(11.10 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

Chci vás ubezpečit, že každé dva měsíce navrhujeme, aby vláda měla jak kontrolu nad tímto projektem, tak zprávu do vlády, která umožní vládě, aby přijala opatření, pokud se nám nebude příprava a zejména výstavba dařit tak, jak jsme si předsevzali.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane ministře. V tuto chvíli přerušuji projednávání tohoto bodu, protože jsme si odhlasovali společné projednávání, sloučenou rozpravu k bodu 94 a 95.

 

Otevírám bod

 

95.
Návrh na zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny
pro objasnění skutečností v souvislosti se smlouvou o výstavbě dálnice D 47
mezi státem a firmou Housing and construction

 

Návrh na zřízení této vyšetřovací komise předložila skupina 42 poslanců. Návrh usnesení zatím ale navrhovatelem ještě nebyl předložen. Prosím, aby se zástupce skupiny 42 poslanců pan poslanec Martin Říman ujal slova.

 

Poslanec Martin Říman: Děkuji za slovo, paní předsedající. Myslím, že v tomto okamžiku schne tiskařská čerň na návrhu na zřízení vyšetřovací komise. Protože poprvé ve svém politickém životě předkládám návrh na zřízení vyšetřovací komise, dovolím se zeptat paní předsedající, zda za této situace, kdy v průběhu několika minut bude návrh písemně předložen, mám přednést formální záležitost, kde se navrhuje ustavení komise, určení věcí, stanovení lhůt atd., nebo stačí, když to bude po několika minutách předloženo na stůl.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Domnívám se, pane poslanče, že bude dobře, pokud to nebude příliš dlouhé, abyste přečetl návrh usnesení, protože poté poběží společná rozprava a někdo bude chtít reagovat i na váš návrh.

 

Poslanec Martin Říman: Děkuji za radu. V tomto okamžiku se omezím před otevřením diskuse na opravdu formální přečtení návrhu na zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro objasnění skutečností v souvislosti s uzavřením a vypovězením smlouvy mezi Českou republikou a firmou Housing and construction na výstavbu dálnice D 47.

Poslanecká sněmovna

1. zřizuje podle § 48 zákona 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, vyšetřovací komisi Poslanecké sněmovny pro objasnění skutečností v souvislosti s uzavřením a vypovězením smlouvy mezi Českou republikou a firmou Housing and construction na výstavbu dálnice D 47 k určení věci, která má být vyšetřena; úkolem vyšetřovací komise je objasnění postupu státu, jednotlivých konkrétních osob a subjektů v této věci;

2. stanoví lhůtu do 30. listopadu 2003, do níž je vyšetřovací komise povinna předložit svá zjištění s návrhem Poslanecké sněmovně;

3. ukládá předsedovi vyšetřovací komise na nejbližší schůzi Poslanecké sněmovny informovat o časovém harmonogramu postupu vyšetřování; průběžně informovat Poslaneckou sněmovnu o jednotlivých výsledcích vyšetřování;

4. určuje počet členů této vyšetřovací komise na deset, a to ČSSD dva, ODS dva, KSČM dva, KDU-ČSL dva a Unie svobody dva členové;

5. žádá Úřad vlády, ministra dopravy a další státní orgány o zajištění maximální součinnosti jejich pracovníků s vyšetřovací komisí při její vyšetřovací činnosti;

6. ukládá vedoucímu Kanceláře Poslanecké sněmovny zajistit vyšetřovací komisi pro její činnost potřebné finanční a prostorové zajištění včetně příslušného technického a personálního zázemí.

To je vše. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů a sledoval rozpravu. Otevírám rozpravu jak k bodu 94, tak k bodu 95. Do této rozpravy mám zatím čtyři přihlášky: poslanec Antonín Sýkora, poslanec Karel Vymětal, poslanec Jaromír Schling a pan poslanec Svatomír Recman.

Udílím slovo panu poslanci Antonínu Sýkorovi. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Sýkora: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, byl jsem pověřen poslaneckým klubem ČSSD úkolem přednést úvodní řeč k projednávanému materiálu Zpráva o ukončení smlouvy o výstavbě dálnice D 47 a o dalším postupu.

Jako poslanec zvolený ve volebním kraji, jehož se tato problematika bytostně týká, cítím odpovědnost přednést zde - zbaven všech emocí - zprávu, která vysloví některé pochybnosti ke krokům Ministerstva dopravy České republiky, které nám předložilo svůj názor na v minulosti uzavřený kontrakt a další postup při realizaci této tolik potřebné investice.

Smlouva s investorem Housing and construction na výstavbu D 47 se stala v posledních letech a zejména měsících mediálně vděčným námětem pro komentáře nejrůznějšího typu prezentovaných ve sdělovacích a veřejných prostředcích, politických grémiích a jiných odborných mítincích. V řadě těchto diskusí nebyly brány v úvahu triviální propočty ekonomické efektivnosti této pro Moravskoslezský kraj životně důležité stavby. Dostavba dálnice D 47 není jen 80kilometrový úsek cesty, o kterém se stále hovoří v souvislosti s politikou, nekompetencí, lajdáctvím, korupcí apod. Tato dálnice je především dopravní tepna spojující největší průmyslovou oblast naší země s dopravní infrastrukturou střední Evropy. Ostrava leží na hranici tří států, v jejím regionu jsou tři nejvýznamnější hutní podniky této země, největší společnost na hlubinné dobývání nerostných surovin a řada podniků s navazujícím průmyslovým odvětvím. Přitom tento kraj nemá odpovídající dopravní obslužnost.

Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji stojí státní pokladnu ročně více než 20 miliard korun. V souvislosti s výstavbou dálnice a tím vyvolanými následnými synergickými efekty se předpokládá snížení nezaměstnanosti ze současných 100 tisíc o jednu čtvrtinu na i tak hrozivých 75 tisíc uchazečů o práci. To je předpoklad hodně při zemi, nicméně představuje ročně úsporu ve státním rozpočtu cca 5 miliard korun. Z takto ušetřených peněz by za dvacet let byla splacena i naprosto hypotetická cena dálnice, která se v mediálních spekulacích vyšplhala na nějakých 200 miliard korun. Splacení nákladů na výstavbu a provoz dálnice včetně údržby by tedy proběhlo dříve než vlastní splácení investorovi státem. Podstatné je však zejména to, že region by dostal novou naději a šanci být plnohodnotným partnerem ve strukturách Evropské unie.

Vláda předchozího premiéra Miloše Zemana si byla vědoma zásadního významu dálnice D 47 pro Moravskoslezský kraj jako důležitého napojení krajů do evropského dopravního systému na straně jedné, na druhé straně jako důležitého signálu pro všechny investory, že vláda si je vědoma strategického významu tohoto regionu a je rozhodnuta do něj investovat a pomoci tak ekonomickému rozvoji kraje postiženému tvrdou restrukturalizací a jí vyvolanými negativními jevy, jako je již zmiňovaná nezaměstnanost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP