(12.50 hodin)
(pokračuje Páralová)

Pro jmenování do služby se vypisuje výběrové řízení, které může mít až tři kola, přičemž teprve nepodaří-li se služební místo obsadit v prvém a druhém kole, ve třetím kole se mohou účastnit lidé bez úřednické zkoušky, kteří jako zaměstnanci krajů nebo obcí v pracovním poměru vykonávali státní správu alespoň po dobu tří let předcházejících výběrovému řízení a jejichž odborná způsobilost byla ověřena zkouškou zvláštní odborné způsobilosti. Tedy - téměř neprůchodnost z nižších složek.

Dosavadní zaměstnanci státních úřadů, kteří budou státní službě podléhat v pracovním poměru na dobu neurčitou, mají nárok na jmenování do služby na dobu určitou v současném znění zákona do konce roku 2006, na jmenování do státní služby na dobu neurčitou mají nárok pouze tehdy, složí-li úspěšně kvalifikační zkoušku, která se řídí principy úřednické zkoušky.

To bude velice zdlouhavé, a jestliže budeme chtít například zadministrovat strukturální fondy, nebudou mít ministerstva na to pak potřebně kvalifikované lidi.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Promiňte, paní poslankyně, já se pokusím zjednat větší ticho zde v Poslanecké sněmovně. Prosím vás, kolegyně a kolegové, abyste se ztišili.

Prosím, pokračujte.

 

Poslankyně Alena Páralová: Důsledkem bude zakonzervování stavu státních úředníků, kteří budou na služebních úřadech působit k datu účinnosti zákona. Služební úřady nebudou moci ani vedoucí místa obsazovat podle manažerského principu. A jednoleté období před složením úřednické zkoušky může výrazně odrazovat mladé zájemce o činnost ve státní službě.

Tento zákon je tedy velkým problémem věcným i finančním, je problémem založeným na předvolebním populismu předsedy sociální demokracie pana Špidly.

Vláda dnes navrhuje odložit účinnost zákona o státní službě o jeden rok. Jako důvod uvádí nedostatek financí. Pak se musím zeptat, proč pouze o rok. Dle výhledu Ministerstva financí nebude dostatek financí ani za rok, ani za dva roky, ani za tři roky. Zvýšení mezd je však na úřadech očekáváno, ale je rok od roku odkládáno, protože nejsou peníze. Problém souvisí velmi úzce s reformou státních financí a měl by být takto řešen. A rozhodně je zde na místě vyzvat ministra financí, aby konečně zahrnul do výhledu státních financí i výhledy platových podmínek státních zaměstnanců.

A nakonec bych chtěla říci, že by mě velice zajímalo, zda se pan premiér Špidla alespoň červená, když vláda, v jejímž čele stojí, takto šlape po předvolebních slibech.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk pravé části Poslanecké sněmovny.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Protože nemám žádného dalšího přihlášeného do obecné rozpravy… Beru zpět svoje slova. Přihlásil se pan poslanec Kohlíček. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji za slovo. Paní předsedající, já slibuji, že nebudu nijak dlouhý ve svém příspěvku.

Chtěl bych zdůraznit, že neprojednáváme vlastní zákon, projednáváme pouze odložení jeho účinnosti. Nicméně - a to je důležité si uvědomit - úroveň mezd, reálných mezd, v České republice je nižší než úroveň reálných mezd v Polsku, přičemž výkonnost polské ekonomiky podle měření hrubého domácího produktu na hlavu je zhruba poloviční ve srovnání s výkonností české ekonomiky. Myslím si, že je dobré, abychom si toto uvědomili. Myslím si, že je dobré, aby si každý z poslanců toto uvědomil, až bude předstupovat před své voliče a bude jim zdůvodňovat, proč zde tím způsobem, jakým bude hlasovat, hlasoval.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Nikdo další se nehlásí do obecné rozpravy. Obecnou rozpravu tedy končím.

Nepadl žádný návrh na vrácení či zamítnutí, o kterém by bylo potřeba hlasovat. Budeme se tedy nyní zabývat… Pan ministr chce využít svého závěrečného slova? Prosím, pane ministře. Já se omlouvám, že jsem to chtěla urychlit. Máte slovo.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, já bych jenom k té proběhlé diskusi chtěl říci a chtěl reagovat jednoznačně tak, že návrh, tak jak je předložen, byl zdůvodněn tím, že veřejné finance, tak jak teď probíhají, byly ovlivněny, samozřejmě, určitým způsobem i povodněmi. (Šum z pravé části Poslanecké sněmovny.) A protože chceme tyto prostředky využít efektivněji, tak tento návrh je dán.

Samozřejmě, je to jako tvrzení některých poslanců z ODS, že to byl nějaký populistický tah. Já bych samozřejmě mohl vzpomenout některé zvyšování důchodů tři měsíce před volbami, ale o to teď momentálně nejde. To, co je důležité, je to, že reforma veřejných financí, která je připravována, bude vytvářet podmínky k tomu, aby bylo možné najít zdroje na financování i veřejné a státní správy. A po pravdě řečeno, je reálným faktem, že naší snahou je tento zákon zavést. A pokud tady byla řeč o populismu, musím říci, že tomu tak není, protože právě požadavek na chybějící zákon o státní službě byl jeden z požadavků, který se týkal i přístupových rozhovorů ohledně Evropské unie.

Myslím, že v rámci návrhu na zkrácenou dobu na projednání by bylo dobré tento návrh podpořit. A požádal bych vás o podporu vzhledem k tomu, že tento zákon má účinnost k 1. 1. 2004. Chceme-li změnit průběh některých dějů, které už začaly probíhat, k zavedení tohoto zákona je nutné tuto změnu schválit co možná nejdříve. Čili myslím si, že těch 30 dnů je přijatelná doba. Já ji podpořím. A požádal bych vás, abyste podpořili alespoň toto zkrácení, aby mohl tento návrh projednat ještě Senát a abychom do prázdnin mohli říci, že změna zákona je schválena, a aby bylo možno stejně tak pak načasovat i průběh dalších dějů, které se zavedením tohoto zákona souvisejí.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane ministře. Nyní tedy můžeme přistoupit k návrhu na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Nikoho nevidím. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Táži se vás, kdo souhlasí s tím, aby tento návrh zákona byl přidělen výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasíte, zvedněte ruku a stiskněte tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 38 z přítomných 168 poslanců 156 hlasovalo pro návrh, proti nehlasoval žádný poslanec. Návrh byl přijat.

 

A nyní tedy přistoupíme k hlasování o návrhu na zkrácení lhůty k projednávání ve výboru o 30 dnů. Na žádost vás odhlásím. Prosím, abyste se přihlásili znovu svými identifikačními kartami.

 

Ještě jednou zopakuji, o čem budeme hlasovat. Budeme hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty k projednávání ve výborech o 30 dnů.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasíte s tímto návrhem, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 39 z přítomných 164 poslanců pro návrh hlasovalo 82, proti hlasovalo 56 poslanců. Návrh nebyl přijat.

 

Vidím, že dochází ke kontrole výsledků hlasování. Chvilku tedy počkám před ukončením tohoto bodu.

Pan poslanec Karas se hlásí.

 

Poslanec Jiří Karas: Paní místopředsedkyně, já bych si dovolil zpochybnit hlasování. Já se marně celou dobu pokouším zaregistrovat identifikační kartou, ale není to možno.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ano. Já nechám hlasovat o této námitce, ale předtím, než o ní nechám hlasovat, by asi bylo správné, kdyby se podařilo panu poslanci Karasovi přihlásit.

Já vás všechny odhlásím a prosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP