(10.30 hodin)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Kdo se dále hlásí do obecné rozpravy? Nikdo. Obecnou rozpravu tedy končím.
Konstatuji, že nepadl návrh na zamítnutí, a budeme se tedy zabývat návrhy nejprve na přikázání a poté na zkrácení lhůty, jak navrhoval pan zpravodaj. Budou-li tyto dva návrhy schváleny, budeme se zabývat dalšími dvěma procedurálními návrhy, které znamenají zařazení druhého a třetího čtení tohoto zákona.
Nejprve k prvnímu bodu. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh? Nemá.
Zahajuji tedy hlasování s pořadovým číslem 62 a ptám se, kdo je pro přikázání tohoto návrhu zákona hospodářskému výboru. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 62 hlasovalo z přítomných 164 pro 140, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nyní se budeme zabývat návrhem na zkrácení lhůty. Předpokládám, že s tímto zkrácením navrhovatel souhlasí. (Navrhovatel: Ano) Pan zpravodaj v obecné rozpravě navrhl zkrátit lhůtu k projednání o padesát dnů, tedy na pět dnů.
Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 63 a ptám se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Z přítomných 169 hlasovalo pro 140, proti 3. Návrh byl přijat.
Nyní tedy musíme hlasovat o zařazení druhého a třetího čtení tohoto návrhu zákona na tuto schůzi. Pan zpravodaj navrhl zařadil druhé čtení na 29. října v 9 hodin ráno a následně třetí čtení na 31. října za již pevně zařazené body. Je námitka proti společnému hlasování? Není.
Zahájil jsem hlasování číslo 64 a ptám se kdo souhlasí s těmito procedurálními návrhy. Kdo je proti?
Z přítomných 169 poslanců hlasovalo pro návrh 141, proti 3. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh jsme přikázali k projednání hospodářskému výboru a že lhůta byla zkrácena o 55 dnů. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Slovo má předseda poslaneckého klubu KSČM.
Poslanec Pavel Kováčik: Tentokrát jako místopředseda zemědělského výboru nebo chcete-li jako zpravodaj jednoho významného zákona. Děkuji za slovo, pane předsedající.
Chtěl bych vás požádat o podporu mého procedurálního návrhu, který vzápětí přednesu. Byl bych rád, abychom v zájmu kvality projednání vládního návrhu zákona o rybníkářství a výkonu rybářského práva, tisk 312, bod 30 našeho programu, abychom tento bod, druhé čtení, předsunuli na tento pátek jako první bod ráno.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Ještě jednou zopakuji procedurální návrh: zařadit projednávání bodu 30 jako první bod v pátek. Máme už tam pevně zařazené tři body, takže by to mohl být až čtvrtý bod.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 65 a ptám se, kdo je pro tento procedurální návrh. Kdo je proti?
Z přítomných 171 poslanců hlasovalo pro 130, proti 5. Návrh byl přijat.
Ještě upřesňuji procedurální návrh pana kolegy Melčáka k předcházejícímu bodu. Vzhledem k tomu, že bylo rozhodnuto, že naše jednání 29. 10. začne v 10 hodin, předpokládám, že pan poslanec Melčák souhlasí s tím, že projednávání diamatů začne až v 10 hodin.
Nyní přistoupíme k projednávání bodu číslo
51.
Návrh poslanců Ludvíka Hovorky, Ivo Vykydala, Jaromíra Schlinga,
Miroslava Kapouna, Mariana Bielesze, Pavla Hojdy a Karla Vymětala
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 516/2002 Sb., o poskytnutí státní záruky
České republiky na zajištění úvěru určeného na financování nákupu
železničních vozů, poskytnutého společností EUROFIMA,
/sněmovní tisk 411/ - první čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s obsahem udělili souhlas již v prvním čtení, tedy abychom jej projednávali podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 411/1 a já prosím pana kolegu Hovorku, aby jako zástupce navrhovatelů tento zákon uvedl.
Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil se svou předkladatelskou zprávou k tomuto zákonu. Na úvod chci uvést, že v souvislosti s tímto zákonem jsem ve střetu zájmů, protože jsem členem dozorčí rady Českých drah.
Přijetím zákona č. 516/2002 Sb. v závěru minulého roku rozhodla Poslanecká sněmovna o poskytnutí státní záruky na zajištění úvěru, jehož čerpání nabízí Evropská společnost pro financování železničních vozů EUROFIMA akciové společnosti České dráhy. Společnost EUROFIMA poskytuje každoročně svým akcionářům, tedy národním železničním dopravcům, zvýhodněné úvěry s minimální úrokovou sazbou a s desetiletou splatností na obnovu vozového parku. Akciové společnosti České dráhy se tak nabízí každoročně možnost čerpání maximálně výhodného úvěru, odpovídajícímu 0,5% akciovému podílu v Eurofimě v rozsahu 15 milionů eur. Podmínkou čerpání tohoto úvěru je však poskytnutí státní záruky za tento úvěr. Zahraniční železniční správy této možnosti patřičně využívají, neboť se jedná o nejlevnější způsob financování investičně velmi nákladné obnovy vozového parku. Podle toho vypadá i jejich vozový park. Jedná se o nejlevnější způsob financování vozového parku.
Zákon č. 516/2002 Sb. vymezil možnost použití úvěru na financování nákupu: sedm osobních železničních vozů I. třídy řady Ampz a čtyř osobních železničních vozů II. třídy Bmz, tedy vozů pro lokomotivní vlaky, které na koridorech ČD mohou jezdit rychlostí 160 km za hodinu. V průběhu roku 2003 byl schválen nový obchodní záměr společnosti a vyvstala potřeba nahradit staré, dosluhující elektrické vícevozové neboli pantografické soupravy pro příměstskou dopravu osob novými elektrickými jednotkami řady 471 a byla přehodnocena i potřeba osobních vozů pro lokomotivní vlaky pro I. a II. třídu.
Vzhledem k tomu, že smlouva o poskytnutí úvěru musí být v souladu se zákonem o poskytnutí státní záruky na tento úvěr, vznikla potřeba stávající zákon 516/2002 Sb. novelizovat. Smyslem předložené novely je tedy rozšířit možnost použití úvěru od Eurofimy i na financování nákupu elektrických jednotek řady 471 pro příměstskou dopravu.
***