(17.30 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Na těchto stránkách je také publikován návrh věcného záměru zákona o celní správě ve znění, ve kterém byl zaslán k projednání ve vládě České republiky. O průběhu procesu transformace celní správy jsou pracovníci informováni také prostřednictvím povinného tématu instrukčně metodické přípravy pod názvem "Dopady vstupu České republiky do Evropské unie na celní orgány". Celý transformační proces, jeho cíle a vlastní realizace, je průběžně projednáván rovněž s odborovými orgány a také s Odborovým svazem státních orgánů a organizací a jeho předsedkyní.

Pokud jde o třetí otázku: počítá se s dalším využitím kvalifikovaných pracovníků ve státní službě, případně po rekvalifikaci, kolika osob se to týká a do kdy? Musím říci, že s dalším využitím kvalifikovaných pracovníků se počítá a již delší dobu se podnikají příslušné kroky, jak pro ně najít uplatnění v jiných orgánech státní správy. K prvnímu dubnu roku 2003 bylo v Celní správě České republiky zaměstnáno 9217 zaměstnanců, z čehož je 7361 celníků ve služebním poměru. Původní odhady počtu zaměstnanců, kteří by byli v souvislosti se vstupem České republiky do EU z důvodu nadbytečnosti uvolněni, hovořily asi o 3200 zaměstnancích. Současné propočty ukazují, že konečný počet nebude takto vysoký. Důvodem je především skutečnost, že na celní správu přejdou některé dosud jí nevykonávané agendy, jako například již zmíněná kompletní správa spotřebních daní, pokud bude schválen příslušný návrh zákona, asistenční a kontrolní činnosti, ochrana ekonomických zájmů Evropské unie a další. Zajištění těchto agend si vyžádá ponechání odpovídajícího počtu zaměstnanců v celní správě. Vstup České republiky do Evropské unie se tak dotkne přibližně dvou tisíc zaměstnanců, kteří se stanou v rámci celní správy nadbytečnými.

Ani toto číslo však není zcela přesné, protože dosud nebyla s konečnou platností ukončena jednání s resorty a přesně vymezeny kompetence celních orgánů po vstupu do Evropské unie, a to zejména formou novelizace zvláštních právních předpisů týkajících se působnosti jednotlivých resortů, které budou obsahovat příslušné kompetence celních orgánů v jednotlivých oblastech. Musím říci, že i tady bude ta konečná odpovědnost za osud velké části zaměstnanců celní správy na Poslanecké sněmovně a Senátu, protože na nich bude záležet, v jaké finální podobě schválí návrhy, které prostřednictvím vlády bude předkládat Ministerstvo financí.

Ze strany Ministerstva financí je vyvíjena maximální snaha najít pro uvolněné zaměstnance celní správy uplatnění v jiných státních orgánech. Pro uplatnění nadbytečných zaměstnanců ve služebním poměru je připravováno legislativní zakotvení možnosti jejich převodu do služebního poměru u jiných bezpečnostních sborů. Podobně jako u zaměstnanců v pracovním poměru se taktéž u těchto zaměstnanců počítá s možností jejich převodu do státní služby podle zákona o státní službě.

Nedomníváme se, že by před přechodem zaměstnanců k jiným orgánům státní správy bylo nutné provádět nějakou jejich speciální plošnou rekvalifikaci. Přejímající orgány si s ohledem na znalost problematiky, kterou se tito noví zaměstnanci budou zabývat, již samy zajistí potřebné proškolení těchto zaměstnanců, a já se domnívám, že by tudíž nebylo praktické ani vhodné, aby tuto plošnou rekvalifikaci zajišťovala Celní správa, resp. Ministerstvo financí.

Pro zaměstnance, pro které nebude nalezeno uplatnění u jiných státních orgánů, bude snaha připravit sociální program, který zmírní sociální důsledky transformace Celní správy.

Uvedené personální opatření je úzce spojeno se vstupem do Evropské unie, tedy s datem 1. května roku 2004. Předpokládá se však, že popsané kroky budou uskutečňovány postupně, v následujícím nejméně šestiměsíčním přechodném období, protože až do prvního května roku 2004, a to bych chtěl zdůraznit, musí Celní správa s ohledem na právní předpisy, mezinárodní závazky a fiskální politiku státu zajistit plný bezchybný výkon činností ve své působnosti, a není tedy možné zaměstnance uvolňovat postupně před vstupem do Evropské unie.

Pokud jde o otázku následující - jak budou využity nemovitosti, které má dnes celní služba v užívání. Podstatná část nemovitostí, s nimiž je příslušné hospodařit Ministerstvo financí a po vstupu České republiky do Evropské unie budou pro Celní správu nepotřebné, bude v souladu s usnesením vlády ze dne 13. ledna roku 2003 převedena na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Jedná se zejména o nemovitosti na silničních hraničních přechodech, kde bude ukončen výkon pravidelných celních kontrol. Vlastní převod příslušnosti hospodařit s majetkem státu bude prováděn formou zápisu o předání v souladu s platnými právními předpisy, zejména tedy v souladu se zákonem o majetku.

S nemovitostmi, které nebudou převedeny výše uvedeným způsobem, jedná se zejména o vnitrozemská pracoviště Celní správy, bude naloženo postupem, který upravují výše uvedené právní předpisy, to znamená, bude se postupovat standardním procesem podle zákona o majetku státu. Dojde tedy nejprve k prohlášení nepotřebnosti. Tento majetek bude nabídnut ostatním organizačním složkám státu a v případě, že o něj jiné státní organizační složky neprojeví svůj zájem, tak bude vyhlášeno výběrové řízení na zájemce o koupi tohoto nepotřebného majetku.

K následující otázce - jaké budou celkové náklady na restrukturalizaci Celní správy. Odhad celkových nákladů restrukturalizace je předmětem kalkulací zejména s přihlédnutím k přípravě státního rozpočtu na příští rok, tj. na rok 2004. Celkové náklady jsou závislé nejen na změně organizační struktury a počtu zaměstnanců, ale také na rozsahu nových věcných kompetencí, k jejichž výkonu budou celní orgány příslušné. Náklady spojené s procesem transformace Celní správy České republiky pouze v personální oblasti lze v současné době odhadnout takto. V souvislosti s uvažovanou redukcí o cca 2220 zaměstnanců celní správy, z toho maximálně o 2000 celníků, by mělo dojít v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstva financí k roční úspoře finančních prostředků na platy zaměstnanců ve výši cca 439 mil. Kč a na povinném pojistném placeném zaměstnavatelem ve výši cca 154 mil. Kč. Dojde-li k rozvázání pracovního poměru s cca 200 občanskými zaměstnanci celní správy, bude nutné jim vyplatit zákonem stanovené odstupné ve výši 4,8 mil. Kč. V souvislosti se skončením služebního poměru maximálně 2000 celníků vznikne těmto celníkům nárok na odchodné, které by při průměrné době služby sedm let - pro účely odchodného je rozhodující den 1. 7. 1997, kdy byl v celní správě zaveden institut služebního poměru - znamenalo jednorázový výdaj ve výši 32 mil. Kč. Na pravidelnou výplatu příspěvků za službu celníkům propuštěným ze služebního poměru bude nezbytné počítat ročně s částkou 168 mil. Kč. Předpokládaná průměrná měsíční výše příspěvku za službu v ruce 2003 by měla činit 7 tis. Kč.

Uvedené kalkulace vycházejí z platné právní úpravy pracovně právních vztahů a služebního poměru a z plánované průměrné výše těchto dávek v roce 2003.

Výše uvedené snížení počtu celníků může být i nižší, neboť může dojít k dalšímu rozšíření kompetencí celních orgánů na základě zvláštních právních předpisů.

Další výdaje se mohou týkat např. nezbytné rekvalifikace zaměstnanců Celní správy, kteří nebudou přecházet do jiných orgánů státní správy. Náklady na jednoho zaměstnance se odhadují ve výši 25 tis. Kč, což může činit zhruba maximálně 50 mil. Kč.

Kvalifikovaným odhadem z rozpočtu ostatních věcných provozních výdajů celní správy lze předpokládat snížení výdajů státního rozpočtu o cca 70 mil. Kč.

Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane poslanče. Domnívám se, že jsem velmi stručně odpověděl na vaše otázky, a věřím, že jsem zlepšil vaši informovanost o přípravě české Celní správy na vstup České republiky do Evropské unie. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi a táži se pana poslance Kohlíčka, zda chce položit doplňující otázku. Vidím, že ano. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Odpověď byla natolik vyčerpávající, že bych chtěl poděkovat panu ministrovi. Samozřejmě budu celou problematiku dále sledovat a věřím, že pan ministr veřejnost alespoň trošičku utišil v obavách, které právě v té části, které se týká rekvalifikace a změny zaměstnání, panují zejména u zaměstnanců, kteří jsou takto kvalifikovaní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji pane poslanče. Nyní má slovo pan poslanec Michal Doktor, který přednese interpelaci na ministra financí pana Bohuslava Sobotku. Prosím, pane poslanče. Připraví se pan poslanec Jiří Bílý.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP