(10.50 hodin)
(pokračuje Plachý)
Dámy a pánové, dovolte mi, abych navrhl sněmovně přikázat tento zákon k projednání hospodářskému výboru. Organizační výbor sice přikázal novelu rozpočtovému výboru, ale ten, jak známo, se problematikou Českých drah a železničních kolejových vozidel nezabývá.
Děkuji za vaši pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. O slovo požádal pan ministr Šimonovský, poté pan zpravodaj, poté pan kolega Kapoun.
Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já pana poslance chápu, že takto to může při určitém pohledu vypadat.
Chtěl bych všechny ubezpečit, že České dráhy, a. s., nejsou státem ve státě. Je to obchodní organizace, která funguje podle obchodního zákona, nevytváří žádné mocenské uskupení. Naopak myslím, že kdo pozorně sleduje hospodaření Českých drah, a. s., tak vnímá zaměření na zákazníka, zaměření k lepšímu hospodářskému výsledku, k šetření nákladů. Mohu vás všechny informovat o tom, že České dráhy poprvé ve své historii platí faktury tak, jak je mají platit, přestože vedení Českých drah upozorňuje na to, že český stát nedofinancovává veškeré náklady, které podle zákona má dofinancovávat, tak jak to dělá u financování osobní autobusové dopravy. Myslím tím náklady pro osobní dopravu. Tím jsem chtěl říci, že nepokládám České dráhy za stát ve státě. Proto takovýto úvod.
Chtěl bych reagovat na to, co vlastně novela zákona přináší. Zdá se mi, že to nebylo dobře prezentováno. Tam je skutečně pro České dráhy situace méně výhodná právě v tom, že úvěry z EUROFIM jsou poskytovány vždy na kalendářní rok. V tomto kalendářním roce České dráhy nedokáží vyčerpat celý úvěr, tak jak byl velkorysostí Poslanecké sněmovny poskytnut - těch 15 mil. eur. Vozidel, která máme v úmyslu zakoupit i ze svých prostředků, anebo následně, pokud bude naše politika pokračovat, využijeme EUROFIM jako nejlepšího a nejlevnějšího zprostředkovatele financí pro obnovu vozového parku v dalších letech, by mělo být 26. Nechceme koupit jen část vozidel, musíme to obnovit celé, protože pro provoz na mezinárodních tratích si půjčujeme vozové jednotky v zahraničí a někdy nás to stojí až 600 mil. Kč. České dráhy jako dobrý hospodář chtějí mít dobrý vozový park a ten naopak půjčovat do zahraničí tam, kde nejsou schopni tato vozidla si pořídit.
V současné době máme vozidel 35, je to ještě z období 1996, kdy se ta vozidla nakoupila. Chceme v tom pokračovat. Tím odpovídám na stanovisko, že České dráhy nechtějí koupit jakékoli vozy. Chtějí pokračovat ve vozidlech, na která jsme zvyklí, že nás dopravují na mezinárodních tratích. Myslím, že to je dobrá politika.
Jak už řekl předkladatel této novely, nová obchodní strategie, a zejména zaměření na zlepšení kvality osobní dopravy, ústí v to, že chceme vozidel koupit víc. Novela reaguje na to, že nevyčerpáme v letošním roce více než 12 mil. eur. Otázka zněla, zda není škoda ty 3 mil. eur nepoužít. Proto ta novela říká, že by se ještě koupila vozidla 471, která jsou vyrobena a která by České dráhy koupily ze svých peněz, které mají z odpisů. Jsem rád, že poslanec Hovorka s dalšími předkladateli navrhli využít ty 3 mil. pro osobní dopravu, tak jak se sněmovna už jednou rozhodla, a volné finanční prostředky využít pro nákladní dopravu, pro pořízení vozidel pro železniční nákladní dopravu, abychom ten segment trhu, který je otevřený a na kterém se mohou získat další finanční prostředky - a zde správně sněmovna nechce, aby byly ze státních garancí kupovány železniční nákladní vozy - využili a využili k tomu také tyto peníze. Jedná se skutečně o toto velmi prosté umožnění, aby bylo možno využít těch 15 mil., které EUROFIM dává na letošní rok, v plném rozsahu. Není v tom žádný skrytý úmysl.
Chtěl bych říci, že je připravena smlouva, která zajistí, jakmile bude garance poskytnuta a uvolněna Ministerstvem financí, že bude výroba okamžitě zahájena. Vozy budou dodány v roce 2005 a 2006.
Chci vás ubezpečit, že smlouva je nachystána tak, že všechna vozidla se budou vyrábět v Praze-Zličíně. To je obrovský posun. A to také sněmovna chtěla. Jedná se o všech 11 vozidel. Offset do ČKD Ostrava bude 30 %. Z Rakouska půjdou jenom podvozky a zabezpečovací prostředky, což je pro nás velmi významné. Mohlo by se to také v usnesení sněmovny zvážit.
V rychlosti ještě poslední poznámka. Peníze jsou na letošní rok. Pokud je nevyčerpáme, uděláme největší chybu. Pokud by sněmovna nesouhlasila s urychleným projednáním nebo se zkrácením lhůty, tak bych poprosil předkladatele, ať raději návrh stáhne, protože nevyčerpáme 3 mil. eur, ale je to menší škoda než nevyčerpat všechno. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má pan kolega Hovorka. Připraví se pan poslanec Kapoun.
Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolím si krátce reagovat na to, co zde zaznělo od kolegy Plachého. Chápu samozřejmě nedůvěru, která může vzniknout u některých kolegů v parlamentu, ovšem odmítám tón, jakým se to přednáší, například kolize s ústavou apod. Tato poslanecká iniciativa byla předložena 25. července. Víte sami, jak probíhá procedura, jak probíhá projednávání ve vládě, kdy se dostane zákon na pořad jednání Poslanecké sněmovny. Nemohu za to, že ten zákon se teprve teď - a to ještě po nějaké proceduře - dostává k projednávání, aby se stihly lhůty a aby mohl být úvěr čerpán do konce roku. Tolik úvodem.
Byl zde zmíněn případ pendolín. To je samostatná kapitola. Možná by bylo dobré se vrátit trochu do historie a zamyslet se nad tím, že celá záležitost s nákupem pendolín, kdy původně bylo objednáno deset jednotek, pak se nakoupilo sedm, byla způsobena Českými drahami, anebo jestli to byla i záležitost vlády a především konsorcia podniků, které měly v té době s významným podílem českého průmyslu vyrobit tyto jednotky. Nakonec je nevyrobily, vyrobil je někdo jiný, pochopitelně za víc prostředků. To jsem chtěl říci, aby se zde jednalo trochu férově.
Co se týče připomínek vlády - opomněl jsem ve své předkladatelské zprávě se s nimi vypořádat. K těm prvním dvěma připomínkám - otázky zabezpečování přepravních výkonů na železničních koridorech, a jak bude akciová společnost České dráhy splácet poskytnutý úvěr - zde se nic nemění oproti předchozímu zákonu. Je to přesně tak, jak to bylo v předchozím zákoně č. 516. Pokud se týká třetí připomínky, zda již proběhlo jednání o poskytnutí úvěru podle dosavadní právní úpravy, nebo zda již byla smlouva o úvěru uzavřena. Tato smlouva nebyla dosud uzavřena, o smlouvě se jednalo. Pochopitelně dokud neproběhne projednávání tohoto zákona a není zřejmé, zda bude platit nová právní úprava, nebo dosavadní zákon č. 516, není možné úvěr uzavřít.
Předpokládám, že jsem se s připomínkami vypořádal.
Pokud novela nebude schválena, nic se nestane. České dráhy nakoupí 11 železničních vozů. Můžeme se bavit o tom, jestli je vhodná skladba pro 1. třídu, pro 2. třídu - ale nenakoupí se jednotky 471, které, jak jsem již uvedl, jsou výhradně českým výrobkem, jsou potřebné pro příměstskou dopravu. Prostě nevyčerpá se 3 mil. eur.
Tolik jsem zde pokládal za nutné uvést k připomínkám.
***