem otevřen jakémukoli nápadu, ale přesto zde musím říci, že mě velmi zarazil a znepokojil záměr některých škol v Libereckém kraji umožnit výcvik na hledání drog psům z celní správy v prostorách škol, a to dokonce v průběhu samotného vyučování. Domníval jsem se vždy, že školy jsou zřizovány za jiným účelem než k tomu, aby se staly výcvikovým prostorem pro psy celní správy. A přestože je moje představivost příliš malá, domnívám se osobně, že je to krok, který, ať již byl činěn v dobrém úmyslu, do problematiky prevence zneužívání drog a omamných látek mládeží do škol rozhodně nepatří.
Věřím proto, že mi odpovíte na moji otázku, zda souhlasíte s tím, aby služební psi celníků byli cvičeni na dětech v českých školách, popřípadě v Libereckém kraji. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji, pane místopředsedo.
S další interpelací vystoupí paní poslankyně Eva Dundáčková, a to na ministra vnitra Stanislava Grosse ve věci nedostatku policistů v Příbrami. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Eva Dundáčková: Pan ministr je přítomen a jistě bude věnovat pozornost interpelaci, o níž byl již v předchozí době informován. Jedná se o krátkou interpelaci vztahující se ke zvýšenému podílu trestných činů na Příbramsku.
Městské zastupitelstvo na svém předposledním zasedání v měsíci lednu vyslechlo zprávu a žádalo návrhy na opatření okresního policejního ředitele, který konstatoval skutečný nárůst trestné činnosti na území Příbrami, a zároveň, aniž by navrhl jakákoli opatření, konstatoval, že za jeden z největších důvodů on považuje nedostatek policistů na Příbramsku. Konkrétně uvedl, že v Příbrami chybí 28 policistů a že to je množství, které samozřejmě má velký podíl na možnosti vyšetření trestné činnosti a zejména na jejím předcházení. Je tam zvýšená zejména pouliční kriminalita, neboť je nedostatek hlídkujících policistů. Částečné řešení shledávalo městské zastupitelstvo v posílení strážníky, nicméně i tento podnět ke spolupráci musel vzejít z řad městského zastupitelstva.
Ptám se vás, pane ministře, zda jste o nedostatku policistů v Příbrami informován, zda nějaká opatření připravujete, popřípadě jaká a v jakém horizontu.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji, paní poslankyně, a prosím pana ministra Stanislava Grosse. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, na přímou otázku, zda jsem o problému informován, odpovídám, že o problému informován jsem. Musím přiznat, že to zdaleka není jen problém Příbrami a příbramského okresního ředitelství.
Uvedu, i když to není podstatné, některá čísla. Z hlediska systemizovaných míst, to znamená z toho hlediska, kolik je plánovaných míst na Okresním ředitelství v Příbrami, tam je systemizováno 307 míst, z nichž je v tuto chvíli, alespoň podle mých podkladů, 23 míst neobsazeno, což samozřejmě je poměrně hodně, není to málo.
***