(11.10 hodin)
(pokračuje Škromach)

Čili tento systém pouze říká, že zajišťuje minimální odvod na sociální pojištění, který není ani srovnatelný s odvodem, který je odváděn za osoby v závislé činnosti, který je asi trojnásobně vyšší. Takže to si myslím, že není žádná velká komplikace. A zatížení, které z toho vyplývá, je minimální. Myslím si, že normální by bylo, aby si každý zaplatil svůj vlastní důchod a přinejmenším přispěl na důchod svých rodičů. To je otázka solidarity v systému.

Poslední připomínky byly k tiskům 391 a 392. K tisku 391 zazněla různá stanoviska. Paní poslankyně Talmanová tady uvedla námitky. Chci říci k situaci, kdy má být účinnost služebního zákona odložena o jeden rok na leden 2005, projednávaný návrh zákona, který je v Senátu, tisk 132, že není možné v současné době ani odhadnout, k jaké úspoře v odměňování občanských státních zaměstnanců dojde. O výši podstatných složek jejich platu bude vláda rozhodovat podle aktuální ekonomické situace v souvislosti s přípravou státního rozpočtu na rok 2005, to je podzim roku 2004. Tento postup tvoří podstatu tohoto vládního návrhu zákona. Je pravda, že určitý odhad hovoří o tom, že přibližně zavedení zákona tak, jak je, by mělo znamenat navýšení mzdových prostředků v oblasti státního rozpočtu asi o 5 až 8 mld. korun. Tento návrh zákona má tuto oblast upravit tak, aby skokový nárůst nenastal.

Pokud jde o tisk 392, to je zmrazení platů ústavních činitelů, k tomu zazněla také různá stanoviska. Tady chci znovu zdůraznit, že přes poměrně malou úsporu prostředků oproti ostatním vládním návrhům zákonů je jeho smyslem solidarita se zaměstnanci placenými z veřejných zdrojů a morální imperativ začít s úsporami právě u sebe. To je v intencích vlastně celé reformy veřejných financí, a to z hlediska, aby se tato opatření dotkla všech zúčastněných všech občanů v České republice. Myslím si, že to rozložení tady je. Samozřejmě ústavní činitelé do této kategorie také patří. Samozřejmě v rámci druhého čtení, kam doufám propustíte, vážené poslankyně, vážení poslanci, tyto návrhy zákonů, bude možné diskutovat i o návrzích, které zazněly v rozpravě, které byly věcné. Na ostatní nechci reagovat. Myslím si, že občané si udělají sami vlastní představu a zváží toto.

My samozřejmě reformu veřejných financí jako takovou reprezentujeme a naší zodpovědností je prosadit státní rozpočet pro příští rok. Neschválení státního rozpočtu by samozřejmě znamenalo nejenom to, že ani ty poměrně malé nárůsty, které navrhujeme, nebudou, ale nebudou žádné nárůsty, naopak může dojít k propadům a k chaosu ve státní správě. Myslím si, že tyto návrhy zakládají předpoklad k tomu, co tady zmiňovalo mnoho poslanců i opozice, a to je postupné snižování státního deficitu tak, abychom splnili kritéria, která potřebujeme pro zavedení eura.

Ještě bych se možná krátce zmínil o reformě důchodového systému. Tak jak jsem uvedl, opatření, která jsou tady předložena, mají vést k vyrovnanosti tohoto systému. Po určitou přechodnou dobu do Poslanecké sněmovny do příslušných výborů a podvýborů byly už předloženy průběžné návrhy reformy důchodového systému. Chci tady zdůraznit jednoznačně vůli Ministerstva práce a sociálních věcí k tomu, aby i o důchodové reformě se jednalo co možná v nejširším politickém spektru Parlamentu a samozřejmě i této Poslanecké sněmovny tak, aby nebylo nutné reformu důchodů prohlasovávat sto jedna hlasy, ale daleko širší podporou v této sněmovně. Proto také návrh je výrazně vstřícný vůči představám jednotlivých poslaneckých klubů v rámci této sněmovny, tak aby bylo možné najít kompromisní návrh, který by byl ve prospěch občanů, tak aby měli jistotu, že i v letech dalších, kdy tady budou vládnout další a další vlády v různých seskupeních a v různých politických konstelacích, aby lidé, občané tohoto státu, měli jistotu, že jejich důchody budou i deset, dvacet, třicet let za podmínek, na kterých dojde k této široké dohodě. To umožňuje diskuse o námi navrhovaném systému důchodové reformy.

Děkuji za pozornost a věřím tomu, že podpoříte všechny mnou navrhované zákony do druhého čtení.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Poprosím ještě ministryni zdravotnictví paní Marii Součkovou, aby se ujala posledního závěrečního slova.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Děkuji za udělené slovo. Pane předsedo, paní poslankyně a páni poslanci, i můj zákon je součástí fiskální reformy a je jedním ze zákonů, kterým chceme ztransparentnit příjmy do zdravotních pojišťoven a řešit tak zdravotnictví jako systém. Je to jeden ze zákonů, který má za úkol sledovat také výši příjmů, to znamená výši odvodu zdravotního pojištění. Tato novela se bude dotýkat i osob samostatně výdělečně činných, kde konečně po mnoha letech dochází k transparentnosti příjmů těchto osob, které dlouhodobě podnikají, mnohá léta jsou ve ztrátách, ne-li v minusech, a neodváděly do zdravotního pojištění prakticky ani korunu. Nemohu souhlasit s tím, že by tento zákon nějakým způsobem opravdu vytahoval pouze drobným podnikatelům a likvidoval je. Naopak, ten, kdo slušně podniká, má také i příjmy a může je řádně danit. Nikoliv oproti prostému zaměstnanci, který ze své mzdy odvádí poctivě procenta na zdravotní pojištění a nemůže si do svých nákladů považovat některé nákladové daňově uznávané položky tak, jako to může činit osoba samostatně výdělečně činná. Jen pro příklad bych uvedla, že velmi mnoho osob samostatně výdělečně činných mělo průměrný příjem a odvod do zdravotního pojištění ve výši pět tisíc korun měsíčně, což si myslím, že v takovém případě se skutečně nevyplatí podnikat.

Proto věřím, že zákon podpoříte a dáte mu průchod. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také vám děkuji. To bylo poslední závěrečné slovo, které jsem měl nahlášeno. K obecné rozpravě žádné další slovo, stanovisko klubu už pravděpodobně nezazní.

Pak nám nic nebrání tomu, abychom se vrátili k jednotlivým návrhům zákonů, což by znamenalo vrátit se k přerušenému bodu číslo 5. Poprosil bych zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Miroslava Kalouska, aby se závěrečného slova ujal ještě on proto, aby nám přednesl, co nás čeká.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážení členové vlády, nejenom z časových důvodů, ale i v zájmu duševní hygieny vás nebudu zdržovat rekapitulací diskuse a jejím shrnutím. Omezím se pouze na konstatování, že v rámci obecné rozpravy padl návrh na zamítnutí vládního návrhu o daních z příjmů, a jako zpravodaj doporučuji tento návrh nepřijmout.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji zpravodaji. Dovolte mi, abych pozval poslance do tohoto sálu, protože budeme hlasovat.

Hlásí se o slovo pan poslanec Gongol, který chce vystoupit procedurálně.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pan zpravodaj uvedl, že byl návrh na zamítnutí. Já jsem dával návrh na vrácení k dopracování.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Omlouvám se Poslanecké sněmovně i panu kolegovi. Já jsem skutečně tento návrh nezaznamenal. Je to moje vina, samozřejmě. Byl to tedy podmíněný návrh, neprojde-li návrh na zamítnutí? Děkuji. Opačně. Návrh na vrácení k přepracování, a neprojde-li, podmíněně zamítnout.

Tedy máme dva návrhy - návrh na vrácení k přepracování a návrh na zamítnutí. Oba dva tyto návrhy navrhuji nepřijmout.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Nejdřív bych dal slovo panu předsedovi Kováčikovi, který se hlásil už dříve.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, před jakýmkoliv hlasováním, které by teď mělo přijít na řadu, žádám o přestávku na poradu klubu v délce deseti minut. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Hned ji vyhlásím. Ptám se pana předsedy Tlustého? Potom. Takže v této chvíli vyhlašuji přestávku do 11.30 hodin.

 

(Jednání přerušeno v 11.20 hodin)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP