(15.30 hodin)
(pokračuje Býček)
Domnívám se, že takováto věc do tohoto zákona nepatří, k tomu máme jiné zákony, jiné instrumenty, nebo zase budeme v každém zákoně hledat, co je zakázáno, co je dovoleno apod.
Pokud se týká samotného zdůvodnění, zvýšení spotřební daně, tak jak je zdůvodňováno vůči EU, jde zbytečně rychlým tempem. Minimální sazba dle požadavků EU byla přijata zvýšením k 1. 7. 2001. Za druhé, stále je upevňován nerovnovážný vztah mezi cigaretami a dýmkovým tabákem, ve prospěch - bohužel - cigaret. A za třetí, jde o skokové zvýšení, myslím vládní návrh, který vlastně pozměňovacím návrhem, pokud bude přijat, nebo mým návrhem, toto skokové zvýšení zmírňuje. Bude-li akceptován původní návrh, pak ceny u cigaret narostou celkově o 34 %, ale u tabáku určeného ke kouření na 38 %. To není rovnovážný a žádoucí stav.
Pozměňovací návrh předkládám ve dvou variantách, tedy jde o § 103. Obě varianty mají společné: doporučují nulové procentní sazby a za druhé, aby pevná sazba daně ve variantě A, kde navrhuji úroveň 550 Kč na kilogram a ve variantě B 600 Kč na kilogram, což je vlastně návrh rozpočtového výboru, který však je spojen s procentní sazbou.
Text varianty A. V § 13, sazby a výpočet daně z tabákových výrobků, sazby daně jsou stanoveny takto. Text cigarety, sazba daně pevná a procentní. Cigarety - pevná sazba 0,53 Kč za kus, procentní 23 %, celkem však nejméně 1,05 Kč za kus. Doutníky, cigaros 0,9 Kč za kus, tabák ke kouření, jemně řezaný tabák určený pro ruční výrobu cigaret 550 Kč za kilogram, ostatní tabák ke kouření 550 Kč na kilogram. Ostatní tabák určený k jiným účelům stejná částka, tedy 550 Kč na kilogram. Výše daně u cigaret se vypočítá jako součet pevné části daně násobený počtem kusů nebo počtem kilogramů a procentní části daně. U cigaret se každých započatých 90 mm délky tabákového provazce považuje za jeden kus, a je-li výše daně u cigaret vypočtená podle odst. 1 nižší než stanovená minimální sazba daně, použije se minimální sazba daně.
Varianta B je v podstatě shodná s variantou A s tím rozdílem, že pevná sazba daně je v částce 600 Kč na kilogram, samozřejmě bez uvedení procentní sazby daně.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Tolik vystoupení pana poslance Býčka. Jako další se do podrobné rozpravy přihlásil pan poslanec Karel Vymětal a pak mám přihlášku pana poslance Jiřího Václavka.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, myslím si, že by panu poslanci Kalouskovi docela slušelo, kdyby se mu podařilo poslouchat Poslaneckou sněmovnu, přemýšlet nad tím, co je řečeno, než podrážděně reagovat. Ale to už je holt vlastnost každého člověka.
A nyní k pozměňovacím návrhům. (V sále je velký hluk.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Promiňte. Vážení kolegové, ale už zde není slyšet vůbec nic. Já vás žádám, abyste jako debatující opustili tuto místnost a poslouchali ty, kteří jsou za řečnickým pultem. Ještě jednou vás žádám o klid.
Prosím, pane poslanče, pokračujte.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji. Takže, dámy a pánové, myslím si, že to nebudu muset ani dávat písemně. Navrhuji, aby bod 14 usnesení rozpočtového výboru byl vypuštěn. Pokud by se tak nestalo, dávám podmíněný návrh, aby v jeho textu, toho bodu 14, byla částka 20 mil. nahrazena variantně. První varianta částkou 1 mld., druhá varianta částkou 3 mld. Kč.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji. Prosím pana poslance Jiřího Václavka jako posledního přihlášeného do podrobné rozpravy.
Poslanec Jiří Václavek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte krátký pozměňovací návrh. V § 21 návrhu zákona se za odst. 15 doplňuje nový odst. 16 v tomto znění: Zajištění daně z piva dále upravuje § 84 tohoto zákona.
Do hlavy III návrhu zákona se potom vkládá § 84 s tím, že ostatní paragrafy se přečíslují, a to § 84 ve znění: Zajištění daně z piva. Povinnost zajištění daně se nevztahuje na daňové sklady dle § 19 odst. 2 písm. a) tohoto zákona, je-li předmětem daně vybraný výrobek pivo.
To je konec pozměňovacího návrhu a dovolte krátké zdůvodnění. Povinnost zajištění daně se nevztahuje na podnik na výrobu vybraných výrobků, ve kterém provozovatel daňového skladu za podmínek stanovených tímto zákonem vybrané výrobky, to je pivo, vyrábí, zpracovává, skladuje, přijímá nebo odesílá. Výroba piva trvá z technologických důvodů v průměru 1/12 kalendářního roku. Daň z piva se v případě daňových skladů podle § 19 odst. 2 písm. a) tohoto zákona nezajišťuje, pokud zásoby vykázané jako součást aktiv plátce daně v mimořádné účetní závěrce za běžný rok bezprostředně předcházející zdaňovacímu období dosahují alespoň hodnoty předpokládané v ustanovení § 21 odst. 4 písm. a) tohoto zákona. Smyslem pozměňovacího návrhu je mj. i odstranit potřebu výjimek složitě žadateli zdůvodňovaných úředníkům centrálních orgánů na základě jejich vyhlášek.
Díky za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji. O slovo se přihlásil ještě pan poslanec Libor Ježek. Uděluji mu slovo.
Poslanec Libor Ježek: Děkuji, pane předsedo, Dámy a pánové, k vládnímu návrhu zákona - § 100 odst. 3 písm. d) zní: ostatním tabákem tabákové výrobky, které nespadají pod písm. c), jsou upraveny pro kouření a určeny k jinému účelu.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Ptám se, jestli se ještě někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Pokud se nikdo nehlásí, podrobnou rozpravu končím.
Ptám se, jestli jsou ještě připravena nějaká závěrečná slova, vystoupení pana ministra nebo zpravodaje. Tedy nic. V tom případě, pokud se nemýlím, v podrobné rozpravě zazněl návrh pana poslance Michala Doktora na zamítnutí a to je návrh, o kterém bychom měli nyní hlasovat.
Ještě vás s dovolením odhlásím a poprosím, abyste se znovu přihlásili.
Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Michala Doktora na zamítnutí návrhu tohoto zákona.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro zamítnutí tohoto návrhu, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 9 z přítomných 199 poslanců pro zamítnutí hlasovalo 94, proti 101. Návrh na zamítnutí přijat nebyl.
Možná ještě vyčkáme chvíli na kontrolu hlasování. (Krátká přestávka.)
***