(18.40 hodin)

Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedla a zdůvodnila návrh zákona, kterým se mění některé zákony na úseku ochrany - (Hluk v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, paní ministryně, že vás přeruším, ale udělám to pouze proto, abych se pokusila zjednat vám klid v jednací síni.

Prosím kolegyně a kolegy, aby věnovali pozornost úvodnímu slovu paní ministryně zdravotnictví. Prosím vás o klid a ticho, o to, abyste,pokud máte něco důležitého, šli si to vyřídit mimo jednací síň.

Prosím, paní ministryně.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Děkuji.

- kterým se mění zákony na úseku ochrany veřejného zdraví. Jádrem návrhu zákona je rozsáhlá novela zákona o ochraně veřejného zdraví, na kterou navazují převážně drobné novely souvisejících zákonů, z nichž chci připomenout zejména zákoník práce, zákon o potravinách, o tabákových výrobcích, zákon o státní kontrole, zákon o správních poplatcích a zákon o přestupcích.

Cílem návrhu zákona je změnou zákona o ochraně veřejného zdraví a zákoníku práce dokončit vstupní etapu aproximace práva Evropských společenství v oblasti vod pro lidskou spotřebu, tj. pitných vod, vod ke koupání, stravovacích služeb, ochrany zdraví při práci, výrobků určených pro styk s potravinami a pokrmy a výroby a dovozu kosmetických prostředků. Dále je cílem návrhu novelou zákona o ochraně veřejného zdraví vyřešit problémy praxe, která přinesla dvouletá aplikace tohoto zákona, vyhlášeného ve Sbírce zákonů v roce 2000 a účinného od 1. ledna 2001.

V té souvislosti mi, dámy a pánové, dovolte připomenout změny, které nastaly na úseku ochrany veřejného zdraví v uplynulých dvou letech. V roce 2001 zákon o ochraně veřejného zdraví ukončil období dosavadní nejasné právní úpravy povinnosti osob cestou téměř 50 směrnic a výnosů, publikovaných ve Sbírce, hygienickými předpisy a nejednoznačné úpravy působnosti a pravomoci orgánů hygienické služby. Orgánům hygienické služby přinesl nejenom nové označení, ale zejména přímé sankční oprávnění, náležející dosud okresním úřadům.

Další významné změny ve struktuře orgánů a zařízení ochrany veřejného zdraví nastaly s počátkem tohoto kalendářního roku. V souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů začala od 1. ledna 2003 fungovat zcela nová soustava správních úřadů, sídlících sice v krajích a vládním městě Praze, majících ale územní pracoviště téměř ve všech okresech. Na tuto soustavu navazuje 14 zdravotních ústavů, na něž byly převedeny laboratorní kapacity zaniklých krajských, okresních a městských hygienických stanic. V souvislosti s těmito změnami Ministerstvo zdravotnictví jako ústřední správní úřad, který tuto soustavu řídí, zaznamenalo řadu podnětů, na jejichž základě provedlo novelizaci hmotně právní části zákona o ochraně veřejného zdraví i té jeho části, která upravuje výkon státní správy.

Záměry novely zákona o ochraně veřejného zdraví lze shrnout následujícím způsobem.

1. Přesněji vymezit rozsah některých povinností osob, zejména na úseku prevence infekčních onemocnění, poskytování služeb obyvatelstvu, péče o děti a mladistvé a ochrany před hlukem.

2. Snížit byrokratickou zátěž zaměstnavatelů i orgánů ochrany veřejného zdraví v oblasti kategorizace prací za současného zachování podmínek ochrany zdraví zaměstnanců a snížit byrokratickou zátěž podnikatelů na úseku dovozu předmětů běžného užívání, při respektování podmínek definovaných směrnic Evropských společenství.

3. Doplnit zákonnou regulaci nově vzniklých subjektů na úseku sociálně-právní ochrany dětí.

4. Zpřesnit zákonnou úpravu ve vztahu ke zvláštním zákonům, zejména k zákonu o technických požadavcích na výrobky a obecné bezpečnosti výrobků, o ochraně osobních údajů a k zákonu o státní kontrole.

5. V souvislosti s často v poslední době diskutovanou otázkou úprav a vybavení škol, školských zařízení a dalších zařízení pro výchovu a vzdělávání mi dovolte upozornit vás na přechodná ustanovení návrhu zákona obsažená v čl. 2 návrhu bod 9, kterými se prodlužuje doba pro dokončení úprav a vybavení těchto zařízení včetně školních jídelen do konce roku 2005. Tímto řešením Ministerstvo zdravotnictví jako zpracovatel návrhu zákona vyhovělo připomínkám uplatňovaným zejména hejtmany některých krajů v září minulého roku. (Stále hluk.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, paní ministryně. Já opravdu se domnívám, že hluk v jednací síni přesáhl únosnou úroveň. Prosím všechny, aby se ztišili a věnovali pozornost našemu jednání.

Prosím, paní ministryně.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Děkuji, paní předsedající. Myslím si, že právě tento odstavec mohl být velmi zajímavý pro starosty a místostarosty a také pro zastupitele, protože se to týkalo právě vyhlášky, která je velmi často napadána, na úpravu stavebního charakteru ve školách a školních jídelnách. Věřím, že páni poslanci vyslechli to, co tato novela přináší, a vyhoví samozřejmě při projednávání tohoto zákona, tak aby byl co nejdříve přijat, protože ta změna je velmi zásadní a odsouvá tato řešení až do roku 2005. Pokud vím, tak k 1. 7. kdo si nepožádá o výjimku, bude muset realizovat neprodleně tyto změny. Vím, že se to týká velmi finančně náročné částky, která by zasahovala do rozpočtu jednotlivých škol, natož obcí, měst anebo krajů.

V části Výkon státní správy se právní úprava novely zákona o ochraně veřejného zdraví sjednocuje, zpřesňuje a zohledňují se zkušenosti orgánů ochrany veřejného zdraví získané v souvislosti s bioterorismem a povodněmi. V návaznosti na systémy rychlého varování provozované Světovou zdravotnickou organizací a Evropskou komisí jsou návrhem kompetence Ministerstva zdravotnictví a krajských hygienických stanic doplněny a upraveny tak, aby tyto úřady mohly co nejrychleji zasáhnout ve prospěch ochrany spotřebitele. Dále se návrhem zákona doplňuje řešení správních úplatků za výkony krajských hygienických stanic na úseku osvědčení odborných znalostí pro účely podnikání v oblasti potravin, výkonu činností epidemiologicky závažných a na úseku speciální ochrany, dezinfekce, dezinsekce a deratizace.

S ohledem na tyto skutečnosti je návrh zákona poměrně rozsáhlý, ale mohu vás ubezpečit, vážené dámy a pánové, že s výjimkou oblasti vod pro lidskou spotřebu, která je transpozicí práva Evropských společenství, se návrhem zákona dosud platná hmotně právní úprava ani úprava výkonu státní správy na úseku ochrany veřejného zdraví věcně zásadně nemění. Cesta novely zákona je proto legislativně postačující.

Závěrem mi dovolte, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, abych vás požádala o co nejrychlejší projednání daného zákona a přijetí v co možná nejkratším termínu a o propuštění tohoto zákona do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Já děkuji vám, paní ministryně, za toto úvodní slovo. Prosím, aby se nyní ujal slova zpravodaj pro prvé čtení poslanec Miroslav Ouzký. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Ouzký: Děkuji, paní předsedající. Vážená vládo, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, paní ministryně ve svém úvodním vystoupení poměrně podrobně popsala následující novelu, která je velmi silně technická, velmi rozsáhlá a postihuje několik segmentů lidských činností.

Víte, že v posledních dvou letech se na půdě tohoto zákonodárného sboru tato novela objevuje již potřetí. Když jsme zde projednávali tuto normu poprvé a většina sněmovny hlasovala pro její zamítnutí, už tehdy jsem upozorňoval, že nás to stejně nemine, že se té Evropě stejně nevyhneme a že budeme muset, byť třeba postupnými kroky - a k tomu došlo - k této harmonizaci našeho práva a našich norem v oblasti ochrany veřejného zdraví přistoupit. Holt se stává naším každoročním folklórem, že se zabýváme ochranou veřejného zdraví, a obávám se, že tato novela není poslední v tomto období.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP