(10.10 hodin)

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové, projednáváme návrh zákona, který, i když je nazván o převodu nepotřebného vojenského majetku z vlastnictví České republiky na územní samosprávné celky, má možná daleko obecnější význam. Koneckonců, pokud jste četli usnesení rozpočtového výboru, tak jste zjistili, že tento návrh se dále rozšiřuje o převod nepotřebného majetku z Ministerstva vnitra. Obecně řečeno - máme každý z nás určité zkušenosti ze svých regionů, že armáda opouští svůj majetek, protože dochází k postupné likvidaci některých jednotek. Tento majetek chátrá a v mnoha případech je i devastován. Je proto podle mého názoru účelné takovýto majetek převést na územní samosprávné celky, budou-li samozřejmě o něj mít zájem.

V této souvislosti bych však chtěl tuto sněmovnu požádat o to, abychom se pokusili současně vyřešit i další problém, který vznikl zejména u některých objektů po útlumu dolů a který po tzv. restrukturalizaci přešel na stát. Jedná se v podstatě o povrchové provozy hlubinných dolů, které chátrají, jsou rozkrádány různými vandaly, neboť státní podnik údajně nemá peníze ani na jejich ostrahu. Koneckonců jste byli svědky i vstupu, který připravila televize Nova.

Považuji proto za chvályhodnou iniciativu, kterou vyvinuly některé samosprávy tím, že projevily zájem tyto objekty převzít a postupně z nich vytvářet průmyslové zóny. Tyto by sloužily převážně místním podnikatelům v rozvoji podnikatelských iniciativ a řešení nezaměstnanosti, která se tam pohybuje kolem 20 %. Jistě všichni chápeme, že je to chvályhodná iniciativa. Koneckonců tento problém řešila i vláda v červnu minulého roku, když projednávala situaci v Moravskoslezském kraji a když uložila ve svém usnesení č. 592 ministru financí zpracovat ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem průmyslu a obchodu a vládě do 31. července 2002 předložit návrh zákona novelizující zákon č. 171/1991 Sb., zkráceně řečeno - o převodu majetku a o Fondu národního majetku České republiky. Se skromností sobě vlastní tak mohu říci, že tak trochu svým návrhem, který chci předložit v podrobné rozpravě, zachraňuji ministra financí a ministra průmyslu a obchodu, neboť dosud tento úkol, který měl termín 31. 7. 2002, nesplnili. Doufám, že to ocení alespoň tím, že tento návrh doporučí, tím spíše, že právě převod ze státního podniku na samostatné celky by úpravou zákona 171/1991 Sb. byl těžko řešitelný a příliš zdlouhavý.

Zmíněné usnesení vlády mělo řešit i jiné problémy, tudíž přepokládám, že vláda stejně úpravu zákona 171/1991 Sb. předloží co nejdříve.

Osobně vysoce oceňuji snahu příslušných samospráv, že projevují zájem řešit hned dva obrovské problémy, tj. využití a revitalizaci chátrajících nevyužitých objektů a současně zmírnit vysokou nezaměstnanost. Doufám, že stejnou moudrost projeví i tato sněmovna.

V podrobné rozpravě pak předložím pozměňovací návrh, kterým chci tento věcný problém řešit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Moje otázka zní, kdo se další hlásí do obecné rozpravy k tomuto návrhu zákona. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Antonín Seďa: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak je uvedeno v důvodové zprávě vládního návrhu, bezúplatné převody vlastnictví předmětného majetku na územní samosprávné celky budou preferovány s ohledem na konkrétní situaci v jednotlivých obcích nebo krajích, k jejichž územnímu rozvoji by měly přispět. V návrhu v § 3 se hovoří o bezúplatném převod formou darovací smlouvy, ve které lze sice omezit výkon vlastnických práv k darovanému majetku, ale pouze v nezbytně nutném rozsahu, a to zřízením práva odpovídajícího věcnému břemeni ve prospěch státu nebo jiné osoby. Další omezení se nepředpokládají, což je z pohledu územních samosprávných celků jenom dobře.

Naproti tomu dříve uzavřené smlouvy o bezúplatném převodu vlastnictví, např. podle § 22 odstavec 2 zákona č. 219/2000 Sb., tato omezení mají, což zajisté znevýhodňuje tyto obce a města před těmi, které uzavřou darovací smlouvy podle tohoto zákona. Myslím si, že toto znevýhodnění není podstatné. Podstatné je to, že pozměňovací návrh výboru pro obranu a bezpečnost, který, jak uvedl, přednese v podrobné rozpravě předseda výboru kolega Vidím, umožní změnu původně stanovených podmínek a omezení, které brzdí v současné době aktivity jednotlivých obcí právě při přeměně bývalých vojenských objektů pro účely ve veřejném zájmu.

O jaká omezení se především jedná? Především se jedná o omezení na dobu deseti let od uzavření smlouvy nepřevést vlastnické právo k nemovitostem na osobu třetí, vyjma zpětného bezúplatného převodu do vlastnictví státu, přičemž stát nemá povinnost tyto nemovitosti zpětně převést. A v případě nedodržení tohoto závazku nebo nedodržení závazku využívat nemovitosti ve veřejném zájmu, tj. pro účely definované smlouvou, je uvedena smluvní pokuta, která dosahuje účetní hodnoty převáděného majetku. Tato smluvní pokuta se vztahuje i k jednotlivým nemovitostem.

Navrhovaná změna vládního návrhu nemá dopady na státní rozpočet a přitom otevírá možnost využít potenciál soukromého kapitálu, neziskových organizací, strukturálních fondů Evropské unie či samotných občanů k tomu účelu, který je definován smlouvou. Je nutno si uvědomit, že obce nemají dostatek svých finančních prostředků a že ani pomoc ze státního rozpočtu nerozhýbe ve větší míře přebudování dříve vojenských objektů.

Pokud nedojde ke zmírnění výše uvedených omezení, objekty budou nejen nadále chátrat, ale jejich ostraha, platby za odvody dešťové vody a další náklady odčerpají a budou nadále odčerpávat miliony korun z obecních rozpočtů. Obce mají připraveny studie i konkrétní projekty, které jsou nejen v souladu se schválenými územními plány, ale i s účely ve veřejném zájmu. Je pouze nutno uvolnit v současné době nesmyslná pouta, která zbytečně svazují aktivity obcí a měst, protože předpokládám, že Ministerstvo obrany již o předaný zbytný majetek zájem mít nemá a ani mít nebude.

Jsem přesvědčen, že je v zájmu vlády a celé naší společnosti zlepšit podmínky pro investice ve veřejném zájmu. Jsem přesvědčen, že Poslanecká sněmovna podpoří výše uvedený pozměňovací návrh výboru pro obranu a bezpečnost, který umožňuje cestu ke zlepšení nejen těchto podmínek, ale i cestu ke zrychlení revitalizace bývalých vojenských objektů a areálů. Předem děkuji za podporu předloženého návrhu.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče, za váš příspěvek. Do obecné rozpravy se hlásí pan kolega Martínek. Uděluji mu slovo.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři a paní ministryně, vážené kolegyně a kolegové, myslím si, že při projednávání tohoto návrhu zákona můžeme konstatovat "zdravý rozum konečně zvítězil". Myslím si, že už mnohá léta je zde problém s nevyužitým vojenským majetkem, resp. vojenskými nemovitostmi, na které armáda neustále vynakládá neproduktivní náklady tím, že je střeží. Zpravidla je většinou neustřeží a devastace těchto nemovitostí pokračuje.

Jsem velmi rád, že dnes konečně můžeme řešit tuto záležitost, jak měla být podle mého názoru řešena už velmi dávno. To znamená, aby tam, kde stát není schopen tento majetek využít, resp. jej velmi rychle a efektivně prodat, ať jej nabídne těm, kteří s ním mohou udělat věci, které budou ku prospěchu regionu, ve kterém se nachází.

Náš výbor se touto záležitostí zabýval. Jak už moje kolegyně sdělila, doporučil Poslanecké sněmovně k projednání s připomínkami a ke schválení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP