(11.50 hodin)
(pokračuje Tomíček)

Mluvím o odpadech. V nějaké formě, v nějakém čase, v nějakém horizontu se stane automobil odpadem. Řešme problém tento, žádný jiný. Já si myslím, že ta řečnická cvičení ohledně daní, ohledně ztížení dovozu a další věci jsou možná zajímavá, ale prostě problém autovraků nám nevyřeší. Já bych byl rád, aby nám zmizely autovraky z lesů, aby nám zmizely autovraky z ulic, aby nám zmizel šrot různě se povalující, kdekoliv se podíváme, a byl bych rád, kdyby se civilizovaně, co jenom šlo, vrátilo buď do oběhu, nebo do zpracování, ať už v hutích, nebo ve zpracovatelských firmách.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Tomíčkovi. O slovo se opět přihlásil pan poslanec Mencl, tak mu slovo dávám.

 

Poslanec Václav Mencl: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, já tedy nevím, jestli někteří, kteří tady vystupovali, zvláště poslední pan poslanec, to opravdu četli. Já znovu zopakuji, jaký mechanismus je v té směrnici a co z toho aplikuje zákon. Považuji to za nutné, protože mám pocit, že někteří skutečně se v tom nevyznají.

Za prvé. Všichni akreditovaní výrobci a dovozci jsou povinni zajistit odebrání a zpracování vozidel vlastní značky, a to bezplatně. - Bezplatně, podotýkám.

Za druhé. Každý, kdo se zbavuje vozidla s ukončenou životností neboli autovraku, je povinen předat autovrak pouze akreditovaným osobám či těm, které si ti dovozci či výrobci určí a platí mimo jiné.

Za třetí. Pokud tak neučiní, učiní tak obec, pokud je vozidlo opuštěno - mechanismus je navržen zcela jasně - a náklady je povinen uhradit poslední vlastník opuštěného vozidla uvedený v registru motorových vozidel.

Za čtvrté. Vozidlo s ukončenou životností je možné vyřadit z registru pouze po předložení osvědčení o likvidaci vozidla. To neobsahuje tento zákon, ale musí to obsahovat navazující zákon.

Takže jestli je to takto, tak skutečně není žádný důvod vybírat jakékoliv poplatky na hranicích, protože prostě ty mechanismy jsou jasně zajištěny. Znovu konstatuji, že směrnice vyžaduje po členských zemích, aby to bylo bezúplatné - bezúplatné likvidování autovraků. Takže opravdu nevidím důvod poplatky na hranicích vybírat.

Dovolil jsem si to objasnit, abychom věděli, o čem budeme hlasovat.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Menclovi. Další přihlášky do rozpravy písemné nemám. Z místa se hlásí pan poslanec Vávra.

 

Poslanec Eduard Vávra: Vážený pane předsedající, já mám jenom návrh, aby pokud tento tisk projde do druhého čtení, byl přidělen hospodářskému výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. V tuto chvíli se zdá, že rozpravu mohu ukončit.

Ptám se pana ministra, zdali hodlá vystoupit. Je tomu tak, takže mu dávám slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, myslím, že diskuse až na to vystoupení pod úroveň kolegy Římana byla celkem věcná.

Chtěl bych k tomu uvést pro ty, kteří nečetli novelu celou a vystoupili až nyní, že v § 36 odst. 9 písm. b) se nachází definice vybraného autovraku, že tam kolega Říman může nalistovat. A že samozřejmě je tady skutečně významná část vozidel, které se dováží přes hranice a která nesplňuje ani normu EURO 2, ve které byl navržen ten poplatek nejvyšší, a na základě výzkumného úkolu na toto téma, který v minulých letech probíhal, je proto, že většina těch vozidel není přihlášená, a proto je potom těžké náklady na jejich likvidaci účtovat poslednímu vlastníkovi.

(Ve sněmovně je nepředstavitelný hluk.)

Označení, ta formulace, která tady některé pobouřila, že je mnoho automobilů, které se převáží přes hranice, které spíše splňují definici odpadu, je naprosto správná, protože velmi významná část ojetin se dováží na náhradní díly a ani dovozci nepočítají, že by to auto uvedli někdy do provozu. Už v minulém roce začala debata spolu s celníky a krajskými úřady, které si přály aspoň nějaký metodický pokyn, kdy mají rozhodnout, že to vozidlo už splňuje definici odpadu a mělo by být také při proclívání jako odpad hodnoceno a splňovat ty náležitosti, které se k tomu vztahují, tak začali dovozci ojetých automobilů hrozit různými demonstracemi a stávkami na přechodech a práce na tom metodickém pokynu se zbrzdily. To znamená, že je to téma, kterému je potřeba věnovat pozornost, a skutečně nikdo z nás si přece nepřeje, a řekl to velmi přesně kolega Tomíček, aby se z České republiky stalo vrakoviště pro automobily, kterých se na Západě rádi zbaví a které po použití části náhradních dílů skončí někde na černých skládkách. Proto se snaží i ta navrhovaná novela v této části, kde řeší problém tento a řadu problémů dalších, zavést poplatek přímo na hranicích, aby se i tito dovozci podíleli na tomto systému, který samozřejmě něco stojí, a aby toto nenesly na svých bedrech také města a obce.

Myslím si, že ta diskuse ve výborech povede k nalezení takového mechanismu, který by vyhovoval většině Poslanecké sněmovny, a proto vítám i to projednání ve výboru hospodářském a doporučuji. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Liboru Ambrozkovi. S faktickou poznámkou, která může reagovat na průběh rozpravy, která se nekoná - pan poslanec Říman by vystupovat neměl tedy. (Poslanec Říman stojí u řečniště: S faktickou.) Není rozprava, takže - s faktickou poznámkou se vystupuje v průběhu rozpravy. Rozprava v tuto chvíli není. (Poslanec odchází do lavice.)

Takže se ptám paní zpravodajky, jestli hodlá vystoupit, zrekapitulovat rozpravu, předložit návrhy, které v rozpravě zazněly, k hlasování Poslanecké sněmovně.

 

Poslankyně Iva Šedivá: V rozpravě zaznělo osm přihlášených příspěvků, z nichž i opakovaně - byl zde opakovaně předložen námět na zamítnutí tohoto návrhu, a pokud se nemýlím, tak i na přepracování.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, já souhlasím, paní zpravodajko. Takže dámy a pánové, v tuto chvíli mi nezbývá nic jiného, než dát hlasovat o návrzích, které v rozpravě zazněly. A byl to návrh na vrácení. Nemýlím-li se, tak to byl pan poslanec Mencl, který dal návrh na vrácení. A další návrh byl na zamítnutí. V tomto pořadí dám o návrzích hlasovat.

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 83. Kdo souhlasí s návrhem na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko "ano". Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 159 přítomných bylo pro 42, proti 80. Tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní rozhodneme o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu. Učiníme tak v hlasování pořadové číslo 84, které jsem zahájil. Kdo s návrhem na zamítnutí souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko "ano". Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 159 hlasujících bylo pro 43, proti 90. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

Můžeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a já se ptám, zdali má někdo další návrh. Není tomu tak.

 

Takže v hlasování pořadové číslo 85 rozhodneme o návrhu na přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko "ano". Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 159 hlasujících bylo pro 131, proti 3. Návrh byl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP