(11.10 hodin)
(pokračuje Kupčová)

Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu na zkrácení lhůty k projednání o 55 dnů. Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadově číslo 68 z přítomných 163 poslanců 120 hlasovalo pro návrh, proti 23. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme tento návrh zákona přiděli k projednání hospodářskému výboru a zkrátili jsme lhůtu k projednávání o 55 dnů. Končím tento bod.

 

Nyní budeme hlasovat o procedurálním návrhu pana zpravodaje, a to na zařazení druhého čtení tohoto návrhu zákona na 29. 10. jako druhý bod dopoledne. Je tomu tak? (Ano.)

Pan poslanec Vymětal se hlásí s procedurálním návrhem či připomínkou k tomuto návrhu.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, jen poznámku. Protože my jsme zařadili už celkem sedm bodů na středu, takže toto by mohl být až osmý bod. Není to tak, že by ve středu byl zařazen jen první bod, je i druhý, třetí, čtvrtý, pátý, šestý, sedmý, takže bohužel musí být až osmý. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: My jsme se asi dopustili před chvílí stejného omylu, protože jsme zařadili předcházející bod o diamantech jako druhý bod dopoledne.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ještě pan poslanec Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Hlava mapa. První bod nebyl obsazen, takže byl obsazen zákonem o diamantech. To bylo zařazeno správně.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pane zpravodaji?

 

Poslanec Jaroslav Gongol: V tom případě modifikuji svůj návrh, abychom zařadili tento bod na středu po již zařazených bodech.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ano. Nevidím žádné připomínky k tomuto návrhu.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 69 z přítomných 163 poslanců 120 hlasovalo pro návrh, proti 8. Tento návrh byl přijat.

 

Nyní tedy budeme hlasovat o návrhu na zařazení třetího čtení na 31. října za již pevně zařazené body. Kdo souhlasí s tímto návrhem, prosím stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 70 z přítomných 163 poslanců 119 hlasovalo pro návrh, proti 10. Tento návrh byl přijat. Děkuji.

 

Nyní budeme pokračovat v projednávání bodu

 

21.
Vládní návrh zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích
a samostatných likvidátorech pojistných událostí a o změně živnostenského zákona
(zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí)
/sněmovní tisk 306/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr financí pan Bohuslav Sobotka. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, chtěl bych sdělit teď ještě před druhým čtením návrhu zákona, že podle mého názoru v návrhu zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí nejsou po jeho projednání v rozpočtovém výboru navrhovány žádné zásadní změny. Navrhovaná úprava zákona je v souladu s novou směrnicí Evropských společenství a zavádí v této oblasti princip jednotného evropského pasu. Země EU jsou povinny přizpůsobit se této směrnici do 15. ledna 2005, proto je účinnost navržena od 1. ledna 2005.

Na vyžádání rozpočtového výboru byl Ministerstvem financí předložen přehled postupu přizpůsobování se této směrnici jak členskými, tak i kandidátskými zeměmi. Lze říci, že vládní návrh principiálně odpovídá postupu jiných zemí, samozřejmě s přihlédnutím k některým specifikům českého pojistného trhu.

Ministerstvo financí odhaduje, že nová právní úprava se bude týkat cca 30 až 35 tisíc osob, s tím, že přijetím tohoto návrhu zákona vzniknou státnímu rozpočtu určité náklady spojené s vytvořením a vedením příslušného registru. Tyto náklady by měly být kompenzovány správními poplatky za tuto registraci.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane ministře. Tento návrh jsme v prvém čtení přiřkli k projednání rozpočtovému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 306/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Miroslav Svoboda.

 

Poslanec Miroslav Svoboda: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, vážená vládo, vážená paní předsedající, dovolte mi, abych vás v tuto chvíli seznámil s usnesením rozpočtového výboru č. 250 z 19. schůze rozpočtového výboru dne 1. října.

K vládnímu návrhu zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí a o změně živnostenského zákona /zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí/, tisk 306 - po úvodním slově náměstka ministra financí pan Šulce, zpravodajské zprávě poslance Miroslava Svobody a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí a o změně živnostenského zákona /zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí/, tisk 306 - vyslovila souhlas s připomínkami, které jsou obsaženy v tisku 306/1. Myslím, že nemá smysl je tady předčítat, bylo by to zdržování.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu zpravodajovi a otevírám nyní obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Táži se, zda se někdo z místa hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.

V obecné rozpravě nepadl žádný návrh, já tedy mohu zahájit podrobnou rozpravu do které se hlásí z místa pan poslanec Stanislav Křeček. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poté dostane slovo pan zpravodaj.

 

Poslanec Stanislav Křeček: Paní předsedající, kolegové a kolegyně, přestože tento návrh zákona probíhá bez zájmu celé sněmovny, dovoluji si upozornit na skutečnost, že jde opět o aplikaci evropské směrnice, která daleko přesahuje to, co po nás Evropská unie žádá, a činí tak způsobem, který by mohl lidi, kteří podnikají v této oblasti, to znamená samostatní likvidátoři a pojišťovací zprostředkovatelé, vystavit konkurenci podobných podnikatelů z jiných zemí Evropské unie, kteří těmto omezením podrobeni nejsou. Problém je v tom, že unie doporučuje, abychom přijali jeden ze čtyř způsobů omezování nebo kontroly, kdežto my přijímáme všechny čtyři. To znamená, že tento podnikatel by byl velmi znevýhodněn proti ostatním podnikatelům, kteří podnikají ve stejném oboru.

Chtěl bych jen upozornit, že kontrola není příliš nezbytná tak důkladná, jak my navrhujeme, protože na rozdíl třeba od bank žádný zprostředkovatel pojišťovny nezkrachoval, navíc jestliže ten, kdo je pojištěn, vyplatí peníze zprostředkovateli, tak už tím je pojištěn bez ohledu na to, jestli pojišťovna ty peníze dostane. Pak je to vztah mezi zprostředkovatelem a pojišťovnou, nikoli mezi klientem, takže ochrana je celkem dokonalá.

Myslím si, že bychom měli obdobně jako v Evropské unii dát na volbu, který z těch kontrolních mechanismů bude využit, a proto dávám pozměňovací návrh, abychom v § 7 odst. 5 písm. a) za poslední slovo tohoto ustanovení "15 euro" zařadili slovo "nebo", aby tam byla volba. Totéž u § 8 odst. 6), opět písm. a) za slova "15 euro" zařadili slovo "nebo". To znamená, aby byl výběr ze dvou zajišťovacích ustanovení a nemuseli tito podnikatelé mít obojí zajištění, což by je velmi znevýhodňovalo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP