(14.20 hodin)
(pokračuje Němcová)

Dám přednost té druhé verzi a prosím, aby pan ministr se nejprve ujal slova, uvedl zákon, poté vystoupí pan zpravodaj a poté budeme hlasovat o sloučení rozpravy ke dvěma bodům, které avizoval pan poslanec Plachý.

Prosím pana ministra Němce.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Pavel Němec: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám představil návrh zákona o veřejných zakázkách. Tento návrh zákona směřuje k tomu, abychom přijali zcela nový zákon o veřejných zakázkách a do něj abychom implementovali potřebné směrnice ES. Tento návrh zákona již byl v minulém volebním období Poslaneckou sněmovnou projednáván, nicméně v Poslanecké sněmovně tento návrh zákona nebyl přijat, a proto v tomto volebním období vláda předkládá opakovaně návrh zákona o veřejných zakázkách v přepracovaném znění.

Tento návrh zákona je v tuto chvíli obrovsky důležitý, a to z toho důvodu, že je podmínkou, abychom mohli čerpat prostředky ze strukturálních fondů a z fondu soudržnosti, tedy z fondů, ke kterým budeme mít přístup jako členská země EU. Tato podmínka je skutečně nutná, protože projekty, na které budeme žádat o příslušné příspěvky ze strukturálních fondů nebo fondu soudržnosti, tak na tyto projekty musí být konáno výběrové řízení podle právního předpisu, který je zcela slučitelný s právem ES.

Konkrétně jsme implementovali čtyři směrnice, a to směrnice, které se týkají koordinace postupu při zadávání veřejných zakázek.

Omezil bych se nějakého dlouhého úvodu a přešel bych přímo ke stručné charakteristice předkládaného návrhu zákona. Jak již jsem řekl, připravovaný zákon je předpisem postaveným na principech upravených v současné době platnými evropskými zadávacími směrnicemi, takže bude plně harmonizovat zadávání veřejných zakázek se zadávacími procesy v zemích EU. Tato skutečnost na druhé straně přinese do tuzemské tradice zadávání veřejných zakázek nové prvky. Dá se v této souvislosti mluvit o částečném opuštění dosavadního zadávacího procesu zadávání veřejných zakázek, což s sebou samozřejmě přinese určité nároky na zadavatele a samozřejmě také na uchazeče.

Tak jak je struktura příslušných směrnic, odpovídá tomu i struktura zákona a veřejné zakázky pro účely tohoto zákona jsou rozděleny do tří kategorií. Jsou to veřejné zakázky na dodávky zboží, veřejné zakázky na stavební práce a veřejné zakázky na služby. Každá z těchto kategorií má své hranice a své limity, od kdy se jedná o takzvanou nadlimitní veřejnou zakázku. Jak už jsem zmínil, veřejné zakázky se tedy podle nové právní úpravy budou dělit na takzvané podlimitní a na takzvané nadlimitní, kdy u těch nadlimitních veřejných zakázek budou muset zadavatelé splnit takové podmínky, které zajistí publicitu a možnost účasti uchazečů ze všech členských zemí EU, tedy tato veřejná zakázka bude zadávána vlastně v rámci evropského prostoru.

Co se týče způsobu zadávání veřejných zakázek, tak zákon rozděluje způsoby zadání na takzvané otevřené řízení, užší řízení, jednací řízení s uveřejněním, jednací řízení bez uveřejnění. To jsou tedy základní charakteristiky zadávacího řízení. Zákon stanoví přesně jednotlivá kritéria pro jednotlivé postupy. Tedy zvolení konkrétního postupu závisí na objektivních kritériích, nikoliv na subjektivním posouzení zadavatele. Tím si slibujeme od nového zákona o zadávání veřejných zakázek i prospěch pro ČR v podobě větší transparentnosti zadávání veřejných zakázek, protože zákon nepočítá s nějakými výjimkami, kdyby se zákon o veřejných zakázkách neuplatnil, a které by závisely na vůli zadavatele. Zákon obsahuje výjimky, ale jsou to výjimky pevně definované, objektivně stanovené pro případy, kdy se odvracejí následky živelní katastrofy, nebo pro případy, kdy se jedná o bezpečnost státu, a podobné taxativně vymezené případy.

Dámy a pánové, domnívám se, že na úvod jsem představil základní prvky zákona o veřejných zakázkách, a věřím, že tento návrh zákona propustíte do druhého čtení. Chtěl bych v této souvislosti říci, že se skutečně jedná o zcela nový zákon. Jsem si vědom toho, že žádný předkladatel není neomylný, není to ani Ministerstvo pro místní rozvoj, není to ani vláda. Jsme samozřejmě připraveni se zúčastnit intenzivního projednávání ve výborech a vaše návrhy, které budou směřovat k větší transparentnosti a k lepšímu fungování zákona o veřejných zakázkách, samozřejmě podpoříme.

Na závěr bych skutečně ještě jednou zdůraznil, že tento zákon je pro ČR důležitý k tomu, abychom mohli po našem vstupu do EU využívat těch nástrojů, které nám jsou k dispozici v rámci finančního rámce strukturálních fondů, abychom dokázali získat prostředky, které se nám nabízejí, do ČR.

V tuto chvíli vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Miloslav Kala.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP