(14.40 hodin)
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pane místopředsedo, dámy a pánové, vláda České republiky tento návrh novely zákona o daních z příjmů předložila jako novelu, která má a měla mít harmonizační charakter, jako novelu technického charakteru, která se nezabývala návrhy na změny sazeb daně a nezabývala se také návrhy na změny v oblasti odpočitatelných položek a jiných atributů a parametrů daně z příjmů fyzických osob.
Chtěl bych konstatovat, že vláda předložila tento návrh jako návrh, který je neutrální z pohledu dopadu na příjmovou stránku státního rozpočtu. Poté, kdy tento návrh projednala Poslanecká sněmovna, musím říci, že tento návrh ztratil tento svůj základní parametr, již není neutrální z pohledu dopadu na státní rozpočet, a chtěl bych Poslaneckou sněmovnu informovat, že návrhy, které byly přijaty, znamenají výpadek příjmů v rozsahu, který v tuto chvíli identifikujeme zhruba na 2,5 mld. Kč na příjmech státního rozpočtu, pokud jde o minimální kvantifikovaný dopad návrhů, které zde byly při projednávání přijaty.
V důsledku zásadního rozporu mezi podobou předlohy, tak jak ji vláda do Poslanecké sněmovny předložila, a podobou předlohy po jejím projednání v orgánech Poslanecké sněmovny dovoluji si požádat Poslaneckou sněmovnu o to, aby tento návrh zákona neschválila.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Dobře, toto jsou myslím jasná stanoviska. Přikročíme k hlasování.
Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 252. Kdo je pro předložený návrh zákona? Kdo je proti?
Z přítomných 188 poslanců bylo pro návrh 92, proti 89. Konstatuji, že s návrhem zákona nebyl vysloven souhlas.
Námitku proti výsledkům hlasování nevidím. Konstatuji tedy ještě jednou, že s návrhem zákona nebyl vysloven souhlas.
Dnes dopoledne jsme rozhodli, že prvním bodem odpoledního jednání bude opakované druhé čtení sněmovního tisku 19, to je nový bod
149.
Návrh poslanců Jana Grůzy, Ladislava Skopala, Veroniky Nedvědové,
Pavla Kováčika a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 290/2002 Sb.,
o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků České republiky na kraje a obce,
občanská sdružení působící v oblasti tělovýchovy a sportu a o souvisejících změnách
a o změně zákona č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků
z majetku České republiky, ve znění zákona č. 10/2001 Sb.,
a zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 19/ - druhé čtení
Dnes jsme tedy při třetím čtení, opakuji, souhlasili s návrhem na opakování druhého čtení tohoto návrhu.
Táži se zástupce navrhovatelů pana poslance Jana Grůzy, zda chce vystoupit v úvodu opakovaného druhého čtení. Není tomu tak. Pan zpravodaj také nechce vystoupit. Ptám se pana zpravodaje zemědělského výboru. Také nechce vystoupit.
Otevírám tedy k předloženému návrhu nejprve obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu tedy končím.
Zahajuji podrobnou rozpravu. O slovo požádal ministr práce a sociálních věcí pan Zdeněk Škromach.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte, abych stáhl návrh pod písm. D, který jsem původně předložil jako pozměňovací návrh k tomuto tisku, a nahradil jej novým zněním, které bych rád odůvodnil.
Tento návrh směřuje k narovnání majetkových vztahů mezi státem a odbory. Od doby let 1945 - 1989 byla snaha státu zbavit odborové hnutí nezávislosti na státu řadou opatření, kterými bylo zabráněno odborovým organizacím vlastnit pozemky. Pozemky, které do té doby vlastnily odborové organizace, přešly do vlastnictví státu zejména v roce 1957 a 1963 na základě vzájemného majetkového vypořádání, kterým byly odbory nuceny předat nemovitosti ve svém vlastnictví státu. Tímto majetkovým vypořádáním byly odbory poškozeny na majetku v hodnotě 262 mil. Kč. Jednalo se za prvé o vzájemný převod nemovitostí mezi státem a ROH v roce 1957 s negativním dopadem pro odbory ve výši přes 187 mil. Kč a vzájemným převodem nemovitostí mezi státem a ROH v roce 1963 s negativním dopadem pro odbory ve výši přes 74 mil. Kč. V rámci investiční výstavby bývalé ROH realizovalo řadu staveb, které účelově sloužily jako rekreační a rehabilitační zařízení pro pracovníky, bývalé pracovníky důchodce a jejich rodinné příslušníky. Odborové organizace mohly v souladu s tehdejšími platnými právními předpisy vlastnit pouze budovy. Pozemky, na kterých se tyto budovy nacházely a nacházejí, musely zůstat ve vlastnictví státu, který zřídil k těmto pozemkům ve prospěch odborových organizací právo trvalého užívání. V této souvislosti je třeba připomenout, že stát přenesl na odbory část svých funkcí v oblasti zajišťování rekreačních a rehabilitačních pobytů.
Smyslem tohoto návrhu dále je, aby pozemky, ke kterým bylo zřízeno právo trvalého užívání nebo jsou ve výpůjčce odborových organizací, byly z vlastnictví státu převedeny do vlastnictví odborových organizací. Tímto převodem zůstane zachován účel využití budov stojících na pozemcích, ke kterým bylo zřízeno právo trvalého užívání nebo jsou ve výpůjčce.
Je třeba zdůraznit, že odbory zajišťují v současné době jako jeden z mála subjektů cenově dostupnou rekreaci pro občany s nižšími příjmy. Pokud by nebyl tento návrh přijat, znamenalo by to, že by byly odborové organizace nuceny tyto pozemky odkoupit za ceny v místě a čase obvyklé nebo pronajmout, což by se výrazně odrazilo na cenách poskytovaných služeb v neprospěch zaměstnanců a jejich rodinných příslušníků.
Znění návrhu:
Za prvé. Za § 14a se vkládá nový § 14a, který zní:
§ 14a - Dnem 31. 12. 2003 přecházejí z vlastnictví České republiky do vlastnictví odborových organizací, které mají podle zvláštního zákona postavení právnické osoby, pozemky, ke kterým měly tyto subjekty zřízeno právo trvalého užívání, které se ze zákona změnilo na výpůjčku, která trvá ke dni přechodu, a jsou zastavěné budovou nebo stavbou, která je ve vlastnictví odborových organizací, jakož i pozemky, které na ně navazují a souvisejí s budovou nebo se stavbou a slouží k naplňování poslání a činnosti odborových organizací.
***