(11.30 hodin)
(pokračuje Kocourek)

V ovzduší tohoto vládního třídního boje nemá asi cenu zmiňovat další problematické věcné návrhy daňových ustanovení, jako je například daňová unifikace podnikatelských osobních aut. Zde si kladu otázku, které auto asi bylo měřítkem. Ale vládní Audi a BMW to určitě nebyly. (Potlesk poslanců ODS.)

Nepochopitelné je také prodloužení odpisů pouze u administrativních budov z třiceti na padesát let, stejně jako je podivné i zrušení slev na dani pro poplatníky vyplácející podíly na zisku v období po valných hromadách, tedy s nepřímou retroaktivitou, a tak by bylo možné pokračovat velmi dlouho.

Vážené kolegyně a kolegové, v úvodu svého vystoupení jsem řekl, že doposud projednávání implementace evropských daňových směrnic představovalo gentlemanský legislativně šachový souboj fiskálních mágů Ministerstva financí na straně jedné a daňových poradců a právníků na straně druhé, ve kterém občas někdo vyhrál, někdo prohrál, ale nikdo nad tím hořce neplakal. Dnes možná může vládní koalice a její daňoví odboráři triumfovat nad z jejich pohledu zazobanou a státu málo platící třídou živnostníků, kteří tak mají důvod hořce plakat. Avšak vzhledem k tomu, že osob samostatně výdělečně činných je kolem 800 tisíc, nezaměstnanost stále stoupá a v sociální síti vládních odborářů bude i nadále příjemné pohoupání, mohou se brzy role triumfátorů a hořce plačících vyměnit.

Vážené dámy a pánové, vzhledem k tomu, co jsem zde nyní řekl, ale zejména vzhledem k tomu, že nechci vládní koalici asistovat u jejich daňového třídního boje proti živnostníkům, připojuji se k návrhu na zamítnutí tisku 402.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Robert Kopecký. Prosím, pane poslanče. Upozorňuji na čas omezený pro faktickou poznámku.

 

Poslanec Robert Kopecký: Paní předsedající, dámy a pánové, budu velice krátký. Z toho, co jsem si vyslechl z obou dvou stran, to znamená ze strany ODS i KSČM, jsem nabyl dojmu ze strany KSČM, že za vlády ODS vykořisťoval občan občana a že komunisté věří, že pokud budou vládnout oni, že tomu bude naopak.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Petr Braný, připraví se pan místopředseda Vojtěch Filip.

 

Poslanec Petr Braný: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, úvodem mi dovolte dvě poznámky k průběhu dnešního jednání.

První poznámka. Pozorně jsem poslouchal vystoupení pana premiéra a nabyl jsem dojmu, že jako růžová nit se jeho vystoupením vine jedno slovo, a to slovo hrdina. Ano, hrdinové nám předkládají návrh této reformy. Doufám, že pan prezident pozorně poslouchá dnešní jednání a již přemýšlí, jak ocení novodobé hrdiny. Ale vážně. Toto hrdinství je spíše vhodné parafrázovat slovy Brechtovými: "Běda národu, který potřebuje hrdiny." To je první poznámka.

Druhá poznámka. Ráno jsem si všiml, že někteří zástupci odborů předali mým kolegyním a kolegům, některým z vládní koalice, slušivé čepičky. Myslím si, že tím splnili za prvé správný cíl a bylo to vidět na obdarovaných, že měli upřímnou radost. Zároveň si myslím, že odbory si takto označily některé mé kolegyně a kolegy viditelně - ty, kteří jim hodně slibovali před volbami a nyní, byť se slzou v oku budou činit pravý opak.

A nyní se budu věnovat avizovanému zákonu o stavebním spoření. V rámci své koncepce reformy veřejných financí, která je založena především na masivních škrtech výdajů státního rozpočtu, předložila stávající vládní administrativa návrh na změnu stávajícího systému stavebního spoření. Navrhované změny téměř výlučně směřují k omezení státních dotací. V nejbližších deseti letech tak vláda chce na stavebním spoření uspořit téměř 63 mld. korun. Navíc vláda chce současně zrušit, byť jiným zákonem, i osvobození výnosu ze stavebního spoření od daně z příjmů. Ve svém celku tak vládní návrh tohoto zákona představuje radikální omezení podpory stavebního spoření. Vzhledem k neutěšenému stavu našich veřejných financí jsou navrhované kroky považovány za racionální řešení, ovšem pouze ze strany vládní koalice. My komunističtí poslanci však soudíme, že tomu tak není.

Pan ministr financí i zpravodaj tohoto zákona kolega Mládek zde uvedli, že stavební spoření, když to zjednoduším, se redukuje na běžné spoření. Ale fakta jim nedávají za pravdu. Oproti minulosti se zvyšuje počet klientů, kteří chtějí ze stavebního spoření čerpat úvěr. Tito lidé stále častěji chtějí řešit vlastní bydlení a půjčky k tomu účelu se navíc v poslední době vzhledem k razantnímu poklesu úrokových sazeb staly dostupnější. Stavební spořitelny tak v loňském roce zvýšily počet poskytovaných úvěrů zhruba o třetinu. Zatímco v roce 2001 získalo půjčku 150 tisíc lidí, loni to už bylo přes 203 tisíc, pomocí kterých se postavilo přes 20 tisíc nových bytů, tedy asi 60 % nové výstavby v loňském roce. Zhruba stejným množstvím se na tomto úvěrování podílely úvěry ze stavebního spoření a překlenovací úvěry. Celkem tak od počátku úvěrování spořitelny poskytly svým klientům přes 600 tisíc úvěrů či překlenovacích půjček. Jejich rychlý růst pokračuje i letos, když prakticky všechny spořitelny zaznamenávají nárůst těchto půjček v desítkách procent. Celkem za prvních pět měsíců letošního roku poskytly dalších téměř 47 tisíc překlenovacích úvěrů a téměř 40 tisíc půjček. Lidé si navíc půjčují stále větší částky. Dlouhodobý průměr nyní dosahuje zhruba 112 tisíc korun. V letošním roce se však průměrná částka blíží 200 tisícům. K nárůstu zájmu o půjčky také přispěly změny tarifů, které zvýhodňují klienty žádající o úvěr oproti klientům, kteří pouze spoří.

Je pravda, že stavební spoření by i v případě realizace předloženého vládního návrhu mělo i nadále zůstat poměrně výhodné. To je sice zhruba na polovině dnešního úročení 13,5 %, že by se přiblížilo zhruba 6 až 7 %. To je sice výrazně více než termínované vklady, kde se úroky pohybují pod 2 %, nicméně by se tímto snížením státní podpory výrazně snížila atraktivita stavebního spoření. Jaká by byla či bude výnosnost stavebního spoření pro klienty v situaci, kdy vzroste inflace, a ona se zcela určitě v dalších letech zvýší? Nelze potom vyloučit hrozbu kolapsu celého systému s řetězovými důsledky jak na bytovou výstavbu, tak na odvětví stavebnictví a multiplikační efekty pro další navazující odvětví. Kromě toho bude tato úroveň zhodnocení úspor v rámci systému stavebního spoření dále snížena velice dlouhou vázací lhůtou. Dá se tedy předpokládat, že řadu klientů to odradí.

Praktické důsledky vládou navrhovaných úprav stávajícího systému stavebního spoření mohou být různé, ale je pravděpodobné, že můžou být přímo opačné tomu, co si vláda od nich slibuje. Především totiž dojde k obrovskému nárůstu zájmu o stavební spoření těsně před koncem letošního roku. Státní výdaje na stavební spoření tak budou stále ještě několik let velmi vysoké. Naopak lze předpokládat, že od příštího roku zájem o stavební spoření prudce ochabne, protože všichni, kdo by o ně měli zájem, uzavřou smlouvu do konce roku letošního. Je otázkou, co se stane za několik let, když většina klientů přestane spořit na staré smlouvy. Potom může opravdu nastat výše zmíněný kolaps celého systému.

Dle navržené vládní předlohy by měla být jednak státní podpora nižší, jednak by neměla být stejně vysoká pro všechny klienty.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP