(18.30 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Tento majetek bude převáděn na obce a kraje bezúplatným způsobem na základě usnesení vlády a dispoziční právo obcí a krajů s tímto majetkem poté, kdy na ně bude převeden, nebude žádným způsobem omezeno. V tom spočívá především změna oproti původnímu stavu. V současné době při převodech, které jsou realizovány na základě zákona o majetku státu, u takto převáděného majetku existuje zákonná desetiletá lhůta, která omezuje nakládání s tímto majetkem a zejména způsoby nakládání s tímto majetkem. Pokud v tomto režimu budou převáděny tyto majetky, obce a kraje mohou následně tyto majetky buď prodat, převést na jiný subjekt, nebo ho mohou samy využívat, a to způsobem, který uznají za vhodný. V tomto využívání nebudou žádným způsobem omezovány nějakými dodatečnými podmínkami, které by vyplývaly ze zákona.

Domnívám se, že tímto budeme schopni výrazným způsobem zpružnit a urychlit převod nepotřebného vojenského majetku na obce a kraje. Myslím, že se tím podaří také pomoci těm obcím, popř. regionům, kde armáda v rámci nezbytné reformy připravuje útlum své činnosti, a bezúplatný převod majetku by mohl sloužit jako určitá kompenzace státu za to, že stát utlumuje svoji aktivitu ve vojenské oblasti v těchto regionech, a kompenzuje to tím, že dává obcím a krajům možnost bezúplatně použít a ekonomicky využít tento majetek.

Vzhledem k tomu, že tato norma je podle mého názoru skutečně velmi potřebná a je očekávána ve velkém množství našich měst a obcí i krajů, dovoluji si požádat Poslaneckou sněmovnu o to, aby se k ní postavila kladným a pozitivním způsobem. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za uvedení tohoto bodu, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Kalousek. Vidím, že bude zastoupen panem poslancem Ladislavem Šustrem. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ladislav Šustr: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, pan ministr Sobotka velmi přesně zdůvodnil, proč tento zákon. Já bych jen připomněl, že možnost obcí a krajů rozhodovat o tom, co s majetkem bude, bez blokační doby je to důležité a rozdílné proti stávajícímu stavu.

Podporuji, aby tento zákon prošel do dalšího čtení. V obecné rozpravě navrhnu rozpočtový výbor coby přikázaný výbor. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám jednu písemnou přihlášku, a to od pana poslance Rudolfa Tomíčka, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, jsem velice rád tomu, co zde řekl pan ministr při představování tohoto zákona. Když jsem psal přihlášku do diskuse, přesně na to jsem se ho chtěl zeptat. Je to otázka převodů a hlavně následných omezujících podmínek. Škoda, že zákon o převodu nebyl dříve. Je dobře, že zde je. Navíc ale víme, že díky právě podmínkám, které omezovaly, využití ať už prostoru, či budov bylo velice problematické. Mnohdy se stávalo, že do dnešního dne nejsou tyto majetky využívány a úspěšně chátrají.

Myslím si, že v každém případě bude třeba dořešit ještě další věci, které se toho týkají. Samozřejmě je nechci vyjmenovávat, protože to bude předmětem jednání na garančních výborech, které to budou mít ve své náplni. V každém případě si myslím, jestli tam bylo hovořeno o finančních záležitostech, státu to pomůže, protože náklady na údržbu, ostrahu a ošetřování těchto zbytných zařízení jsou obrovské. Určitě státní rozpočet zatěžují.

Protože je to převod na samosprávné celky, kterými jsou obce a kraje, dovolil bych si vás požádat, abyste schválili jeho přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, protože si myslím, že připomínek k převodům a samotné náplni zákona posbíráme také pěknou řádku. Jinak bych vás chtěl požádat o podporu tohoto zákona. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Ptám se, zda se hlásí ještě někdo do obecné rozpravy. Pan poslanec Ladislav Šustr.

 

Poslanec Ladislav Šustr: V rámci obecné rozpravy bych si dovolil navrhnout zkrácení o 40 dnů.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji i za tento návrh. Hlásí se někdo další do obecné rozpravy? Pan poslanec Exner. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Václav Exner: Paní místopředsedkyně, členové vlády, dámy a pánové, v podkladech je také uvedeno, že půjde o majetek Ministerstva vnitra. Myslím, že to je v pořádku. Jde mi ale o to, že se jedná o několik desítek poměrně rozsáhlých objektů, které dříve měly sloužit k ukrytí obyvatelstva. Bylo by možné blíže charakterizovat tyto objekty? V souvislosti s posledními událostmi, např. s povodněmi v Praze, specifikovat, jestli skutečně jsou to objekty, o kterých je už rozhodnuto, a z jakého důvodu se nemají používat.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Táži se, zda má někdo další zájem o vystoupení v obecné rozpravě. Není tomu tak. Proto obecnou rozpravu končím.

Ptám se, zda chce vystoupit pan ministr Sobotka jako navrhovatel se závěrečným slovem. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, chtěl bych se pouze přimluvit, pokud jde o proces projednávání tohoto návrhu zákona, za to, abychom pokud možno se snažili nerozšiřovat působnost tohoto zákona na převody majetku jiného typu. Snažili jsme se skutečně maximálně zúžit okruh majetku, který by měl podléhat tomuto mimořádnému způsobu převodu na obce a kraje. Domnívám se, že pokud by došlo k nějakému rozšíření na např. jiné typy majetku, mohlo by to způsobit komplikace v rámci celého legislativního procesu a zkomplikovat přijetí této normy, jejíž potřebnost - jsem velmi rád - nikdo z Poslanecké sněmovny v této fázi nezpochybnil.

Pokud jde o dotaz pana poslance Exnera, musím říci, že skutečně tento návrh zákona umožňuje převádět objekty, které sloužily nebo měly sloužit pro úkryt obyvatel a které dnes jsou v resortu Ministerstva vnitra. Je to požadavek ze strany Ministerstva vnitra. Předpokládám, že u objektů, které by i nadále měly plnit tento účel, budou platit příslušná omezení, která vyplývají z jiných zákonných norem a která nezbavují nabyvatele povinnosti tyto objekty udržovat v příslušném stavu. Ale jak věci rozumím a jak jsem o ní informován, domnívám se, že převážná většina těchto objektů, která by měla být předmětem tohoto převodu, již byla nebo bude vyřazena ze systému ochrany civilního obyvatelstva, nebudou se na ně další omezení vztahovat.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Zeptám se pana zpravodaje, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Není tomu tak.

Protože nezazněl žádný návrh ani na vrácení, ani na zamítnutí předložené normy, budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. V obecné rozpravě zazněl návrh pana poslance Šustra na přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Zároveň byl vznesen návrh na zkrácení lhůty k projednání o 40 dnů.

 

Přistoupíme tedy nyní k hlasování, a to nejprve k hlasování, které bude mít pořadové číslo 175, ve kterém rozhodneme o přikázání předloženého návrhu k projednání rozpočtovému výboru.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 175. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 175 z přítomných 142 poslanců se pro vyslovilo 117, proti jeden. Návrh byl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP