(15.10 hodin)
(pokračuje Kupčová)

Prosím, páni ministři, ujměte se slova v pořadí tak, že nejdříve pan ministr Libor Ambrozek. Prosím, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Paní předsedající, kolegyně a kolegové, já bych si dovolil jménem skupiny ministrů předložit návrh zákona o chemických látkách, sněmovní tisk 211. Byl vypracován naším resortem ve spolupráci s resorty průmyslu a obchodu, zdravotnictví a zemědělství.

Nakládání s chemickými látkami a chemickými přípravky je v současné době upraveno zákonem 157/1998, o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Obsah zákona a jeho prováděcích nařízení a vyhlášek byl formulován během let 1997 a 1998 a transponoval právní předpisy Evropských společenství ve znění platném v té době.

Za uplynulé čtyři roky došlo v legislativě Evropských společenství k vývoji, který vznik předpisů pozměnil, protože je to oblast, které je věnována v Evropě poměrně velká pozornost a kde je ročně vydávána řada směrnic. Přestože nedošlo k žádným zásadním koncepčním změnám v přístupu k chemickým látkám a přípravkům, působí vzniklé rozdíly zejména v pravidlech pro klasifikaci, označování a balení chemických látek a přípravků a při jejich importu do zemí Evropského společenství, případně při exportu do těchto zemí značné problémy. To znamená, že vzniká zbytečná překážka k vzájemnému obchodu a našim podnikatelům tím přibývají i dodatečné náklady.

Dalším důvodem pro vypracování jsou zkušenosti z dosavadního uplatňování zákona v praxi. Proto předkládaný návrh proti platnému zákonu přesně a jasně vymezuje komodity, které mají sice charakter chemických látek nebo chemických přípravků, ale podléhají své vlastní právní úpravě, např. léčiva, krmiva a hnojiva, dále definuje komodity, na které se vztahují i některá ustanovení zákona - přípravky na ochranu rostlin a výbušniny.

Příprava nového právního předpisu místo novelizace platné byla zvolena z toho důvodu, že množství změn, které by další novelou bylo provedeno, by vedlo k nepřehlednosti novelizovaného zákona. Předkládaný návrh tak zahrnuje všechny aspekty uvádění chemických látek a přípravků na trh, jako je jejich zkoušení a klasifikace, registrace, hodnocení rizik, balení, označování, poskytování bezpečnostních listů, omezení uvádění na trh, dovoz a vývoz a jeho oznamování.

Návrh zákona je koncipován tak, aby budoucí právní předpis upravoval uvádění chemických látek a přípravků na trh plně v souladu s právními předpisy Evropských společenství. Proto si vás dovoluji požádat o projednání tohoto vládního návrhu zákona v prvním čtení a jeho propuštění do čtení dalšího. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane ministře. Táži se zbývajících pověřených ministrů, a to pana ministra Rusnoka, paní ministryně Marie Součkové a pana ministra Jaroslava Palase, zda chtějí vystoupit jako navrhovatelé. Vidím, že nechtějí.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Rudolf Tomíček. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové, dostáváme se k vládnímu návrhu zákona o chemických látkách a chemických přípravcích, o kterém tady již hovořil pan ministr Ambrozek. Chtěl bych jen dodat, že samozřejmě tento zákon je velice důležitý. Koneckonců v posledních letech byl několikrát novelizován. Osobně nyní již potřetí budu tento zákon zpravodajovat. Je tedy vidět, že je mu věnována pozornost.

Samozřejmě chemické látky jako takové, pokud jsou uváděny na trh, souvisí to i s tím, co je z těchto látek uváděno na trh atd., protože doby, kdy materiály, se kterými jsme se setkávali, jako je kov, dřevo a kámen, jsou dávno za námi. Tento zákon má řešit i vliv těchto látek na životní prostředí a zdraví lidu, na spoustu dalších souvislostí, včetně klasifikace balení a označování, aby se všude vědělo, s jakým materiálem se přichází do styku, co se z něho dělá, jaké je jeho složení.

Zákon také samozřejmě formuluje požadavky na to, jak mají vypadat listy a dokumenty, které provázejí chemické látky. Pokud by každý byl jinak řešen, byl by to opět problém. Je to rovněž otázka registrace těchto látek. Umožňuje také stažení z trhu látek, které nevyhovují, resp. u kterých se zjistí nepříznivý vliv na životní prostředí nebo zdraví člověka, atd. Samozřejmě je toho hodně.

V každém případě se jedná o technickou normu. Předpokládám, přestože tento předpis má hodně stránek, je to velice silný materiál - vzpomínám si na to, že posledně právě jeho novela neprošla z toho důvodu, že poslanci si stěžovali, že mají málo času na prostudování spisu - že tomu poslanci budou věnovat pozornost, protože se skutečně jedná o technickou záležitost, která je odborná, ale samozřejmě má velký význam.

Na druhé straně bych chtěl podtrhnout, že kolega přede mnou upozorňoval, že přílohou zákona nejsou vyhlášky. Tento zákon doprovázejí vyhlášky - celkem 13 s jednou přílohou. Předpokládá se, že tři vydá Ministerstvo průmyslu a obchodu, jednu vydá Ministerstvo vnitra, tři Ministerstvo zdravotnictví a šest by jich mělo vydat Ministerstvo životního prostředí. Jsou součástí tohoto návrhu, takže ani z této stránky nehrozí, že byste jako zákonodárci neměli možnost se podívat, s čím to souvisí a co by to mělo znamenat.

Podle mých předběžných rozhovorů jsem zjistil, že jsou k tomuto návrhu připomínky typu legislativních. Znamená to, že je tam špatně uveden třeba odkaz nebo písmeno či citovaný zákon, což jsou marginální záležitosti a nemají vliv na obsah tohoto návrhu. Z toho důvodu i já doporučuji, aby byl tento zákon schválen.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Táži se, zda se někdo do obecné rozpravy hlásí z místa. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím.

Nepadl žádný návrh, takže se budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Má někdo jiný návrh? Nevidím, že by někdo měl jiný návrh.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, aby tento návrh zákona byl přidělen výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 151 z přítomných 162 poslanců 83 hlasovalo pro návrh, proti návrhu nehlasoval žádný poslanec. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Končím tento bod.

 

Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je

 

61.
Vládní návrh zákona o válečných hrobech a o změně zákona č. 256/2001 Sb.,
o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 196/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany pan Jaroslav Tvrdík. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr obrany ČR Jaroslav Tvrdík Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, problematika péče o válečné hroby nemá dosud v České republice ucelenou právní úpravu, pouze okrajově ji řeší některé právní předpisy a mezinárodní smlouvy. Na základě usnesení vlády České republiky ze dne 5. května 1999 č. 427 mi bylo uloženo koordinovat péči o válečné hroby v České republice a v zahraničí.

V současné době pečují o válečné hroby v České republice převážně obce. Je však nutné konstatovat, že neexistuje žádný obecně závazný právní předpis, který by je k této činnosti zavazoval. Usnesení vlády a směrnice ústředních správních úřadů nemohou orgánům obcí ukládat povinnosti, pokud nejsou stanoveny zákonem. Z výše uvedeného plyne, že dosud nebyla problematika péče o válečné hroby upravena a výkon činností s tím spojených nelze od obcí vyžadovat pouze na smluvním základě. Péče o válečné hroby je ve veřejném zájmu, a proto je nutné vymezit podmínky při jejím zabezpečování, zejména ve vztahu k fyzickým či právnickým osobám, jejichž práva jsou v této souvislosti omezena.

Předložený zákon definuje pojem válečný hrob, kterým se rozumí nejen místo, kde jsou pohřbeny ostatky osob, ale rovněž pamětní desky, pomníky, památníky nebo obdobné symboly připomínající válečné události.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP