(14.40 hodin)
(pokračuje Kužvart)

To považuji za klíčový moment, protože - a teď cituji z prohlášení společného zasedání Krkonoše, Svazek měst a obcí, Regionálního sdružení Šumava a Euroregionu Šumava - zástupci těchto subjektů, kteří reprezentují statisíce obyvatel, konstatovali, že na obou územích, jak Krkonošského národního parku, tak Národního parku Šumava, dnes existuje pozitivní vztah regionálních svazků obcí a správ národních parků založený na partnerském principu. Proto by nemělo smysl tuto strukturu, samostatnost národních parků jakkoliv narušit a sdružovat toto do jednoho orgánu státní správy. Bylo by to především proti principu subsidiarity ve veřejné správě. Ostatně, o čem byla - a věřím, je - reforma veřejné správy. To znamená přiblížit rozhodování k občanům, decentralizovat. Zároveň by to vedlo k tomu, že by se zvyšoval tlak na státní rozpočet. Patrně by takovýto krok i ohrozil zaměstnanost v těchto regionech a ve svém důsledku i ekonomiku.

Dalším moment, který si zaslouží určitý komentář v rámci obecné rozpravy ve druhém čtení této velmi složité materie, je záležitost, kdy je navrhován vznik obecně prospěšných společností. Ano, vznik o.p.s. je rozumný a namístě například v oblasti ekovýchovy, informačních služeb a podobně. Určitě je dobré, když při CHKO Bílé Karpaty, při Správě Chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty funguje kvalitní o.p.s. Jenže to je o něčem jiném. Ta nenakládá s miliardovým majetkem, ta funguje v oblasti informační, v oblasti vydávání informačních brožur a podobně. Obecně prospěšnou společnost na spravování státního majetku zřizovat je naprosté novum a podle mého soudu nonsens v tom rozměru, v jakém je možné také to, co je v komplexním pozměňovacím návrhu, vykládat.

Tady bych si dovolil tlumočit návrh, který vzešel z onoho společného zasedání starostek a starostů. Totiž mají za to, že tato novela je především způsobena logicky snahou České republiky mít právo Evropských společenství implementováno v našem právu. To, co nakonec bylo přijímáno do tohoto sněmovního tisku, jsou věci, se kterými mají problémy někdy kolegové z pravé strany politického spektra, někdy z levé strany politického spektra. Přitom ale paradoxní je, že ochrana přírody je především na samosprávách, na krajích, na obcích. Tam chci zdůraznit, že reprezentace je velmi různorodá a že ochrana přírody a krajiny by měla být věcí nás všech.

Proto tedy ve svém prohlášení ze dne 11. října 2003 ti, kteří signovali toto prohlášení, to znamená předseda Svazku měst a obcí Krkonoše, předseda Euroregionu Šumava a Regionálního sdružení Šumava doporučili, aby byla společná schůzka k problematice novely zákona o ochraně přírody a krajiny svolána do 30. listopadu tohoto roku. Pochopitelně v situaci, kde jsme, tedy druhém čtení, je takovýto návrh z hlediska časového vlastně nezvládnutelný. K takovéto schůzce mělo dojít již dávno. Ale na druhou stranu vzájemně se tady překvapujeme neustále měněnými sněmovními tisky z jednotlivých výborů, od jednotlivých poslanců komplexním pozměňovacím návrhem. Takže mám jednu jedinou obavu. Až budeme za několik dnů před třetím, a tím rozhodujícím čtením tohoto tisku, této novely, tak tady může dojít k tomu, že každý si tam možná prosadí něco, ale dohromady to příliš poživatelné nebude.

Tady bych chtěl zdůraznit na závěr svého vystoupení jeden důležitý moment. Budeme zde opakovaně slyšet, že nepřijetím této novely se vystavujeme velikým sankcím ze strany Evropské komise. Ano, je to pravda, ale uvědomme si, že tzv. euronovela je pochopitelně v záloze i k předkládajícímu resortu, euronovela, která by se omezila pouze na aplikaci požadavků směrnice Natura 2000 a směrnic týkajících se ptačích oblastí. Toto je to povinné, to nezbytné, co máme přijmout. Další věcné záležitosti, které tady odhaduji, a už si přesně nevzpomínám, zazněly ve vyjádření v prvém čtení předkladatele, to jsou záležitosti týkající se možnosti vyhlašování dalších chráněných krajinných oblastí. Ano, to je nutné. My zde nemáme od roku 1993 oporu, aby nové CHKO byly vyhlašovány.

Mám ale obavu z toho, že nakonec to, co nám tady v něčem, co bych nazval neřízeným procesem, vznikne cosi, co bude velmi vzdáleno tomu, co si budeme tady totiž přát, totiž skutečná kvalitní ochrana přírody a krajiny, ze které nebudou například těžit ty či ony zájmové skupiny, z které nebudou těžit ti, kteří za poměrně slušné peníze ze státního rozpočtu nakládají s chráněnými územími. Ale pochopitelně odvedou jenom polovinu práce, kterou nakonec fakturují. Je to pro ně velmi dobrý byznys. Tady jsme před časem slyšeli slova o tom, jak se sestavoval státní rozpočet, co všechno se děje v rámci reformy veřejných financí. Byl bych velmi rád, aby se peněz na ochranu přírody našlo v této zemi mnohem více.

Ostatně minulý týden zde probíhala diskuse nad novelou zákona o Fondu národního majetku a upozorňoval jsem, že jsou naprosto nepokryty v jednotlivých složkách životního prostředí desetimiliardové položky ve výhledu do roku 2010. Tady budeme jednat pouze z hlediska ochrany přírody a krajiny o kompenzaci, jak jsem zmínil, zhruba dvou miliard korun ročně na právě klasickou ochranu přírody a krajiny.

Byl bych velmi rád, aby tento tisk byl podroben velice podrobné diskusi ještě předtím, nežli přikročíme pak k onomu konečnému hlasování ve třetím čtení. Protože riziko, že nám z toho nakonec vznikne něco, co si ani předkladatelé, ani jednotliví zástupci výborů, ani politických stran nepřejí, to riziko je tady velmi veliké.

Na závěr, vážená sněmovno - je to novela, která je potřeba, která ale zde již je jedenáct měsíců, která prošla mnohými peripetiemi, a mám obavu, že to, co nám z ní může vzniknout během řádově několika dní, bude něco, z čeho nikdo nebudeme příliš nadšeni.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana poslance Václava Mencla.

 

Poslanec Václav Mencl: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, novelu zákona o ochraně přírody a krajiny v Poslanecké sněmovně projednáváme již celý rok. Je tomu tak proto, že byla z dílny Ministerstva životního prostředí, pokud jde o meritum věci, tedy soustavu evropských území Natura 2000, připravena zcela nedostatečně, a na straně druhé byla zaplavena novými zlepšovacími návrhy z téže dílny s Naturou nesouvisejícími. Ostatně se to již stalo pro předklady Ministerstva životního prostředí normou. A protože si ji tato sněmovna nechává líbit, stává se normou i roční projednávání, prodleva mezi prvním a druhým čtením.

Za rok se zde zplodil superkomplexní pozměňovací návrh, kdy se nám do jisté míry podařilo z ministerského tříměsíčního nedonošence udělat alespoň nedonošence šestiměsíčního. Nicméně novela nedonošencem zůstává i nadále. Hlavním důvodem, který mě vede k tomuto přesvědčení, je návrh, jak má být ochrana přírody a krajiny, a zejména Natura, administrována. Pro návrh je ovšem případné slovo kralování. Navrhuje se nám totiž, abychom podpořili zřízení tzv. Správy ochrany přírody, která do sebe vcucne všechny dosud autonomní národní parky a chráněné krajinné oblasti a po přijetí dalších zaměstnanců v řádu set a samozřejmě po příslušném navýšení státního rozpočtu také v řádu set milionů bude na území České republiky - podotýkám na celém území České republiky - dělat to, co by zcela přirozeně měly dělat obce a kraje. Pan ministr tomu říká decentralizace, já tomu říkám molochizace znamenající popření reformy veřejné správy.

Pokud vznik tohoto molochu schválíme, bude to mít tyto důsledky.

Za prvé - ještě větší odtržení rozhodování v oblasti ochrany přírody a krajiny od rozhodování v jiných oblastech veřejné správy. To je v přímém rozporu nejen s celým vývojem veřejné správy, ale dokonce i s preambulí tohoto zákona, která říká, že účelem zákona je za účasti příslušných krajů, obcí, vlastníků a správců pozemků přispět k udržení a obnově přírodní rovnováhy v krajině, k ochraně rozmanitosti forem života, přírodních hodnot a krás, k šetrnému hospodaření s přírodními zdroji a vytvořit v souladu s právy Evropských společenství v České republice soustavu Natura 2000. Při tom je nutno zohlednit hospodářské, sociální a kulturní potřeby obyvatel a regionální a místní poměry. Jednoduše řečeno, namísto více dohod nás čeká více střetů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP