(12.20 hodin)
(pokračuje Hrnčíř)
Návrh zavádí také novou funkci kontrola úniku regulovaných látek. Ty se pak musejí registrovat na Ministerstvu životního prostředí ve speciálním registru. To vše by mělo platit od 1. 1. 2004. To považuji za nenaplnitelnou ambici.
To, že se zavádí dvojí právní režim, a to jednak do vstupu České republiky do Evropské unie, jednak po vstupu České republiky do Evropské unie, přičemž předpokládáme vstup od 1. května 2004, znamená, že novela by v některých částech platila pouze čtyři měsíce. Kromě toho není jasné, zda vůbec v tomto termínu se nám podaří novelu projednat a schválit. Je pak na místě zvážit, zda je skutečně nezbytně nutné přijímat dvojí právní úpravu, která znesnadňuje orientaci v zákoně, což přispívá k právní nejistotě.
Dámy a pánové, jaké jsou vyvolané investice v důsledku přijetí tohoto zákona, uvádí důvodová zpráva poněkud nesměle. Na měření ve spalovnách 100 mil. Kč, na investice na provoz 135 mil. Kč ročně, na úpravu technologií v letech 2001 až 2003 1,7 mld. Kč a celkové náklady na rekonstrukce spaloven asi 3 mld. Kč.
Jaké jsou dopady na mandatorní výdaje na vlastním Ministerstvu životního prostředí, ani na finančních úřadech, na které se převádějí kompetence, důvodová zpráva neuvádí. Důvodová zpráva totiž vůbec neobsahuje část "nároky na státní rozpočet", jak ukládá článek č. 9 legislativních pravidel vlády.
Dámy a pánové, tolik moje zpráva zpravodaje. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hrnčířovi a otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky nemám. Hlásí se ještě jednou pan poslanec Hrnčíř, tentokrát do rozpravy.
Poslanec Pavel Hrnčíř: Vážené dámy, vážení pánové, já jsem zde včera hovořil o určitém usnesení, které přijala vláda dne 18. 6. 2003, které jsem neměl k dispozici. Dnes již je na internetových stránkách Úřadu vlády. Dovolte mi, abych k tomu zaujal stanovisko.
Vláda se po náležitém prozkoumání rámcovým financováním investic na zajištění implementace právních předpisů v oblasti životního prostředí zabývala a přijala k tomu usnesení, ve kterém mj. ukládá ministru životního prostředí připravit legislativní opatření umožňující při dodržení směrnic Evropské unie maximální úspory investic v oblasti životního prostředí. V této souvislosti také uložila sledovat tuto strategii místopředsedovi vlády, ministru vnitra a dalším ministrům. Uložila také ministru životního prostředí vyhodnotit a aktualizovat vždy jednou za dva roky do 31. května tuto strategii a přijmout k ní opatření.
Jedná se samozřejmě o to, že náklady na přijetí těchto směrnic jsou příliš vysoké, a vláda v současné době, kdy přijímá reformu veřejných financí, s tím má určité problémy a tuto věc sleduje. Může ale zasáhnout, neboť jak jsem sdělil ve své zpravodajské zprávě, tento návrh zákona jde v řadě případů nad rámec evropských směrnic a přináší nároky na investice. Proč tedy předseda vlády nezasáhne a s tímto návrhem zákona nenaloží už nyní? Pokud tak neučiní, dávám tímto, dámy a pánové, návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hrnčířovi. Jako druhá vystoupí paní poslankyně Marta Bayerová.
Poslankyně Marta Bayerová: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, zákon o ochraně ovzduší přináší řadu dílčích zlepšení. V jednom je ale problematický, a to je regulace světelného znečištění, které nechává na obcích. Doporučuji proto propustit návrh do druhého čtení a pokusit se zákon o ochraně ovzduší rozšířit o připomínky ze zkušeností. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Bayerové. Vzhledem k tomu, že se nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Ptám se pana ministra, zdali hodlá využít svého práva vystoupit. Je tomu tak.
Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Ano, já jenom ke zprávě kolegy Hrnčíře bych měl tři vysvětlující body.
První. Novela zákona o ochraně ovzduší, která byla přijata Poslaneckou sněmovnou loni na podzim, byla kvůli tomu, umožnit některým podnikům, které už měly požádáno o stavební povolení, nespadnout pod režim nových zařízení podle směrnice IPPC. Byla to drobná záležitost, která některým podnikům u nás byla k užitku. Tolik tedy ta krátká doba, která uplynula od minulé novelizace.
Poznámka druhá - k procentům biopaliva. Ten odkaz na směrnici samozřejmě znamená, že Evropská unie určité hranice zavádí, a záleží na nás, jestli půjdeme v procentech dále. Tento návrh vláda schválila po diskusi s resortem zemědělství, který vidí v této oblasti skutečně významnou možnost pro nepotravinářské uplatnění např. obilovin a dalších plodin a zajištění významného využití části zemědělské půdy, a tím zvýšení zaměstnanosti na venkově.
Poznámka třetí. Náklady na státní rozpočet se nepředpokládají. Je to zmíněno v důvodové zprávě v obecné formulaci, že touto novelou nepředpokládáme žádné další náklady, protože personální vybavení jak odboru ochrany ovzduší na ministerstvu, tak na finančních úřadech považujeme za dostatečné.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec Hrnčíř nechce vystoupit, takže já připomenu, že pan poslanec Hrnčíř - byť podmíněně, tak přesto - dal návrh na zamítnutí. Podmínka splněna nebyla.
Takže v hlasování pořadové číslo 89 rozhodneme o návrhu pana poslance Hrnčíře na zamítnutí této předlohy. Hlasování jsem zahájil. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Ze 146 přihlášených bylo pro 43, proti 97, takže tento návrh nebyl přijat.
Já vás mohu seznámit se skutečností, že organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Zároveň se vás chci zeptat, zdali někdo navrhuje rozšíření okruhu výborů, které se mají předlohou zabývat. Není tomu tak.
V hlasování pořadové číslo 90 se táži, kdo souhlasí s přikázáním, jak to navrhl organizační výbor. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Ze 149 hlasujících bylo pro 131, proti nikdo. Konstatuji, že jsme předložený návrh přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Končím první čtení tohoto návrhu. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Dámy a pánové, ve 12.35 hodin začneme na žádost klubu KSČM projednávat bod, který měl být projednáván za dvě minuty, ale pan poslanec Kováčik možná využije svého práva a navrhne něco jiného.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, pane předsedající. Chtěl bych v této chvíli požádat o přestávku na klub KSČM v délce sedmi minut a svolat teď hned klub KSČM.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře. Budeme pokračovat ve 12.35 hodin blokem voleb.
(Jednání přerušeno ve 12.29 hodin.)
***