(Jednání pokračovalo ve 14.02 hodin.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovolte mi, abych zahájil odpolední část našeho jednání, a pokračujme v pořadu 14. schůze Poslanecké sněmovny.

A ještě než se vrátím do rozjednaného bodu, kterým je bod 94, resp. 95 - zpráva vlády k D 47 a zřízení vyšetřovací komise pro dálnici D 47, dám slovo předsedovi volební komise, aby nám oznámil výsledek volby, která byla v průběhu polední přestávky. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámil se zápisy. Za prvé o volbě předsedy stálé komise Poslanecké sněmovny pro sledování procesu zpřístupnění svazků vzniklých činností bývalé Státní bezpečnosti (bod 77).

Počet vydaných hlasovacích lístků 158, počet odevzdaných platných i neplatných hlasovacích lístků 157.

Pro poslance Petra Ibla bylo odevzdáno 84 platných hlasů, takže ve druhém kole byl zvolen Petr Ibl. A tímto je volba skončena.

Zápis o volbě předsedy dočasné komise Poslanecké sněmovny pro otázky Ústavy České republiky (bod 76).

Počet vydaných hlasovacích lístků 158, počet odevzdaných platných i neplatných hlasovacích lístků 158.

Pro poslankyni Jitku Kupčovou odevzdáno 99 hlasů, pro poslance Jiřího Pospíšila 45 hlasů. Ve druhém kole byla zvolena Jitka Kupčová.

(Potlesk poslanců ČSSD.)

Oběma zvoleným gratuluji. A ještě bych chtěl dodat, že jsem před zahájením voleb druhého kola vyhlásil, že budu vydávat hlasovací lístky deset minut. Takto jsem také učinil. Netvořily se žádné fronty. Přesto po uzavření vydávání se dostavilo ještě několik poslanců. Musel jsem je odkázat, že nedodrželi lhůtu pro vydávání hlasovacích lístků, a nemohli si tyto hlasovací lístky vyzvednout. Upozorňuji proto všechny, že jestliže stanovíme nějakou lhůtu, aby všichni poslanci toto dodrželi. V případě, že by tam byla nějaká fronta, rozhodně bych jako předseda volební komise umožnil, aby si všichni vyzvedli hlasovací lístky. Ale v tomto případě se žádné fronty netvořily, dokonce už jsme čekali, a proto jsem už nedal pokyn k vydání dalších hlasovacích lístků. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji předsedovi volební komise za oznámení výsledků. Blahopřeji zvoleným předsedům stálých komisí Poslanecké sněmovny, resp. stálé a dočasné komise Poslanecké sněmovny.

A budeme pokračovat bodem 94, a to obecnou rozpravou, do které je přihlášen pan kolega Karel Sehoř. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi také velmi krátký příspěvek k diskusi o přípravě a stavbě dálnice D 47.

Svůj názor na potřebu výstavby D 47 a také na postup vlády při její přípravě jsem podrobně vyložil v rozpravě zde ve sněmovně již 29. listopadu minulého roku. Uvedl jsem devět pramenů, ze kterých vyplynuly rozpory spojené s přípravou této vládou zkompromitované stavby. Tehdy prošlo mnou navržené usnesení, v němž sněmovna vyzvala vládu k urychlení výstavby včetně možnosti alternativního financování. K tomuto řešení nakonec skutečně došlo. Je tu však háček. Předpokládá se asi 3/4 miliardy náhrad, které bude muset Česká republika vyplatit firmě Housing and construction za odstoupení od realizační dohody.

V čem je problém? Vláda České strany sociálně demokratické podepsala závaznou smlouvu pod sankcí, o které téměř nic nevěděla. Nikdo nevěděl, co v ní je, nepočítám-li ovšem druhou smluvní stranu. Teprve příští vláda, opět pod vedením ČSSD, nechala prověřit obsah smlouvy a zjistila, že je pro Českou republiku nevýhodná. V závěru ji vypověděla. Zbývá jednoduchá otázka. Proč vláda návrh smlouvy neprověřila napřed, jak by to udělal každý normální soudný člověk? Proč napřed něco podepsala, a pak teprve prověřovala, co podepíše?

Na semináři o dálnici D 47 v listopadu minulého roku zde ve sněmovně prohlásil vládní zmocněnec pro Moravskoslezský kraj něco asi v tom smyslu, že rozhodující je pokračovat ve výstavbě a nevyhledávat problémy bez ohledu na to, co to stojí. Mohu souhlasit jen s tou první částí, to znamená s tím, že stavba se nesmí zastavit, musí se spíš urychlit a musí se dokončit v rozumném termínu. Nemohu však souhlasit s tím, že vláda vyhodila oknem třičtvrtě miliardy korun. S tím se souhlasit skutečně nedá. Stačí si jen v souvislosti s jinou, v současnosti mediálně vděčnou kauzou týkající se vložení 250 mil. korun z veřejných prostředků do majetku sněmovny, uvědomit, že v případě D 47 zmizí trojnásobně velká částka bez jakéhokoli užitku.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Karlu Sehořovi. Dále v diskusi vystoupí pan poslanec Petr Lachnit a připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka. Žádám pana poslance Petra Lachnita, aby se ujal slova. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Petr Lachnit: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, pokusím se být stručný. Myslím si, že zaznělo už hodně věcí k tomuto tématu.

V roce 1996 a v dalších letech probíhalo veřejnoprávní projednávání stavby dálnice D 47 v Ostravě na základě zákona o územním plánování včetně zákona o ochraně životního prostředí. Bylo to velmi obtížné, protože trasa dálnice je v oblasti Ostravy vedena hustou slezskou zástavbou aglomeračního typu, což vede k vyšším nákladům na kilometr komunikace, a samozřejmě i projekt je patřičně komplikovaný. Navíc do této oblasti přichází dálnice D 47 od jihu a přimyká se k chráněné přírodní oblasti CHKO Poodří. Přes všechny tyto problémy se podařilo se zástupci a zastupitelstvími jednotlivých obcí a městských částí dojednat průběh trasy a zakotvit jej v územně plánovací dokumentaci potřebných stupňů, a to včetně po vzniku nových krajů do územních plánů jednotlivých krajů.

Ostrava je třetí největší město České republiky. V počtu obyvatel ostravského regionu jsme na tom prakticky stejně jako Praha. Přesto jsme byli při plánování Ministerstvem dopravy a spojů svědky velmocenského přístupu centrálních plánovačů, kteří s napojením Ostravy na síť dálnic, a to i vnitrostátní, nejen mezinárodní, počítali až v roce 2016.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP