(11.00 hodin)
(pokračuje Součková)
Vládní návrh zákona předpokládá stanovení specializačních oborů prováděcím právním předpisem. To považuji za rozumné z hlediska možnosti pružně reagovat na potřeby praxe i v případě, kdy se ukáže nevhodnost nastavení specializací. Proto se přimlouvám, aby byl přijat pozměňovací návrh ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu zákona doporučený usnesením výboru pro evropskou integraci na stanovení oborů a podoborů specializačního vzdělávání ve vyhlášce. Jinak se k navrženému výčtu oborů nevyjadřuji.
Dále považuji za potřebné zmínit, že při projednávání komplexního pozměňovacího návrhu zákona ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví byl vznesen návrh na vypuštění zdravotní způsobilosti lékaře, zubního lékaře a farmaceuta. Přestože tento pozměňovací návrh nebyl přijat, chci pro případ, že by byl znovu vznesen, upozornit, že vypuštěním zdravotní způsobilosti by došlo k zakonzervování stávajícího stavu, který je stále předmětem kritiky.
S pozměňovacími návrhy, které byly přijaty ve výboru pro evropskou integraci, souhlasím s tím, že § 3 odst. 3, který se týká nové definice bezúhonnosti, ponechám zcela na vůli sněmovny.
Chtěla bych na závěr svého slova říci, že předložený návrh zákona patří mezi harmonizační zákony, to znamená mezi zákony, jejichž existence je podmínkou pro náš vstup do Evropské unie.
Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, věřím, že informace, o kterých jsem hovořila vzhledem k pozměňovacím návrhům, dostatečně zvážíte a rozhodnete tak, aby projednávaný návrh zákona byl normou schopnou obstát, a podpoříte jej i při dalším projednávání. Je to zákon, který skutečně otevírá vstup našich profesí do Evropské unie.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní ministryně. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Návrh iniciativně projednal také výbor pro evropskou integraci. Usnesení výborů byla rozdána jako sněmovní tisky 53/1 až 3. Nyní se slova ujme zpravodaj výboru pro sociální politiku a zdravotnictví kolega Cabrnoch.
Poslanec Milan Cabrnoch: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, rád bych vás seznámil se skutečností, že výbor pro sociální politiku a zdravotnictví projednal vládní návrh zákona opakovaně a naposledy na své 10. schůzi dne 12. března k němu přijal usnesení č. 59, které máte jako tisk 53/3.
Rád bych připomněl relativně dlouhou historii tohoto vládního návrhu zákona, který o jeden hlas nebyl vrácen k přepracování nebo k dopracování navrhovateli. Tento proces dopracování zákona proběhl na půdě výboru pro sociální politiku a zdravotnictví za spolupráce s dalšími odborníky.
Rád bych vás upozornil na to, že v tisku 53/3 máte komplexní pozměňovací návrh, který přijal výbor pro sociální politiku a zdravotnictví a který je v podstatě novou materií zákona. Bylo v něm vůči původnímu vládnímu návrhu provedeno nejméně 160 věcných změn, což při 40 paragrafech opravdu není málo. Osobně se domnívám, že zákon v této podobě, jak byl přijat komplexním pozměňovacím návrhem výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, je přijatelný a pomůže českému zdravotnictví.
Nebudu v tuto chvíli komentovat jednotlivé pozměňovací návrhy, neboť se domnívám, že efektivita takového činění se limitně blíží k nule, a ponechám si prostor při jejich hlasování ve třetím čtení.
Ze své role zpravodaje jsem však povinen upozornit všechny kolegy - a prosím, aby nyní zpozorněli ti z vás, kteří hodlají předkládat další pozměňovací návrhy - na znění jednacího řádu Poslanecké sněmovny, který ve svém § 63 odst. 5 písm. b) říká, že k pozměňovacímu návrhu lze podávat další pozměňovací návrhy. Pozměňovací návrhy k dalším pozměňovacím návrhům jsou však již nepřípustné. Při projednávání tohoto zákona z toho vyplývá, že lze předkládat pozměňovací návrhy k původnímu vládnímu návrhu, lze předkládat pozměňovací návrhy ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, avšak nelze již předkládat pozměňovací návrhy k pozměňovacímu návrhu výboru pro evropskou integraci.
Děkuji vám za pozornost a jsem připraven v konkrétních případech vám individuálně poskytnout radu, tak jak mi ji poskytli pracovníci Kanceláře Poslanecké sněmovny.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní prosím, aby nás o jednání výboru pro evropskou integraci informoval pan poslanec Jaroslav Zvěřina. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Zvěřina: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, výbor pro evropskou integraci projednal tuto materii na své schůzi 20. března t. r. Výsledkem projednávání bylo usnesení, že výbor doporučuje sněmovně, aby návrh schválila ve znění komplexního pozměňovacího návrhu schváleného výborem pro sociální politiku a zdravotnictví na schůzi tohoto výboru č. 59 konané dne 12. března 2003. To je tedy sněmovní tisk 53/3.
Dále doporučuje sněmovně celou řadu pozměňovacích návrhů, které vesměs mají technickou povahu. My jsme se tam dopustili změny definice bezúhonnosti. Tu bych si dovolil obhájit nebo vysvětlit v obecné rozpravě, do které se posléze přihlásím.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím jedinou písemnou přihlášku, a to přihlášku paní poslankyně Milady Emmerové, které tímto uděluji slovo.
Poslankyně Milada Emmerová: Vážená paní místopředsedkyně, vážení přítomní, před projednáváním tohoto tisku 53 ve druhém čtení chci vyjádřit poděkování všem poslancům výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, zvláště těm, kteří jsou z titulu své profese více zaměřeni na zdravotnickou problematiku, za jejich konstruktivní přístup, kterým řešili tuto nelehkou problematiku. Jde totiž o to, abychom se touto zákonnou normou nejen přizpůsobili poměrům v Evropské unii, ale především jde také o to, abychom vytvořili pravidla pro systém našeho zdravotnictví, lépe řečeno pro občany České republiky.
Určitý dík patří i legislativcům na Ministerstvu zdravotnictví, kteří projevili pochopení pro poslanecké úsilí o zachování konzistence systému postgraduálního vzdělávání lékařů a farmaceutů České republiky, byť přizpůsobenému předpisům Evropské unie.
Velký dík patří mnoha našim profesním kolegům lékařům, kteří čestně hájili zásady svých specializačních odborností v mezinárodním kontextu, aniž by degradovali potřeby a zájmy těch ostatních. Díky také patří funkcionářům profesních komor, především pak samotnému prezidentovi Rathovi, Pekárkovi a Chudobovi a jejich nejbližším spolupracovníkům. Osvědčila se i tradiční spolupráce se zdravotnickými odbory, a to jak především v osobě předsedy dr. Schlangera, tak i předsedy Kubka. Poděkování patří i různým profesním sdružením zdravotníků, především pak Sdružení praktických pediatrů, kteří vyslali své zástupce na společné jednání našeho a petičního výboru s příznivými výstupy, resp. s osvětlením úlohy rodinného lékaře a praktického lékaře pro děti a dorost.
***