(16.30 hodin)
(pokračuje Kohlíček)

Chtěl bych říci, že daná smlouva byla projednána na zasedání zahraničního výboru s tím, že k ní nebyly vzneseny žádné podstatné výhrady, a zahraniční výbor doporučuje, aby tato zahraniční smlouva byla přijata Poslaneckou sněmovnou bez dalších doplňků nebo doplňujících usnesení.

Domnívám se, že mohu souhlasit s tím, co říkal - předpokládám - pan ministr, že tedy vyměněná území se skutečně kryjí, že tam, kde docházelo k nesrovnalostem mezi vodním tokem a skutečným průběhem hranice před změnou, že se tyto věci v terénu vyrovnávají a že plocha na jedné i na druhé straně hranice, která je vzájemně vyměňována, je totožná. Čili dochází k tomu, že tato smlouva je oboustranně vyrovnaná a výhodná. Zároveň tam dochází ke scelení jedné usedlosti, kterou procházela původně státní hranice.

To je všechno.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jaromíru Kohlíčkovi a otevírám obecnou rozpravu. Přihlášky do obecné rozpravy nemám, takže obecnou rozpravu končím a otevírám rozpravu podrobnou. Ani do ní nemám žádné přihlášky, takže i podrobnou rozpravu končím a konstatuji, že mohu také ukončit druhé čtení tohoto návrhu zákona.

Dalším bodem, kterému se můžeme věnovat, je původní bod č. 10, tedy zákon o místním referendu. Bude následovat původní bod 11 o evidenci obyvatel a rodných číslech, následuje původní bod 14, kterým je vládní návrh zákona o investičních pobídkách, stručně řečeno. Tak.

 

Takže v tuto chvíli se tedy budeme věnovat bodu

 

3.
Vládní návrh zákona o místním referendu a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 255/ - druhé čtení

 

Sněmovní tisk 255 máme určitě k dispozici a předložený návrh z pověření vlády uvede opět místopředseda vlády a ministr vnitra Stanislav Gross.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, i tady se omlouvám, nečekal jsem, že bod 10 bude takto předřazen. Nicméně samozřejmě lze úvodní slovo pronést.

Důvod pro předložení tohoto návrhu zákona o místním referendu je to, že stávající úprava v zákoně č. 298 z roku 1992 o místním referendu, ve znění pozdějších předpisů, která původně zahrnovala jak místní referendum, tak konání voleb do zastupitelstev obcí, je v současné době velmi nevyhovující, protože jedna část tohoto původního zákona vlastně byla z tohoto svým způsobem vyňata, protože byl přijat jiný, respektive nový volební zákon do zastupitelstev měst a obcí, nicméně některé instituty tohoto zákona, které původně zahrnovaly obě problematiky, zůstaly zachovány.

Pokud jde o další důvod, tak tím důvodem je přijetí zákona č. 128 z roku 2000 o obcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů. Zákon o obcích například upravuje nově konání místního referenda v souvislosti s územními změnami obce včetně úpravy vytvoření úkolů a ukončení činnosti přípravného výboru ustanoveného pro účely uspořádání místního referenda o oddělení části obce. Novou úpravou v zákoně o obcích je i otázka závaznosti výsledku místního referenda, to je úprava postupu v případě, kdy zastupitelstvo obce nebo jiný orgán obce tyto výsledky nerespektují. Stávající právní úprava místního referenda však s tímto novým pojetím není v souladu, a proto je zapotřebí, aby byl tento problém vyřešen, protože činí do značné míry aplikační potíže.

Navrhovaný zákon přebírá některá ustanovení z dosavadní právní úpravy místního referenda, která se v praxi osvědčila. Bylo využito zkušeností z konání místních referend, které do současné doby byly aplikovány podle dosavadní právní úpravy. Pokud jde o organizačně technické zabezpečení místního referenda, je využito i poznatků z voleb do zastupitelstva.

Z věcného hlediska tato nová právní úprava vymezuje okruh otázek, o kterých místní referendum lze a nelze konat. Místní referendum se bude moci konat pouze o věcech, které patří do samostatné působnosti obce, územně členěného statutárního města, respektive hlavního města Prahy. Podle navrhované právní úpravy bude oprávněn hlasovat v místním referendu za splnění zákonných podmínek stejný okruh osob, který je oprávněn volit do zastupitelstva obcí.

Kolegyně a kolegové, mám pocit, že jelikož se nacházíme ve druhém čtení, tak není snad nezbytně nutné, abych zacházel do dalších podrobností. Samozřejmě, že v rozpravě, pokud nějaké další věci bude zapotřebí osvětlit, tak jsem připraven se takové debaty zúčastnit. Děkuji vám v tuto chvíli za pozornost a jsem zvědav na rozpravu.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. V tuto chvíli bude hovořit paní poslankyně Zdeňka Horníková, protože je určenou zpravodajkou výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Připomínám, že usnesení tohoto výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 255/1.

 

Poslankyně Zdeňka Horníková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za udělení slova. Dovolte mi, abych vás jako zpravodaj určený provést vás tímto zákonem seznámila s usnesením výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Tomuto výboru byl sněmovní tisk 255 přikázán k projednání. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí projednal tento tisk na své 19. schůzi po odůvodnění pana Vladimíra Zemana, náměstka ministra vnitra, a po zpravodajské zprávě poslankyně Zdeňky Horníkové.

Výbor doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 255 projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Myslím si, že dál jako zpravodaj k tomuto zákonu nemusím hovořit. Pan ministr jasně uvedl, o jaký zákon se jedná. V tuto chvíli se nejedná o možnost konání místního referenda, ale tento zákon je novou právní úpravou, která jakýmsi způsobem upravuje nedostačující, sporné a nepřehledné již existující právní úpravy.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Zdeňce Horníkové a otevírám v tuto chvíli obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy se nikdo nehlásí, takže obecnou rozpravu končím a mohu otevřít rozpravu podrobnou. Ani do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí, takže podrobnou rozpravu též končím. Přestože pan ministr vnitra byl zvědav na rozpravu, tak se nikdo nenašel, kdo by jeho zvědavost upokojil. Takže můžu konstatovat, že končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce.

 

Přistoupíme k projednávání dalšího bodu, kterým je

 

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel
a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální
podpoře, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí
České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních
komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 259/ - druhé čtení

 

Návrh opět uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Stanislav Gross.

Chtěl bych opravdu připomenout, že jsme udělali na začátku schůze docela velký zásah do předpokládaného pořadu, takže připomínám, že dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je původní bod 14, tedy zákon o investičních pobídkách, potom zákon o České obchodní inspekci. Takže prosím navrhovatele i zpravodaje, aby se připravili na projednávání těchto návrhů.

V tuto chvíli věřím, že pan ministr vnitra už nás svým úvodním slovem uvede do materie tohoto návrhu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP